Forum

Stor kraftig fyr…

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 2. januar 2010 kl. 16.14

Jeg er på udkig efter et fyrretræ.

Det kommer til at stå frit, og skal helst blive et stort og kraftigt træ.

Jeg har selv flere små alm skovfyr, men synes de gror lidt langsomt.

Problemet er at hvis man vælger en meget hurtig voksene fyr, synes jeg de blive noget ranglet og tynde. specielt i forhold til mange af de vilde former for fyr vi har her i landet.

Jeg har kigget på Østrigsk fyr, Pinus nigra var. nigra
Som skulle være hurtigt voksende og få en rigtig flot bark.
Nogen som kender den??
Eller har andre ideer??

1 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 2. januar 2010 kl. 19.35

Hej Steffen.
Østrigsk fyr er et rigtig godt valg, selv om det er en langsom starter. Det bliver med tiden et meget stort (ca. 25 m.) tæt og flot træ som tåler meget vind og dårlig jord. Den årlige tilvækst er omkring 40 cm. Hvis du med tiden opstammer træet bliver det endnu flottere.

2 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 2. januar 2010 kl. 19.42

Det var jo netop det jeg ville.
Har en stor have med en kæmpe plæne med mange specielle træer.
Min ide med haven er at opbygge den som en park, med store flotte træer.
Jeg mangler et fyrretræ som bliver stort og kraftigt. Alle mine træer bliver opstammet med tiden til ca 3m højde da man skal kunne gå rundt på plænen under de flotte træer.

3 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 2. januar 2010 kl. 19.42

Jeg mener at østrigs fyr ( Pinus nigra) kalder man også sort fyr . Den har meget lange nåle og skovfyren (Pinus sylvestris) mindre . Den sidste er den man, sammen med bjergfyren (pinus mugo) bruger på de fleste sommerhus grunde med sandblandet jord . Men køb for alt i verden ikke den der hedder Dværgfyr (pinus mugo pumillio) den bliver kun 0,5 - 1,0 meter efter 10 - 15 år . Jeg kom til at forære den til min moders mand der undrede sig over at den ikke ville vokse . Jeg havde i sin tid taget ud efter den første og bedste byggemarkedet havde stående af fyr .

Ellers er der også Klitfyr (Pinus contorta) der bliver ca 10 meter høj og ca 3 - 5 meter bred . Den er mere hårdfører end østrigs fyr . Selvom den nu hellere ikke er så sart

Men alle 3 er rimelig hårdføre . Jeg har ikke noget bud på hvilket fyr ud over de dyre af slagsene . Jeg har set flotte eksemplar af penselfyren (pinus parviflora) se dette links :http://da.wikipedia.org/wiki/Pensel-Fyr
En mulighed er også enstammet Bjergfyr (Pinus mugo rostrata)

Ellers vil jeg foreslå dig at kigge på denne hollandske plateskoles hjemmeside ,http://www.esveld.nl/ der har nogle lækre specielle ting til haven og de er ikke særlig dyre og så sender de det også med fragt . På deres hjemmeside plejer der at ligge billeder af sorterne .

4 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 2. januar 2010 kl. 20.12

Alle dem du forslår er ret små... Det skal blive store træer som alm skovfyr og østrigsk fyr.

5 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 2. januar 2010 kl. 20.21

10 meter er det små..? ellers prøv den førnævnte planteskole . Jeg tror ikke at du har så stort et udvalg .

6 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 2. januar 2010 kl. 22.19

Det træ som bliver lavest af dem jeg har plantet er en alm Hæg.
Den bliver ca 15m. Ellers bliver resten mellem 20 og 40m høje...
Jeg har altid synes godt om rigtig store træer, og da jeg købte huset stod der som det eneste 6 gamle bøgetræer som engang har været en del af en hæk.
De bliver aldrig fældet, de står rigtig tæt og nogle af dem har en stamme på 80-100cm i diameter.
Jeg er meget imod at fælde træer... Hvis der skal plantes træer, skal de plantes så de kan blive rigtig store uden at skade noget omkring sig.
Hvis man så synes de skygger for meget, kan de stammes op eller tyndes lidt ud i kronen.
Men fældes skal de ikke!

7 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 3. januar 2010 kl. 15.12

Nu er det jo godt nok fyr du efterlyser, men jeg vil lige kaste Kinesisk Vandgran (Metasequoia glyptostroboides) på banen også - det har dog nåle.

Det bliver et rigtigt flot stort træ, med en lidt mere åben krone end den typiske fyr, og en helt fantastisk bark/stamme. Så vidt jeg ved vokser det ret hurtigt til.

/Sofus

8 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 3. januar 2010 kl. 15.15

Vandgranen kan så vidt vides stiklings formeres . Jeg har også set den blive brugt som hækplante .

9 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 3. januar 2010 kl. 15.18

Det er et flot træ.
Dog kan det ikke formeres på andre måder en stiklinger har jeg læst et sted.
Det var et meget sjældent træ engang, og alle træer i Europa kommer fra samme træ i kina.
Så der er lidt problemer ang. brug af frø...

Men hvis jeg skal have et træ som får den kegleform, tja så tror jeg det ville blive en tyrkisk hassel istedet.

10 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 3. januar 2010 kl. 15.31

Jeg har en pose frø fra vandgran liggende, så de burde da nok kunne frøformeres. Tyrkisk hassel er også et flot træ, ikke mindst frøstandene.

11 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 3. januar 2010 kl. 16.23

Hej Steffen.
Kinesisk vandgran taber alle nålene om efteråret og så er den ikke særlig køn, men den har en rigtig flot bark. Der har i dag været en tv. udsendelse fra den kgl. park i Århus hvor de filmede og fortalte om bla. Kinesisk vandgran.

12 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 3. januar 2010 kl. 16.27

Tror nu ikke det bliver sån et træ. Er stadig mest til fyr, hvis jeg skal have et nåletræ. Har pt kun én lærk. Og er ikke så meget til træer med nåle.
Men synes nu at der skal være ét lærketræ i store haver hvor der er plads.

13 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 3. januar 2010 kl. 18.06

Hvad med cedertræ, dem ser man ikke ret mange steder mere . Jeg ved ikke om det var mode engang , men væk er de.

Måske hænger det sammen med at de gamle haver har fået nye unge ejere og så skal der fældes .

14 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 3. januar 2010 kl. 18.13

Havde faktisk engang tænkt på et træ hvis bark var nærmest militærkamouflering i de lyse farver (grå, hvid, lysebrun og lysegrøn)
Man ser dem tit sydpå, men har nogle gange set dem i gågader her i DK.
Fandt vist aldrig ud af hvad det var for et træ...

15 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 3. januar 2010 kl. 19.13

Det lyder som lindetræer.

16 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 3. januar 2010 kl. 19.43

nærmere Platan. Den har bark der skaller af i uregelmæssige flager, og giver stammen det der camouflage-agtige udseende.

17 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 3. januar 2010 kl. 20.10

Ja det kunne nemt være Platan...
Sad lige og læste lidt om det, det passer meget godt med det er meget i sydeuropa. Det krævede varme somre, og der var problemer med "platansyge"
Så det er måske ikke så go en ide at plante sån et træ.

18 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 3. januar 2010 kl. 20.50

Der vokser Platan som vejtræer en del steder i Odense, og de trives helt fint

Billedet er en Platan fra Italien, der er blevet understøtte mens der bliver gravet ud omkring den. I Danmark var den jo nok blevet fældet som noget af det første...

19 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 3. januar 2010 kl. 21.24

Jeg mener bare at de er dyre i indkøb . Men kender ikke prisen . Om det kan betale sig at så dem eller om de kan podes på ahorn ved jeg ikke . Det ved Lønbæk planteskoles Anne-marie og hun kan også give dig en pris .

Der står lidt mere om dem her : da.wikipedia.org/wiki/Almindelig_Platan

Jeg tror at dem der forhandlen i Danmark sikkert er importerede og frøformerede planter og ligner ikke podet .

20 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 4. januar 2010 kl. 15.19

Lunhede har plataner i 2-2 1/2 meters højde til 300 kroner. Det syntes jeg ikke er specielt dyrt. Frøformering er vist ikke nogen god idé hvis man gerne vil have et stort træ inden for en overkommelig årrække.

21 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britta Østergaard, 2. maj 2020 kl. 10.07

Hej
Jeg står i samme situation, som du stod i 2010.. jeg vil gerne have et kraftig fyrretræ med stor krone..Hviket træ valgte du og og er du tilfreds ?

Nyt svar til emnet »Stor kraftig fyr…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Stor kraftig fyr…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider