Skrevet af: Ditlev Sørensen, 15. november 2009 kl. 9.20
Jeg har anlagt en dejlig terrasse. Da jeg gravede ud blev der en del muldjord til overs. Dette placerede jeg så det danner en vold rundt om et område hvor jeg ønsker at have bålplads. Jeg vil gerne have plantet nogle planter på volden som kan holde det pænt og som gerne tilgodeser fulge og andet dyreliv. Volden er ca. 1 meter høj og den indkredser et område på 75 m2. Der er nogle træer som er kommet til at stå inde i volden og som er skåret ned så de antager en busk agtig form. I ca. halvdelen af det indkransede område er jeg igang med at etablere en bregne have. Håber nogen har gode ideer til både lægivende og bunddækkende planter. Andre ideér og forslag modtages gerne :O)
Skrevet af: Søren S Duun, 15. november 2009 kl. 18.14
Der er mange muligheder og jeg vil derfor foreslå dig at låne politikens bog "Græsplæner – bunddækkesplanter og ukrudtsplanter". Bogen giver nogle eksempler på hvilket planter,som er velegnet til dette. Både sorter af dværg bærmispel,Cotonaster (flere sorter) og nattergale-busken/kranstop Stephanandra Incisa crispa og snebær Symphoricarpos Hancook er udemærke til dette formål og bærrene spises af fuglene. Desuden kan de også nem formeres ved aflægning. Er de plantet og passet efter et år klare de sig rimelig godt.
Kommer der en tør periode skal de have vand. De kan også tåle en kraftig nedskæring og skyder nemt igen. Både bærmispel og snebær bliver besøgt af bier, sommerfugle og andre insekter.
Der er også den mulighed at plante nogle bundække roser – samt nogle prydgræsser. Muligheder er der nok af og de fornævte planter er også billige i indkøb
Skrevet af: Søren S Duun, 15. november 2009 kl. 18.25
Lundhede planteskole har på deres hjemmeside en beskrivelse af en masse billige og hårdføre bunddække planter, der også er velegnet. Du finder dem via dette links :
lundhede.datascan.dk/acatalog/Lh_Bunddaekkeplanter.html
Skrevet af: Boi Jensen, 17. november 2009 kl. 11.16
Hej Ditlev
Nogle af de bedste bunddækkende planter til vold er Hedera "Hestor" eller Euonymus Emerald Gaity.
Kig på dem og vælg eller kig videre.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.