Skrevet af: Inger Jensen, 22. august 2003 kl. 18.21
Håber i kan hjælpe med et godt råd;
Er det muligt at gemme frø fra Tallerkensmækker/Tropaeolum til næste år. I givet fald hvorledes opbevarer jeg dem mest hensigtsmæssigt?
Venlig hilsen Inger
Skrevet af: Clara Andersen, 22. august 2003 kl. 20.13
Ja, du kan høste frø af tallerkensmækker, du kan endog tage dem store og stadig grønne. Men læg dem så til tørre på avispapir el. lign. Når de er helt tørre, kommes de i en papirspose og gemmes et tørt og køligt sted. Og sås ud først i maj, prop dem nogle få centimeter ned i jorden.
Skrevet af: Karna Maj, 23. august 2003 kl. 12.23
De selvsår ude i haven, så hvis du hakker med omtanke, kommer der normalt nye planter helt af sig selv.
Jeg har dem i bunden af drivhuset for at undgå angreb af hvide fluer på tomater. Her selvsår de flittigt, og jeg har store tidlige planter til at plante ud af.
Modsat tankegang: Fjern tallerkensmækkerne fra køkkenhaven, inden de smider alle frøene, hvis du ikke vil have dem som pænt ukrudt, som sidst på sommeren nærmest overvokser afgrøderne. Man kan selvfølgelig altid fjerne den i tide, inden det sker. Jeg kommer bare altid lidt for sent, pludselig er rankerne meterlange. Men jeg holder meget af dem alligevel, de pynter utroligt i efterårshaven.
Skrevet af: Clara Andersen, 23. august 2003 kl. 23.12
Ja, og jeg plejer at stikke nogle frø ned mellem kartoffelrækkerne, for det passer fint med, at de dækker jorden, fra kartoffeltoppe fjernes efter skimmelangreb til kartoflerne tages op og bedet ryddes og sås til med grøngødning.
Det ser godt ud, og man behøver ikke ærgre sig over det grimme syn af den bare jord. Lidt græsafklip ind under gavner også og ses næsten ikke.
Skrevet af: Torben Nielsen, 30. august 2003 kl. 13.10
Kan nogen hjælpe mig med en opskrift
på syltning af frø fra tallerkensmækker/landløber, syltet
som kapers?
Skrevet af: Jano Hillev, 8. maj 2004 kl. 22.04
Spis den! Blomstener særdeles delikat og flot i salat og på smørrebrød, let krydretsmag varierer efter farve, "snabelen" er honningholdig.
Skrevet af: Hanne Gregersen, 24. september 2008 kl. 14.34
Fra "Grøn Mad- fra haven" (GM-fra naturen) af Anna Rønnow, Politikens Forlag:
Kapers af Tropaeolum (Lanløber/Blomsterkarse)
½ kg tropaeolum-frø
½ liter vand
125 gram salt
3 dl. lagereddike
3 laurbærblade
3 hele peberkorn
1/4 tsk. revet muskatnød
Frøene skylles og lægges i saltlagen i ét døgn. Afdryppes. Kog syltelage af edddike og krydderier, læg frøene i en nyvasket skoldet krukke el. glas. Skyl glas og låg med Atamon. Hæld lagen skoldhed på, luk låget straks.
I Den Grønne Syltebog kan læses om at sylte grønne hyldebær som kapers, som man brugte det under krigen.
Friske blomster af Landløbere er spiselige og pynter i salatskålen.
Skrevet af: Poul Larsen, 23. oktober 2008 kl. 10.50
Min svigermor vil så forfærdelig gerne vide noget næringsindholdet i tallerkensmækkere. Er der nogen, der kan hjælpe hende?
Skrevet af: Walter Bang, 26. marts 2009 kl. 11.50
Een af mine venner har fortalt mig, at hendes far behandlede sine bumser med tallerkensmækker, som han lagde på bumserne. De skal tygges i munden først.
Skrevet af: Tobias Holst, 26. marts 2009 kl. 19.42
Er der nogle der ved hvornår man skal så tallerkensmækkerne, og skal de sås på blivestedet eller
i smp potter i vindueskarmen først?
Skrevet af: C, 29. marts 2009 kl. 15.06
Det kan du gøre som du vil. hvis du sætter dem indenfor i potter, så for de et ligge forspring. men de kan sagtens sås direkte på jorden i april... Og når første man har haft dem, så kommer de år efter år fordi de smider frø der blomstrer året efter.
Skrevet af: Henning, 26. juli 2009 kl. 13.44
Jeg har tellerkensmækkere i potter på terrassen, men nu her sidst i juli er bladene blevet gule og planterne ser i det hele taget syge ud. Er der en begrænsning for hvor lang tid de kan stå i potter? De var eller så flotte.
Skrevet af: Lone Brems, 26. juli 2009 kl. 14.13
Hej Henning
Der kan være flere begrænsende forhold:
Pottemuldens næringsstoffer kan være opbrugt – der kan være et for højt / for lavt vandindhold – pottejorden kan pakke, så der er for lidt ilt /luft i jorden.
Endelig kan lysforholdene ændre sig hen over sommeren på grund af jordklodens ændrede hældning ift solen eller på grund af skyggende træer og buske med stor tilvækst.
Visse planter er ret følsomme overfor ændringer i lysmængden.
Når først planterne viser de massive tegn, du beskriver, er der næppe noget, du kan gøre for at få dem til at trives igen.
Hvis man observerer begyndende tegn (dvs enkelte blade, der ikke får god grøn farve, nedsat tilvækst) kan man måske nå at redde planten fra misvækst ved at ændre det / de forhold, som man finder frem til er årsagen.
Så du må måske finde andre vækster til dine terrassepotter – god fornøjelse med den opgave :-)
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Henning, 27. juli 2009 kl. 11.40
Mange tak, Lone – jeg prøver ;-)
Skrevet af: Anonym bruger, 28. maj 2019 kl. 11.58
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.