Skrevet af: Christian Hvejsel, 23. oktober 2010 kl. 9.58
Vi har købt en grund hvor der står nogle forholdsvis unge (5-10 år) bøgehække, som vi gerne vil flytte inden vi går igang med byggeriet til næste sommer. Derudover står der gammel Rhododendron, som vi også gerne vil flytte til næste år.
Mht. bøgehækken vil jeg tro at vi kan få en pæn del af rodnettet med op, mens det straks er noget sværere med Rhododendron-buskene.
Jeg har hørt at man kan gøre klar til at flytte planterne ved at kappe en del af rodnettet inden det bliver vinter, hvorved planten skulle danne sig et mindre rodnet næste forår og dermed være klar til at flytte.
Lyder det rigtigt? Og er der andet jeg bør være opmærksom på eller gøre inden vinter?
På forhånd tak!
mvh Christian
Skrevet af: Boi Jensen, 23. oktober 2010 kl. 15.42
Hej Christian
Det er for sent at rodstikke bøgeplanterne, det skulle have været gjort i juli-august, for at virke. Derfor er det spørgsmålet om du kan få så meget rod, med jord, det der kaldes "klump" med op, når de skal flyttes og så sætte det hele ned i huller, der passer til klumpen.
Det er måske nemmest med en minigravemaskine, men afhængig af jordtype og hvor meget muskelkraft I vil bruge på det.
I må ikke røre ved planterne før efter 10. november - men så er det bare om at komme i gang.
Rhododendronen er det kun spørgsmålet at få mest muligt med op, og skæres der meget af rødderne af, bør der klippes lige så meget af planten, så måske skulle du bare klippe halvdelen af stammerne af rhododendronen - så har du sandsynligvis gjort det, der skal gøres og så bare flyt den.
Stammerne skæres af 5 cm over jorden.
Skrevet af: Christian Hvejsel, 23. oktober 2010 kl. 15.55
Hej Boi
Tak for dit udførlige svar.
Jeg må igang med gravemaskine - der er for meget til at det bliver med håndkraft ;-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.