Skrevet af: Hanne Engermann, 21. maj 2009 kl. 14.50
Jeg har opdaget en Kærminde(søster?), som ser ud til at stor-trives i mit rododentronbed. Den bromstrer og har smukt grønne blade.
Da bedet hovedsageligt ligger i skygge, er spørgsmålet nu, om jeg med held kan plante disse kærminder som bunddække, eller om det kun vil være et tidsspørgsmål, før de vil vise tegn på mis-trivsel.
Hvert forår bruger jeg Animix (til surbund).
(Bispehue, som nok vil være det optimale, bryder jeg mig ikke om).
På forhånd tak og venlig hilsen
Skrevet af: Martin P, 21. maj 2009 kl. 17.24
Overvejet, om det evt. er forglemmigej? Det er tydelig forskel på bladene.
Skrevet af: Hanne Engermann, 21. maj 2009 kl. 17.31
Det er IKKE Forglemmigej. Dem har jeg nemlig masser af (også de lyserøde) overalt, hvor der er sol.
Er 100% sikker på, det er Kærminde og nok Kærmindesøster pga. højden.
Skrevet af: Lone Brems, 21. maj 2009 kl. 19.37
Hej Hanne Engermann
Min erfaring med kærmindesøster er, at de efter blomstring standser vækst og skuddannelse – de kommer til at se rigtig kedelige ud med småvisne blade og tør frøstand.
Man kan klippe dem ned efter blomstring og de vil så skyde fra bunden og er holdbare et par måneder frem.
Måske vil det være værd at overveje to alternativer som ikke fordrer nedklipning og som er grønne stort set hele året: Hasselurt eller Bjerg-te (Gaultheria procumbens)
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Hanne Engermann, 21. maj 2009 kl. 21.23
Tak for jeres svar!
Bjergte'en er måske værd at overveje, selvom det er i foråret jeg mangler farve i rododendronbedet, som først blomstrer først/medio juni pga. den megen skygge.
Skrevet af: Martin P, 21. maj 2009 kl. 22.13
Et tykt tæppe af anemoner? Evt. balkananemone afhængig af hvilken farve du synes passer bedst.
Skrevet af: Lars Hansen, 22. maj 2009 kl. 6.00
Jeg har med stort held i en boligforening brugt lodden løvefod som bunddække under rhododehndron. Flot grønt om sommeren med gule blomster og effektivt dækkende vissent løv om vinteren. Der kommer ikke noget ukrudt!
Mvh Lars
Skrevet af: Hanne Engermann, 22. maj 2009 kl. 10.40
Lars – Løvefod er min yndlingsstaude, og jeg har den i forvejen på meget store arealer i min have, så det ville nok blive for meget også at have den i rhododendronbedene.
Men tak for forslaget :-)
Skrevet af: Carina Juul, 22. maj 2009 kl. 10.44
Kender du den yndige lille bjerg-løvefod? Den har jeg som bunddække sammen med hasselurt og det virker perfekt. Du må gerne få lidt Bjerg-løvefod af mig, send en mail
Med venlig hilsen
Carina Juul
Skrevet af: Hanne Engermann, 22. maj 2009 kl. 11.15
Tak for dit flotte tilbud Carina – men bjerg-løvefod har jeg også. Den er meget yndig :-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.