Forum

Lyng i Bilka

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 23. august 2009 kl. 0.29

Hejsa

Har I set de flotte farvede lyng, som Bilka skulle have på tilbud fra nu på mandag?

Nogen der har lyngene, ved om de holder farven eller hvordan de er blevet til farvede lyng?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 23. august 2009 kl. 9.58

Køb kun lyng i firkantede potter, hvis de skal plantes ud i haven. Lyng i firkantede potter er produceret på friland i Danmark.

Lyng i runde potter er næsten altid lavet i væksthus og de er drevet hurtigt frem og dermed ikke egnede til videre vækst end lige den blomstring de sælges med. De laves kun i de mest hurtigst voksende sorter.

Danske lyng i firkantede potter er noget dyrere, men kan plantes ud i haven og gro i mange år. Der findes så mange forskellige lyng-sorter, at der blomstrer over næsten hele året og i mange forskellige farver og med spændende løv- og skudspidsfarver.

Er du blevet nysgerrig på danske lyng kan du se en smagsprøve på www.lyngplanter.dk/

Mht. farven i Bilka reklamen er papir og pc-skærme jo taknemmelige, men der findes faktisk en lyng sort i den farve. Til den pris er de helt sikker lavet i væksthus! Men til lige at friske er efterårskrukke med kan de jo være gode nok, men man får hvad man betaler for.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S.G.J, 23. august 2009 kl. 10.55

Hej Martin P.

For et par år siden købte jeg billige lyngplanter i Netto, de var i runde potter.

De står fint i bedet endnu, blomstrer nu for 2. år, har pragtfulde farver og stortrives! Jeg fik et rigtig flot lyngbed til få penge.

Jeg lavede et lille snit i rodklumpen 3 steder som jeg har lært af en havekonsulent man skal når der er tale om planter med tætte rødder. Selv om jeg har købt adskillige dyre planter med den slags rødder i flere forskellige planteskoler har jeg aldrig fået den oplysning der.

Solveig

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 23. august 2009 kl. 23.57

Tak for svarene.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S.G.J, 24. august 2009 kl. 21.23

Hej Martin.

Jeg har været i Bilka i dag, og forstod hvad du spurgte om, det var de FARVEDE lyng du havde set. Jeg misforstod dig fordi lyng jo fås i mange naturlige nuancer, og jeg syntes egentlig det var et lidt underligt spørgsmål, Sorry!

Men disse kunstigt farvede lyng synes jeg altså er meget grimme, de kommer ikke indenfor i min have, men de solgte vist godt.

For jer der ikke har set dem kan jeg fortælle at det drejer sig om almindelige lyngplanter der har fået en gang sprøjtemaling i blå, orange gulgrøn og grøn!

Om de kan holde farven, ja de kan vel holde farven til de går ud, for det er da ikke sundt for en plante at blive mishandlet sådan! De er sandsynligvis sprøjtemalede, men jeg kan ikke sige hvad de har brugt, jeg formoder du også har været på nettet og søgt. Fra jeg var barn kan jeg huske min farmor havde fået den ide at farve græsser, valmuekapsler og karteboller, efter min mening blev de ikke kønnere af det. Hun brugte stoffarver og sprøjtede det på.

Jeg vil gætte på de kommer fra Holland. Hvis nogen har lyst til selv at se dem, må de i Bilka eller se i Bilkas katalog, der er et lille billede af dem.

Hilsen Solveig

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 25. august 2009 kl. 1.06

Hej Solveig

Ej, jeg er da utroligt skuffet over at høre, at farven tilsyneladende er sprøjtemalet på!

Jeg troede der var tale om nogle interessante sorter af lyng, som Bilka havde valgt at købe hjem. Men åbenbart ikke...

Jeg havde ellers fået en idé om at lave et lille bed med lyng og staudesalvie sammen, det kunne sikkert have været flot.

Puha Bilka...!

Nyt svar til emnet »Lyng i Bilka«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Lyng i Bilka

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider