Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 8. juni 2009 kl. 20.17
På dette halvår drikker jeg altid Citronmelissethe. Det smager godt, og er nok sundt fra økologiske dyrkning, og så får jeg glæde af mine anstrengelser.
Det er let, medens vandet kommer på kogepunktet henter jeg flere stilke citronmelisse stilke ind, river bladene af, propper dem ned i tekoppen og hældder skoldhed vand over, som trækker medens rugbrødsskiverne dækkes med tomat, sild, ost eller hvad der forefindes. Ost med ribsgele er ikke det ringeste som kan foreslås, men marineret sild på fedtebrød er nu det ringeste bedst, især, hvis der er purløg ovenpå. håp
Skrevet af: Wina Fiona, 8. juni 2009 kl. 21.35
Det smager osse godt at hakke lidt melisse med i salaten... Og som drys på kager og jordbær.
Skrevet af: Muilil, 9. juni 2009 kl. 20.02
Her hvor jeg bor betragter vi Citronmelisse som et ukrudt.
Den dufter godt, men det er så det.
Der er andre meget mere brugbare krydderurter der bør fylde op i haverne.
F.eks.:
Basilikum (citron,lime, kanel, lakrids o.s.v)
Origanum (ikke vulgare!)
Timian -i alle afskygninger
Mynthe ligeledes i mange sorter.
Salvie (en videnskab for sig selv)
Blot for at nævne nogen af dem jeg selv holder af og som jeg mener er meget mere brugbare end Citronmelisse som kan sammenlignes med en billig shampoo-kun idioter bruger den.
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 9. juni 2009 kl. 20.31
Herbst. Du har fuldstændig ret. Citronmelisse er et forfærdelig ukrudt. Citronmelisse flyver helt vildt omkring overalt. Det bare gror og gror. Det rives nemt op med rod, og så er dét bal forbi.
Jeg fik desværre nye naboer, til den ene side, som ikke interesserer sig for hus, have og naboer. De forsøgte først at smide mig ud, nu har de lukket mig inde! Med et højt træhegn, men da deres citronmelisse blomstrede klippede de ikke blomsterne af, ej hellere humleplantens. Jeg kæmper med dem ustandseligt, så jeg går ikke i fittnetscentrene. håp
Skrevet af: Wina Fiona, 10. juni 2009 kl. 6.13
Det er faktisk muligt at dyrke melissen under kontrolerede former, og det er vi mange som gør. Og vi høster jævnligt, så den aldrig når at komme i blomst.
Om vi alle er idioter, skal ikke kunne siges – ifølge min læge er jeg helt normal, og jeg bruger endda osse billig shampoo – selv om sammenhængen her er mig lidt uigennemskuelig.
Skrevet af: Beby J. A. Madsen, 24. juni 2009 kl. 0.41
Når jeg køber champo, tager jeg den nye og tømmer halvt over i den tomme. Derefter fyldes begge op med vand og ryster let. Bingo. 2 flasker til èn pris. Det har jeg lært af en sygeplejerske, fordi det er rimeligt stærkt i forvejen. Der er ingen her, der vil drikke the af citronplanten, men bierne er meget glade for den, og jeg har brug for dem til de øvrige planter.
Skrevet af: Eivin Knidsen, 24. juni 2009 kl. 10.17
Det er en gave at gå i haven eller drivhuset, eller naturligvis begge, som jo da nok er mest sandsynligt ja. Og høste alt det gode som dermed følger med, så priser man sig da lykke for sit lille frimærke i verden.
Mvh Eivin (^_^)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.