Forum

Frostskader på stedsegrønne bladplanter

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 8. januar 2010 kl. 17.47

Vi ser nu de første frostsvedne brune blade på Cotoneaster,liguster og aucuba, men kun på de blade der er over sneen.
Kirsebærlaurbær og kristtjørn viser ikke tegn endnu.
God vinter
Anne Marie

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 8. januar 2010 kl. 19.05

Der er også mange frostsvedne brune blade på nogle af mine ellers, frost tålende Camelia planter.

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 8. januar 2010 kl. 19.34

Vi har et stort rhododendron bed , for enden af vejen, hvor alle blade hænger og det ligner at der har været smidt kogt vand på dem. Jeg tror også at de har fået frostskader . Men min eucalybtus ser ud til at klare frisag . Dermod er jeg meget spændt på hvordan min Musa Basjoo ser ud . Mine kartofler i drivhuset har jeg været ude og dække til med både aviser , tæpper stolhynder liggeunderlag mv . og der har i følge mit max og min. termometer været 4-5 graders frost . Det lader til at det kun er nogle af dem, der bliver gennemfrosset . Men i nat har den været nede på - 9 grader .

Hvis man endeligt skal se et lyspunkt skulle det lige være at vejene ikke er så glatte .

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jørgensen, 8. januar 2010 kl. 20.39

Jeg kan forstå det er koldt i danmark, men det har en positiv indflydelse på div. skadedyr...

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 8. januar 2010 kl. 20.44

Det er helt normalt at Rhododendron krummer bladene sammen når det kommer under frysepunktet, det er for at mindske fordampningen fra blad overfladen. Jeg tog min Musa Basjoo indendørs inden det blev alt for koldt, og den stortrives ved radiatoren.

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 9. januar 2010 kl. 11.26

I dag hvor solen skinner og der stadig er frost i jorden kan man risikere at endnu flere planter går til. Det sker en fordampning sted fra planten , men da den ikke har mulighed for at hente vand udtørre den.

Det bliver også spændene om planteskolerne lider tab . Der plejer at gå en masse roser til i sådan et vejr .

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 9. januar 2010 kl. 18.43

Så er det da godt,at man ikke handler med roser.
Med de 40 cm sne,vi har overalt, er de sultne rådyr faktisk en større trussel mod planterne.
Vi fodrer dem to gange om dagen på marken, for at holde dem lidt på afstand. Når de har spist op lister de ned til drivhuset og haven, hvor de især tager de stedsegrønne kaprifolier og duftsnebollens blade. Selv rynkebladene tager de rup og stup så højt de kan nå(de står på bagbenene).
Salgsplanterne er hegnet ind.
Anne Marie

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 9. januar 2010 kl. 19.10

Så må du tage revance og nedlægge nogle af dem i jagt sæsonen . Det siges at det er de efterårs-grønne marker , som er skyld i at der er kommet flere .

Min moder fik ribbet alle hende jordbærplanter i sommers . Men det var kun bladene de tog , ikke stænglerne .

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 9. januar 2010 kl. 20.07

Derfor har vi også plantet skovjordbær i nåletræsbeplantninger, så der er noget spiseligt der om sommeren og ikke kun mos.
Lige nu fælder vi løvtræer i læhegnene og lader ligge til dyrene.
Stedsegrønne liguster i bunden af hegnene er særdeles populære i den dybe sne.
Anne Marie
PS et dyr i fryseren om året er nok til os.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 11. januar 2010 kl. 11.58

Jeg kunne her til morgen se at min Fatsia Japonica eller stue aralie som den også kaldes, har fået frostskader i de gamle blade . Her til morgen var der varmer for alle dens blade havde rejst sig igen, også de gamle blade .

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 13. januar 2010 kl. 21.00

Hos mig er det ikke frostskade, der er problemet, men derimod sneskade (jeg gruer for synet, når sneen er væk). Alt er dækket af sne, og har været det stort set siden frosten kom for 4 uger siden. Vi har stort set ikke haft tøvejr i perioden.

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 14. januar 2010 kl. 9.43

Hej Knud.
Et rigtig smukt foto, men når det så bliver tøvejr bliver sneen endnu tungere og skaderne større. Hvorfor ikke gå ud og røste så meget sne af som muligt, på de mest udsatte planter ( hvis du kan grave dig igennem)

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 14. januar 2010 kl. 13.05

Hej Mogens.
Det med den tunge tøsne, har du helt ret i, og derfor har jeg også været igang i flere omgange med at ryste sne af de værst udsatte. Men der er desværre nogle Heber og Rhododendron, der hurtigt blev trykket af sneen, og den var ikke så let at ryste af, fordi det var som om det faldt som tøsne og frøs fast i buskene med det samme.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 14. januar 2010 kl. 13.06

Hej Mogens.
Det med den tunge tøsne, har du helt ret i, og derfor har jeg også været igang i flere omgange med at ryste sne af de værst udsatte. Men der er desværre nogle Heber og Rhododendron, der hurtigt blev trykket af sneen, og den var ikke så let at ryste af, fordi det var som om det faldt som tøsne og frøs fast i buskene med det samme.

Nyt svar til emnet »Frostskader på stedsegrønne bladplanter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Frostskader på stedsegrønne bladplanter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider