Forum

Bunddække til rosenbed

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Susan Durup, 14. februar 2009 kl. 23.08

Hej

Er der nogen herinde der har gode ideer til bunddække i et rosenbed.

Bedet ligger op af husmuren og er i sol fra formiddag til over middag.

Mit problem er at der i den ene ende af bedet er et nedløbsrør som gør jorden noget våd, og i lange perioder med meget vand nærmest "leret". I tørre og varme perioder bliver jorden lige til knap tør.

Jeg har forsøgt mig med lavendel, men har jo så lært at de ikke kan li det våde.

Har I nogle foreslag til alternativer? Selv har jeg haft jordbær, hasselurt og lave hosta i tankerne. Men kan ikke nogen steder finde gode plantevejledninger om disse arter.

Roserne er engelske roser, og haven er "gammel" med gamle frugttræer, og romantisk stil. Hvide, lyserøde og lyseblå farver. Jeg har hosta, hortensia, pæoner, klematis og ellers stedsegrønne planter – fx buksbom i haven.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette, 15. februar 2009 kl. 9.13

Hej Susan!

Min have har nogenlunde samme sammensætning af blomster som din.

Jeg har valgt at sætte Lodden Løvefod og Storkenæb under mine historiske roser. Synes begge passer til den gamle/romantiske stil.

Lodden Løvefod kan klare de fleste forhold, er rigtig god i buketter og ser fantaktisk ud efter dug/regn (dråberne lægger sig som perler på de lådne blade). Deres blomster er ikke noget særligt, men løvet er skønt ;-)

Storkenæb kan fåes i mange variationer. Jeg har valgt hvide og rosa der blomstre i forsommeren. Mine klippes ned i løbet af sommeren (de vokser meget!) og blomstre så lidt igen.

Har også lavet et par forsøg i efteråret:

For at få lidt højde i bedet, har jeg sat Fingerbøl (husk de er giftige).

Satte et par meget små Juleroser; bedet ser så trist ud om vinteren, så jeg håber Juleroserne vil live det lidt op.

Det er lidt for tidligt at at vide hvordan det kommer til at gå med mine Fingerbøl og Juleroser, men synes de passer flot til stilen.

Håber det har givet lidt inspiration.

Med venlig hilsen

Annette

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 15. februar 2009 kl. 21.11

He Susan.

Der er ikke ret mange planter som kan trives i sådan en halvvåd jord. Det bedste du kan gøre er at grave et dræn i jorden, ellers vil alt for mange planter drukne hvert år. Næst bedste løsning er at fjerne det halve af jorden og blande en masse grus i bedet. Det vil få meget af vandet til at synke længere ned.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elisabeth Rahbek, 25. februar 2009 kl. 12.29

Hej. Jeg har for år tilbage plantet citron timian under roserne, som også
står på af en mur mod syd. Del en potte i 2–4 planter, for de breder sig
hurtigt til et tæppe. Ser smukt ud når de blomster, holder på fugtigheden i jorden, dufter dejligt, og ikke mindst, så har man masser af timian året
rundt.

Nyt svar til emnet »Bunddække til rosenbed«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Bunddække til rosenbed

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider