Skrevet af: Lonnie G., 4. marts 2010 kl. 14.59
For enden af min have har jeg udsigt til nogle lidt høje grimme bygninger som jeg godt ku tænke mig at få dækket for. Min havejord består mest af lerjord og der er sol hele dagen der hvor træet/busken skal stå. Jeg har selv overvejet enten en kugleakacie, en kugleahorn, en syren eller lignende, men ved ikke hvad som vil egne sig bedst til formålet. Det er en almindelig villahave hvilket betyder at det ikke må fylde for meget i bredden (i hvert fald i grundhøjden). Er der nogen der har nogen ideer til hvad jeg kunne plante.
Skrevet af: Brian Jensen, 4. marts 2010 kl. 17.31
hejsa jeg kan forslå nogle
sommerfugle busk (black knight) maget mørk næsten sort
forsytia med sige pæne gule blomster
uægte jamin med alle sine mange hvide blomster
syren hvid eller møke lilla
alm magnolie med lyserøde blomster
dette er et forslag til flotte planter som man kan plante nogle af
nogla af dem blomster længer ind ande
Skrevet af: Søren S Duun, 4. marts 2010 kl. 21.00
Jeg ville nok ikke anbefale dig at sætte kugle akacie eller ahorn , da der vil gå mange år før de bliver store og så vil de heller ikke dække noget særligt . De egner sig bedre til solitær (stå alene) og er hæmmet af deres vækst .
Som jeg læser din beskrivelse skal disse buske/træer stå i nede i enden af din have og være til at klippe i, når det bliver for stort . Det som Brian nævner er ikke dumt . , da eksempelvis sommerfugle busken vil kunne tiltrække en masse sommerfugle , når bare den stå med en del sol og de er både nemme at beskære, hårdfør og nemt at formere selv .
Syrenen er også en mulighed og det er Forsythia og den uægte jasmin også . Den sidstnævnte har en lækker duft .
Hvis du er i tvivl eller ikke kan fordrage dem vi har forslået kan du også låne Politiken havebog, som hedder "Hvilket planter hvor, her vil du kunne endnu flere . Men dem der er nævnt er både hårdfør og billige i indkøb
Skrevet af: Lonnie G., 4. marts 2010 kl. 21.12
det lyder som nogle rigtig gode ideer i begge kommer med. Men bliver de høje nok til at de kan dække for den grimme udsigt?? Jeg har læst at nogle sommerfulge buske kan blive op til 4 meter høje, men ved i hvor lang tid det tager før de er så store??
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 5. marts 2010 kl. 8.21
Hej Lonnie
Sommerfuglebusken kan godt kan på et par år blive stor,men da den skal klippes ned af og til, for at holde blomstestørrelsen, vil du stå uden afskærming den forsommer. Desuden springer den sent ud om foråret.
En meristemformeret syren(uden rodskud) eller podet på rævehale-syren vil være flot på det sted. En stedsegrøn cotoneaster ligeså. Eller amelancier laevis. Se mere på www.loenbaek.dk
Hilsen
Anne Marie
Skrevet af: Lone Brems, 5. marts 2010 kl. 9.02
Hej Lonnie G
Lige et forslag i en lidt anden retning:
Hvis
- din jord ikke er alt for tørkepræget
- du gerne vil have noget dækkende og smukt at se på hele året
- du eller en af dine venner :-) er gode venner med en saks
så overvej en opretvoksende Taks.
Taks vokser villigt - og selv om den er hjemmehørende i skoven
klarer den sig fint også i sol. Den er ikke krævende mht. jordbundsforhold iøvrigt.
Flittig klipning / beskæring fremmer ny skuddannelse og kan give meget holdbare og smukke skulpturer i alle former - også meget slanke. Taks kan sagtens nå op i flere meters højde - men også nemt holdes nede, så den kan klippes til uden brug af stige.
Der kan klippes smukt pyntegrønt fra den.
Taksfrø er eftertragtede af fugle og et et velegnet redeskjul for for eks solsort, gærdesmutte og grønirisk.
Når engang en gammel taks falder for saven er der masser af muligheder: Langbuer, træskåle, møbler, knapper.....
Endelig er en velklippet flade af taks en perfekt baggrund for blomstrende buske eller buske med interessant løv.
Skulle du bestemme dig for taks, så er det vigtigt med god vejledning om sortsvalg (der er krybende, opretvoksende osv) - så opsøg en fagmand for at undgå skuffelser senere.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Lonnie G., 6. marts 2010 kl. 21.40
dejligt med noget respons på mit spørgsmål.. mange tak for det - er i fuld gang med at kigge på nettet om de forskellige ting i foreslår...
Men eftersom at den bebyggelse som jeg skal have dækket lidt for er i flere etager må det godt være noget som bliver omkring 4-6 meter højt, men uden at blive alt for bred.. Jeg har også overvejet en magnolia.. er der nogen der har erfaringer for hvordan den ville være til formålet??
Skrevet af: Lone Brems, 8. marts 2010 kl. 8.04
Hej Lonnie G
Magnolia er et smukt lille træ / en stor busk, som absolut er smukkest, hvis det får lov at udvikle kronen uden beskæring ! At holde kronen smalklippet vil ikke være noget problem de første år - men alle efterfølgende år vil det være et problem.
Der findes i handlen stærkt espalierede træer (løn, kastanje, æbler, pærer). De kan ved beskæring holdes ganske smalle ovenover stammehøjden. Men de kan kun holdes i den stramme form, hvis man beskærer flere gange årligt..... og det er vanskeligt at komme tilbage et espalier som er smukt, hvis man forsømmer beskæringen et år eller to.
Hmmmm..... Kan det være en mulighed at plante klatrende vækster som kan dække de bygninger, du har udsigt til ? Er der vinduer eller andet at tage hensyn til ?
Hvis du kan få en aftale om, at det er i orden og det ikke skader bygningsdele hos naboen, åbner der sig helt andre muligheder som f. eks efeu, rådhusvin, klatrehortensia - alle tre vokser let de 4 - 6 meter, du har brug for, især hvis de fra plantningstidspunktet ledes den første meter eller to på vej op ad muren ved tilbinding på støttestokke / trådnet.
Fordelen for dig er at ingen af dem fylder i bredden (Klatrehortensia dog lidt mere end de to andre) og du får en rolig baggrund for lette buske (sommerfuglebusk f. eks) eller småtræer.
Jeg håber, du finder frem til en løsning, der gør dig glad for at kigge ud af vinduerne :-)
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 8. marts 2010 kl. 8.38
Hvad med at kigge blandt bredtvoksende søjletræer som søjlehvidtjørn, søjleparadisæble, søjleavnbøg (bred type) o.lign.
De er smalle forneden,bredere opefter og skal ikke klippes, men kan blive 6-7m.
Anne Marie
Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 15. marts 2010 kl. 22.49
Thuja 'smaragd' eller taks, som der allerede er nævnt, som baggrund og ind i mellem eller lidt inde i haven en slank Prunus ser. 'Amanogawa' eller en mere busket Prunus sub. 'Autumnalis'. -Hvis der er plads i haven kan du jo have en magnolie ca 3 meter inde fra thuja/taks-"hækken" der kan vokse op med en grøn baggrund.
En Blodblomme, kan også med sine røde blade dække godt om sommeren og om vinteren har også en ret tæt grensætning.
Skrevet af: Søren S Duun, 17. marts 2010 kl. 14.19
Du må en tur på planteskolen og tag rigeligt med penge med .
Skrevet af: Lonnie G., 17. marts 2010 kl. 14.22
ja pengene kommer hurtigt til at gå på en planteskole:-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.