Forum

Håret Høgeurt i græsplænen

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 9. september 2010 kl. 1.22

Hej Havenyt-brugere

Jeg har for nogle år siden overtaget et hus med tilhørende have som var meget misvedligeholdt og har i den forbindelse brugt utroligt meget arbejde på at etablere en pæn have, ja jeg er faktisk så godt som startet forfra med nye hække, planter mm. Den er efterhånden ved at blive pæn, men jeg kæmper stadig lidt med græsplænen som jeg har tænkt mig gøre meget ud af til næste sæson, bl.a. ved at vertikalskære og rive den godt igennem og efterså med ny græs så den kan blive pæn. Imidlertid har jeg lagt mærke til et lille areal af græsplænen som er kraftigt ramt af ukrudtet "håret høgeurt". Jeg har denne sæson gjort meget ud af at rive og gøde dette område, således at græsset kunne få bedre fat og forhåbentligt udkonkurrere denne plante der sender udløbere ud på 15-20 cm. Desværre uden held idet den hurtigt genetablerer sig og truer med at sprede sig til et stadigt større areal. Derfor vil jeg høre om der er nogen der har erfaring med en god måde til at bekæmpe denne plante? Sidste udvej som jeg ser det nu er nemlig at jeg må grave hele arealet igennem og så nyt græs, men dette vil jeg helst undgå da det er et større arbejde.

På forhånd tak for svar

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 9. september 2010 kl. 10.05

Hej.

Der er 2 muligheder: Enten kemi eller håndkraft.

Høgeurt er en flerårig plante, som du ikke kommer af med ved at bruge slåmaskinen flittigt. Det er åbenbart et sted, hvor den trives så en total omlægning vil løse problemet på kort sigt, men frøpuljen i jorden vil nok gøre, at den ret hurtigt indfinder sig igen.

Hvis ikke du vil finde dig i, at den er der, er der kun den hårde måde : Træk den op med rod.

Mvh. Hans

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 9. september 2010 kl. 11.36

Jeg læste mig frem til at den trives på en tør og næringsfattig jord, derfor har jeg gødet stykket grundigt og det medførte da også at græsset fik bedre fat...troede jeg, for når det bliver slået kan jeg se alle høgeurterne. Jeg har prøvet ret ihærdigt med håndkræft i flere sæsoner nu. Jeg gør først det at jeg river stykket igennem. På denne måde får jeg hevet en stor mængde af udløberne op og det bliver næsten helt pænt efter sådan en omgang, men en måneds tid efter skyder det igen med en masse små planter som nærmest ser ud til at stortrives på trods af jorden er godt fugtig og græsset imellem har det godt. Jeg er ikke ude efter den perfekte græsplæne da jeg ved det kræver et meget stort arbejde, men lige netop denne ukrudtsplante skæmmer plænen meget da den fortrænger græsset og endda breder sig. Mht. frøpuljen du snakker om, så slår jeg altid græsset så den aldrig når at sætte de gule blomster, vil den så stadig sprede frø? Jeg tror nemlig hovedsageligt det er ved udløberne den spreder sig.

Desværre så tror jeg også det er nyetablering eller kemi der skal til, medmindre der er andre herinde der kender en bedre metode. Mht. kemi hvad skal jeg så bruge? Har ikke haft have før denne, så aner intet om kemi andet end at jeg selvfølgelig så vidt muligt vil undgå det.

Jeg har vedlagt et billede der illustrerer problemet.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 9. september 2010 kl. 13.59

Hej.

Du vil altid kunne rense plænen kemisk med et af myndighederne godkendt middel. Navne må ikke nævnes her, og så er det forøvrigt for sent i år, da der er en frist der siger senest 1 aug. Du har så 9 mdr til at tænke over om det er den vej, du vil gå.

M.h.t. frøpuljen i jorden. er der visse frø, som kan beholde spireevnen i mange år. Op til 50 eller mere. Ved omlægning med lidt dybere jordbehandling, vil nogle af disse komme op i spirezonen. Måske ikke høgeurt men noget andet, så du kan begynde forfra med ukrudtsbekæmpelsen.

Mvh. Hans

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 9. september 2010 kl. 17.24

Jeg har med stor held brugt en simpel metode, uden kemi.
Det virker på alt ukrut...

Jeg gøder plænen 3 gange om året, vander den i tørre perioder og det vigtigste...
Græsset skal have lov til at blive højt!!
Mit græs bliver slået i højeste position på plæne klipperen, og får lov til at blive næsten dobbel så højt inden jeg slår det.

Det har virket utrolig godt, den har bekæmpet alt selv.
Inden jeg begyndte på dette fjernede jeg dog med hårdkraft en del af de uønskede planter og lod græsset kvæle resten.

Prøv det over en sommer, og sørg for at plænen gror hele tiden!
Hvis der er tørt vandes der og hvis græsset begynder at blive lyst skal det gødes.
Mit græs er blevet noget kræftigere i væksten og helt mørkegrønt.
Det virker altså, specielt det med højden! Desuden slipper du for en del dyr som gåsebiller hvis det er højt og tæt.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 9. september 2010 kl. 21.11

Jeg slår faktisk også altid mit græs i den højeste position på plæneklipperen og tidligere på sæsonen da jeg havde revet stykket godt igennem og fjernet de fleste af høgeurterne gødede jeg stykket grundigt og lod græsset blive godt højt. Det så også ud som om at græsset fik rigtigt godt fat og var meget grønnere og lidt højere end resten af plænen på netop det stykke, men da jeg så slog græsset kunne jeg se at der var kommet rigtigt mange små høgeurter igen. Alt dette gjorde jeg for ca. 2 mdr. siden og nu ser det ud som på billedet ovenfor jeg lige var ude at tage i dag.

Men vil prøve at gøre det igen næste år med jævnere mellemrum og se om ikke det hjælper og evt. efterså med græs, ellers så bliver det kemien...

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Christensen, 11. september 2010 kl. 11.43

Jeg nyder synet at mine gule høgeurter i plænen og slår udenom når de blomster..................................

De bliver på deres tørre solrige plet.

Nu er den orange høgeurt indvandret, i et mosset område af plænen, den pynter også vældig meget med buxbumhækken i baggrunden..............................

Med disse 2 eksempler fortæller jeg, at der er flere måder at opfatte planter på.
Det som kaldes ukrudt er ikke altid ukrudt.
Hvilket Claus Dalby også har opdaget.

Hilsen
Hanne
J

Nyt svar til emnet »Håret Høgeurt i græsplænen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Håret Høgeurt i græsplænen

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider