Forum

Såning af Mammuttræ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 2. januar 2011 kl. 12.58

Jeg har gennem efteråret hentede en masse frø fra flere store mammuttræer i jylland.

Oddsene for danske frø var ikke gode, men de skulle prøves selv om jeg har fået af vide at ingen vil spire da de ikke kunne modnes i den danske sommer.

Der blev sået ca 300 frø i 3 potter. De blev stillet udenfor den 8/11 og hentet ind i varmen igen 10/12.
Der er nu til min glædelse spiret 1 træ!!
Frøene fra danske træer kan dermed godt bruges... Men hvis vi ser på procentsatsen af spiring er den dog ret dårlig.

Men nu ser vi i den kommende måneds tid om der skulle spire flere.

Jeg har nu sat gang i spiringen af inkøbte frø, de skal stå ude indtil februar. Satser på at der spire en del flere.

Men prøv jer frem. Det er jo sjovt og se hvad man kan få til at spire.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 2. januar 2011 kl. 16.32

Hej Steffen
Tillykke med spiringen, og du har ret - ofte er spireprocenten af dansk produceret frø af sorter, der ikke er særlig talrige, dårlig. Det er sandsynligvis bestøvningen, der er noget galt med. De steder noget af det bedste frø fås fra, vil ofte være når sorten står talrigt, måske hele skove og ikke blandet for meget med andre ting, der blomstrer samtidig. F.eks. kan Acer griseum - papirbarkløn sætte en masse frugter, men sjældent spirer der noget af det. Jeg har flere gange prøvet med forskellige ædelgrantyper, med samme resultat som dine. Derimod når vi taler om frø, der kommer fra store skove, hvor de er naturligt hjemmehørende, spirer en stor procentdel. Konklusionen må være at til hobbybrug, er det fint at prøve frø, der ikke koster noget og så få spireprocenter, der ligger under 2% - og for den professionelle vil det være at købe frø fra de rigtige frøkilder og få en spireprocent, der måske er over 50.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 2. januar 2011 kl. 19.33

Acer griseum giver fint spiringsdygtigt frø, hvis der står en han og hunplante sammen.
Anne Marie

Nyt svar til emnet »Såning af Mammuttræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Såning af Mammuttræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider