Forum

Klatreplante i udestuen

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: E. Andersen, 18. oktober 2010 kl. 10.49

Hej
Jeg har en dejlig stor udestue, som er uopvarmet, med gennemsigtig plastic tag, og er østvendt.
Indtil nu, har jeg haft grønne vindruer, som gav masser af frugt, dejlig skygge og var generelt meget smukt. Planten voksede op ad taget og man havde fornæmmelse at man var i en pergola.
Desværre, svinede den utrolig meget, der dryppede vand/saft fra planten, druer fald ned, fugle floj ind i stuen og spiste druerne og efterlod klatter.
Da vi ikke var i stand til at spise alle druer, blev nogle overmodne og fald ned og rådnede.
Om efteråret kom der tonsvis af blade, fnuller og vi blev ved og ved med at feje, støvsuge, klippe etc.

Så nu har jeg taget skridtet og fjernet vinen (dog med blødende hjærte).

Mit spørgsmål er, hvad skal jeg plante i stedet, som giver samme hygge effekt men ikke sviner ligeså meget som vin?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 18. oktober 2010 kl. 19.12

Det er næsten umuligt at have en klatreplante i en udestue uden at den sviner lidt eller smider en masse blade i løbet af efteråret. En klematis var en mulighed. Bladene på en figenplante dufter skønt sommer og efterår, og den vil trives godt i en udestue hvis der er god plads og den kan ledes hen under loftet ved beskæring. Begge planter giver en del fejearbejde.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: E. Andersen, 19. oktober 2010 kl. 8.17

Hej Mogens,
jeg har faktisk allerede købt en figenplante, og spekulerede lidt på, hvordan den skal formes. Så tak for dit svar.
Videre, jeg er klar over, at planter i udestuen vil smide blade og det gør ikke så meget. Det jeg ikke bryder mig om, er forskellige slags saft, vand, der drypper, frugter der nedfalder og det jeg kalder "fnuller", små plante dele, som drysser af i løbet af sæsonen.
Figenblade skulle være overskuelige af fjerne ;-)

MHT til klematis, så tænker jeg på, at jeg ikke få glæde af de blomster der vender opad, da vi befinder os nedenunder planten. Jeg har ikke stor erfaring med klematis, men sætter den også blomster forneden?

Jeg har også overvejet blåregn og trillingranke/Bougainvillea og kaprifol. Men da jeg kun kender disse planter fra beskrivelser, ved jeg ikke, om de sviner/falder meget.

Tak for svaret og en dejlig side her.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 19. oktober 2010 kl. 9.32

En figenplante vil du blive glad for, og især de skønne frugter. Men du kan jo opleve at en moden figen drater ned i kaffekoppen. Bladene er store med en flot gul høstfarve, og de giver god muld i haven. Jeg har en klematis Montana hen over en pergola og der hænger mange blomster nedaf, men der er meget smulder når den taber blomsterne og meget klipperi. Blåregn må du ikke, den kan gro flere meter om året, og blomsterne hænger langt nedaf så I ikke kan stå oprejst, jeg tror at den hurtigt vil overtage udestuen. Kaprifolie drysser også og de er gerne lidt ranglede. Bourgonvilla trives bedst mellem 20 - 40 grader, så vores vinter i en uopvarmet udestue kan den ikke klare.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 19. oktober 2010 kl. 15.26

Nu er det altså ikke alle Clematis der vender blomsterne opad, jeg har en der blomstre nu som vender sine små lyseblå/hvide blomster nedad.
Den hedder C.tex. radiance.

Nyt svar til emnet »Klatreplante i udestuen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Klatreplante i udestuen

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider