Forum

Tulipaner med forkert farve

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 12. maj 2010 kl. 9.53

For en del år siden købte jeg en pose hvide tulipaner, som skulle stå ved siden af nogle røde. Da de sprang ud var de pink-lyserøde. Det smukke bed så ganske forfærdeligt ud, og jeg blev ret sur.

Jeg havde egentlig glemt historien, lige til nu, hvor vi på havenetværket Havelyst.dk har en debat om denne skuffelse. Og den vrede, der følger med. To af medlemmerne har været på Det store Blomstermarked i Amsterdam. Den ene havde købt mange hvidgrønne tulipaner, som viste sig at være gule Appledorn. Den anden glædet sig til double late Uncle Tom næsten sorte tulipaner, men de havde en fesenrød farve. Og Rembrandt tulipaner med striber var næsten alle skriggule.

Er det her nogle få uheldige tilfælde?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 12. maj 2010 kl. 11.33

Karna det tror jeg ikke, jeg har selv prøvet det, jeg havde set nogle smukke tulipaner i Keukenhof løgpark, og bestilte senere en portion hos et firma der førte dem, da de blomstrede havde de en helt forkert farve, jeg har også prøvet det med Dahliaer havde bestilt æggeskalsfarvede til et bed, de var ensfarvede da de blomstrede.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 12. maj 2010 kl. 20.19

Slettet af administrator 12. maj 2010 kl. 23.25.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 13. maj 2010 kl. 22.32

Ak ja der har jeg også været! I efteråret satte jeg løg - hvide og lyserøde som skulle gøre hinanden smuks selskab.

Hvad der er kommet op ad jorden er ene af lyserøde tulipaner, eftersigende ser de ud til at være helt de samme! Så ingen hvid/lyserød mix her ;-(

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 14. maj 2010 kl. 7.59

Fejlprocenterne er sjældent under 5 % på løg og Dahliaknolde fra producenterne. Selv de kendte firmaer ligger deroppe.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 14. maj 2010 kl. 11.32

Hej Kristian Olsen

På frøområdet sker det stort set aldrig at der er forkerte frø i poserne. Så her kan man godt styre logistikken.

Hvor ligger fejlene i produktionsprocessen af blomsterløgene? Det er jo en ret uholdbar situation for haveejere, som har designet deres bede ud fra blomsterfarve og blomstringstidspunkt, at man kan regne med at 1 ud af 20 købte poser ikke indeholder den købt sort.

Erstatter forhandlerne for fejlfarvede tulipaner? Er det grelt, kan man jo blive nødt til at fjerne tulipanerne og købe erstatningsplanter til stedet.

Hvad gør I i forhandlerleddet for at få strammet op på det her problem. Eller er i helt uden muligheder i forhold til hollænderne?

Med venlig hilsen
Karna Maj

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 14. maj 2010 kl. 20.17

Mon ikke det er fordi at de forskellige løg ligner hinanden så meget og fylder noget mere, at der sker flere fejl i løg/kolde produktionen...-ja det er jo ikke en undskyldning men hvis man skulle komme med en forklaring. Mit indryk er at man har mere styr på løgene end dahliaknoldene trods alt.
Jeg ved at nogle af de store kæder i Danmark, Planteskoleringen og Bo-Grønt har indført deres "eget" mærke Green-Garden for en lang række produkter både for at sikre at de kan differentiere sig fra andre lavpris butikker men bestemt også for at kunne styre kvaliteten. Det skulle hjælpe på i hvert fald på dahliaområdet. Man kan jo så håbe at de andre producenter følger trop og højner kvaliteten. Nu skal det jo så også siges, at kvaliteten kan måles på flere områder, såsom størrelse på knolden og på hvor mange knolde der rent faktisk kommer noget ud af. Og når man regner de fejlprocenter ud er der altså en del parameter man kan regner som en fejl, altså ikke "kun" det at der er en forkert dahila i posen.
Så må man jo sige at der er jo faktisk forbavsende få kunder, der ligefrem kommer tilbage med løg-knolde der er forkerte og ønsker dem byttet. Jeg ved ikke om det skyldes at det er for besværligt eller at man bare accepterer de har en anden farve. Jeg kan faktisk ikke huske en eneste sag, hvor jeg har måtte give erstatning for den slags. Men når man køber et produkt der burde være i bedre kvalitet og ofte lidt dyrere end det du køber i Netto, så bør man også kunne få byttet sine forkerte løg/knolde... Ja, det betyder jo ikke at man ikke også burde kunne bytte sine forkerte Netto-Dahlia :)

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 15. maj 2010 kl. 23.59

Jeg har aldrig købt tulipaner, men avlet på mine egne røde og gule. Så jeg ved, det er et hyr at adskille farverne.

Den eneste måde at være 100% sikker på, er at tage dem op, mens de er i blomst og flytte alle ens til et bed for sig. Det er nok her producenterne svigter, og det skyldes måske brug af billig, ikke erfaren arbejdskraft. Men så kan man heller ikke kalde det 1. kvalitet og tage høje priser.

Jeg har også prøvet at købe en pose frø af appelsin-tagetes i Den Økologiske Have, da de solgte frø af egen avl. Frøene var ikke taget ud af hylstret og var alle umodne, så ingen spirede. Det har sikkert været uerfarne frivillige, der har høstet frøene i god tro, men uden at tjekke, om de var modne. Spildte 25 kr. og et år uden tagetes.

Nyt svar til emnet »Tulipaner med forkert farve«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Tulipaner med forkert farve

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider