Forum

Forslag til plante til store krukker

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Claus Wøbbe, 1. juni 2009 kl. 16.22

Hejsa
Jeg håber der er nogle have-eksperter derude, der kan hjælpe mig med et godt råd. Jeg har to stk. store krukker (højde ca. 80 cm, diameter ca. 40 cm), som jeg gerne vil have beplantet med "noget", som er smukt, let at holde, og som kan stå ude hele året. Nogen idéer?

På forhånd tak.

/Claus

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Majbrit, 2. juni 2009 kl. 8.42

Når du har et par forestiller jeg mig at de skal stå ved døren og være repræsentative? Hvis det skal se ligedan ud hele året og være ultranemt vil jeg foreslå buksbomkugler.

Selv ville jeg putte nogle bunddækkende roser (som er lave og tætte og vælter ud over kanterne) i krukkerne og stille dem frem mens de topper og så have nogle andre krukker til om vinteren – med f.eks noget hebe/ thuja/kristtjørn samplant og nogle lave tulipaner/violer til foråret.

Hvis jeg ingen have havde udover mine krukker, så ville jeg plante to ballerina-æbletræer i krukkerne med f.eks broget efeu i bunden.

PS: du skal vande meget uanset hvad du vælger.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper L., 3. juni 2009 kl. 14.07

Hørpalmer eller visse store sukkulenter kan også kommes i... Jeg vil så bare stærkt anbefale at du folder et Rockwool tæppe omkring krukkerne(og plante) når det bliver rigtig hård frost... Der findes visse Aloe'er som kan klare -12–15 celsius...

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus Wøbbe, 1. juli 2009 kl. 6.37

Tusind tak for inputtet! Dejligt med sådan nogle ekspertforslag. Jeg vil prøve med buskbom, tror jeg.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 1. juli 2009 kl. 7.15

Hej Claus Wøbbe

Buksbom lyder som et godt valg – den tilbyder ganske af sig selv træning i klipning 2–3 gange hver vækstsæson ;-)

Hvis du ikke er helt endeligt besluttet og gerne vil have blomster, kan du overveje at plante høstanemone, som fås i rosa og hvid.

Høstanemone tåler udmærket krukkebetingelserne og klarer tilmed udtørring til en vis grad – viser med hængende blade hvornår det er tid til vanding. Den visner ned om vinteren – hvor man kan erstatte de grønne blade med afklippet gran, som også vil beskytte mod udtørring af jordoverfladen i krukken.

Med venlig hilsen fra
Lone

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Laursen, 4. juli 2009 kl. 1.12

Hej Claus

Jeg har en stor krukke med tulipaner og hosta, om vinteren

kommer der gran på toppen, men bare for pynt,

har prøvet med buksbom, men de tørrer hurtigere ud når det er

varmt (og skal klippes

Med venlig hilsen Jette

Nyt svar til emnet »Forslag til plante til store krukker«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Forslag til plante til store krukker

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider