Skrevet af: Anne Dyrnes, 11. august 2010 kl. 13.19
Hei!
Jeg har en plante i hagen som jeg ikke vet navnet på.
Den er nokså stor, og vokser stadig ved inngangstrappen vår.
Den var helt grønn, helt til bladene plutselig ble hvite på tuppene for et par måneder siden. Senere har bladene også blitt rosa. Så nå er planten grønn, hvit og rosa. Planten har ingen blomster, men det kan virke slik på avstand på grunn av fargene. Er det noen som vet hva dette kan være?
Skrevet af: Anja Egeriis, 11. august 2010 kl. 13.25
Hej Anne -
det er en kamelæonbusk - se her:
www.lundhede.com/images/54-3.jpg
mvh
Anja
Skrevet af: Anne Dyrnes, 11. august 2010 kl. 14.42
Hei Anja!
Takk for ditt raske svar! Kameleonbusk er et vakkert navn.
Morsomt at den er hjemmehørende i monsunregnskogene i Japan, og jeg bor i Norge. Finnes planten i Danmark?
Hilsen Anne
Skrevet af: Anja Egeriis, 11. august 2010 kl. 17.01
Hej Anne -
jeg ved faktisk ikke så meget om den - kunne bare huske, hvad den hed, så jeg kunne finde et billede til dig...
mvh
Anja
Skrevet af: Bente Munk, 11. august 2010 kl. 18.59
Hej Anne.
Den findes her i Danmark. Jeg har set den i rigtig mange haver.
MVH
Bente
Skrevet af: Boi Jensen, 11. august 2010 kl. 19.24
Hej i afdelingen for kameleonbusken.
Den hedder på latin Actinidia kolomikta og er i familie med kivi. Formering sker oftest ved urteagtive stiklinge tidlig sommer eller lidt senere hvor skudene er lidt mere træagtige. De skal under helt tæt hvid plast, gerne delvist skygget og så kommer der rødder i løbet af sommer/efterår. Er almindelig plantet, hvor en slyngplante skal fylde noget.
Husk at det er hanplanter af kameleonbusken, der får de flotteste farver, så det skal helst være en hanplante, der plantes. Iøvrigt er den formidabel til at klatre op ad husmure, har set en op ad en gavl på en 3 etagers ejendom, hvor den var helt oppe i gavlen, men stammen var også over 10 cm tyk, så den var måske næsten lige så gammel som huset, der var fra halvtresserne.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Anne-Mette G., 12. august 2010 kl. 16.02
jeg har en blomster - buket - bog hvor den er sat sammen med lyserøde / lilla lupiner i en høj elegant vase.
Fortryllende.
Da jeg så billedet blev jeg helt forelsket i planten. Meget dekorativ i buket med lignende farver.
Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 13. august 2010 kl. 18.42
Jeg har tit spekuleret over om en han-kameleonbusk kan bestøve en kiwi. Nogen der har erfaringer med det?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.