Skrevet af: Mogens; E., 22. juni 2009 kl. 22.32
Nu har jeg brug for et godt råd. Har i dag investeret i en stor flot camellia " Ice Angels" men på planteskolen var der delte meninger om hvilken type jord den har det bedst i. Kan man være så heldig at få et kvalificeret svar.
Skrevet af: Erik Laugesen, 23. juni 2009 kl. 15.49
Alm spagnum det står mine i både dem i balje eller udplantet og den gødning de får er en skvis salmiakspiritus og de er store og blomster meget først på foråret.mine hedder dr burnside...california...colletii...donation og så noglestykker som jeg ikke har navnet på da de blev købt som småplanter i et plantecenter...men alle er japonica arter.
erik
Skrevet af: Mogens; E., 23. juni 2009 kl. 19.42
Hej Erik.
Et godt gennemprøvet råd, tak for det, og så får den noget lugtevand.
Skrevet af: Vibeke, 24. juni 2009 kl. 9.16
Jeg har mine i sur spagnum og de trives fint med almindelig gødning i meget små mængder
Skrevet af: Eivin Knidsen, 24. juni 2009 kl. 10.02
Mogens, det er måske mig der er uviden, eller også er jargonen bare en anden her i Bogense, men – hvad er lugtevand?
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Erik Laugesen, 24. juni 2009 kl. 18.48
Lugtevand(salmiakspiritus)
Skrevet af: Mogens; E., 24. juni 2009 kl. 23.23
Ved hoffet i de gode gamle dage, havde damerne et fint lille hovedvands æg af guld eller sølv med duftevand i. Når de så var ved at dåne, pga. af et for stramt snørre liv, snusede de til indholdet af beholderen som bestod af salmiakspiritus, og så kom der liv i kludene igen.
Skrevet af: Erik Laugesen, 25. juni 2009 kl. 0.32
Ja og det samme gælder for planter dog ik lige kaktus og orchider.man kan hurtig se når man gir salmiak...såkommer der liv i væksten.
Ja og det samme gælder for planter dog ik lige kaktus og orchider.man kan hurtig se når man gir salmiak...så kommer der liv i væksten.
Ja og det samme gælder for planter dog ik lige kaktus og orchider.man kan hurtig se når man gir salmiak...så kommer der liv i væksten.
Skrevet af: Mogens; E., 25. juni 2009 kl. 9.10
Erik.
Hvor meget salmiak... hælder du i en 10 liters vandkande, og det må vel helst ikke ramme bladene?
Skrevet af: Erik Laugesen, 25. juni 2009 kl. 16.29
Jeg bruger ca 3 hættefulde...også efter hvad plante det er.3 hæf til tomater chili og agurker...7 hæf til alle mine banan arter+cannaer – geoginer- og palmer og andre haveplanter og det gælder alle også dem i store krukker...mindre krukker som til drivhuset...og målene er i 1o l vand...en meget mild opløsning skader ikke bruger det til blad lus på roser og de dør med garenti + resten gør gavn i jordren og roserne...man kan også skylle efter med rent vand efter 5min.
Skrevet af: Mogens; E., 25. juni 2009 kl. 20.27
Tak for hjælpen Erik.
Men for f... hvor det hørmer indendørs, jeg har nok været lidt for rundhåndet med salmiaken. Blot 2 dage efter en omgang salmiakvand strutter bladene på mine citron og appelsinplanter.
Skrevet af: Erik Laugesen, 26. juni 2009 kl. 18.35
Ja netop samme her mine har aldrig set skykken af citrus gødning...og mine orchider de får ganske alm substral 1 hætte i 10 l vand...jeg har aldrig købt disse gødninger til specielle plante grupper...da de jo heller ikke får sær behandling i naturen...min forrige nabo stammer fra mellem østen og hans far har dyrket citrus frugter de fik aldrig gødning kun det en ko kom til at tabe undervejs og de stod i det rene sten/grus og sand.
Skrevet af: Mogens; E., 26. juni 2009 kl. 21.46
Hej Erik.
Det er en rigtig god ide med salmiakvandet.
Mine magnolie buske har altid fået gule blade på denne tid af året, selv om jeg har gødet med lidt af hvert. De fik så lige et ordentligt skvat salmiakvand, og nu er alle bladene dæææleme blevet grønne. Det må siges at være mirakkelvand.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.