Skrevet af: Mie, 1. marts 2009 kl. 8.29
Vi vil gerne lave en afgrænsning 4–5 lang mellen køkkenhave og prydhave (fuld sol). Havde forestillet mig et espalier (rfx. rionet ca. 1.40 m højt) med planter, som også er grønne og pæne om vinteren.
Tænkte på ildtorn med de pæne røde bær, men det duer ikke pga tornene. Vedbend kunne være en mulighed, men der skal være et staudebed foran, og jeg er nervøs for om det breder sig ud i bedet. Har set espalieret dværgmispel i en have, det så rigtig fint ud, men det kræver meget opbinding.
Alternativet er jo så en hæk, men er bange for at det bliver for voldsomt...
Er der nogen som har gode ideer eller forslag?
Venlig hilsen Mie
Skrevet af: Sten Porse, 1. marts 2009 kl. 19.41
Hej Mie,
Du kan gå en helt anden vej og i stedet satse på en herlig, stedsegrøn slyngplante, nemlig Klatre-Brombær (Rubus henryi). Den har blade, som hver består af tre smalle småblade, sådan at indtrykket ligner bambus. Bladene er blanke og mørkegrønne på oversiden og gråfiltede nedenunder. Blomsterne er små og ikke særligt prangende, og bær ser man vist ikke i Danmark. Så du skal plante den for det kønne løvs skyld.
Vær opmærksom på, at planten kan være lidt sart de første år, og sørg for at holde jorden og den nederste del af grenene dækket med løv, grangrene eller andet skyggende.
God fornøjelse!
Skrevet af: Linda, 22. juli 2009 kl. 15.24
Hej allesammen!
Jeg vil gerne have et godt råd. Jeg elsker min have, men mange fra flere altaner kan stå og se direkte ned i min have. Jeg har jo også brug for lidt privatliv en gang imellem. hvad gør jeg?
På forhånd tak!
Linda
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.