Forum

Hotensia (have hotensia)

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tina F., 21. april 2010 kl. 17.31

Vi har anlagt ny teresse og vil gerne have nogle ideér til hvad vi kan plante rundt omkring og som gerne giver en smule læ.
Vi har hørt om have hotensia men ved ikke hvilken slags jord de skal opvokse i. Det ville være nemmest hvis de ting der forslåes kan stå i alm have jord. Vi vil gerne have noget som er grønt det meste af året og gerne med flotte farve strålende blomster og skal være nemt at passe, da vi IKKE har meget grønne fingre.
Håber nogle vil hjælpe med gode ideér og navne herpå.
Takker på forhånd ;o)

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: . K., 21. april 2010 kl. 20.59

hvis du vil have læ er hortensie nok ikke den bedste plante, da den ikke bliver særlig stor.
den står bedst i en jord med en lav ph værdi (surbund) hvilket de fleste have jorde ikke har.
men det er dog forholdsvis let at skifte jorden ud, og planten er rimelig let at holde man skal bare klippe de visne blomsterhoveder ned om foråret.
den står godt sammen med rhododendron hvilket også er en surbundsplante, den bliver også lidt større og er grøn hele året, men den skal dog helst ikke stå alt for lyst, så hvis bedet vender mod syd er det nok ikke lige planten du skal vælge.
der findes mange andre spændende surbundsplanter, men rhododendron var den eneste jeg lige kunne tænke på som måske kunne give bare en smugle læ :)

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Licht, 22. april 2010 kl. 21.09

Som Jonas Kragebær skriver mener jeg heller ikke at Hortensia er god som læplante da højden på den ikke er meget mere end 40-50 cm. Skal du have en hæk der giver læ vil jeg anbefale en en bøgehæk. Den er smuk hele året. Grøn om someren og den flotte brune farve om vinteren.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Licht, 22. april 2010 kl. 21.21

PS: - jeg har gennem mange år haft hortensia i min have. Dog står de godt i læ vendt mod vest. Vedhæfter et billede!
God førnøjelse, og håber at du finder en rigtig løsing.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 22. april 2010 kl. 21.56

Nu ved jeg jo ikke hvor meget plads der er til rådighed, men jeg har set en flot løsning hvor man brugte Kirsebærlaurbær 'Etna' som den lægivende sedsegrønne plante ved en teresse og netop Hortensia .. vistnok den der hedder 'Bella' foran ind mod teressen, som så fik lidt skygge og læ. Kirsebærlaurbærene var plantet ca med 1,5 meters afstand, dvs der var lidt hul i mellem planterne og de blev holdt i 1,5 meters højde. Hvis ikke det skal ende med at blive en hel hæk, så må man holde dem med saksen. Hortensia foran, man må nok blande lidt spagnum i jorden hvis den er meget leret eller sandet. Man kunne jo så også blande lidt lavendler ind i mellem.. ja der er mange muligheder for planter der kan give en lidt længere blomstring i sådan et bed.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Henrik Andersen, 22. april 2010 kl. 23.05

hej vil gerne vide hvordan jeg ser forskel på den alm hortensia og så havehortensia . er det på bladene , eller hedder den noget andet på latin eller er der andre navne for have udgaven ??

med venlig hilsen hans

Nyt svar til emnet »Hotensia (have hotensia)«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hotensia (have hotensia)

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider