Forum

Japansk dværgahorn, Acer Palmatum

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 30. januar 2009 kl. 17.07

Hej.

Jeg søger et godt råd / valg:
Ønsker meget sådan en Japansk Dværghorn (Løn) helst en rødbladet sort (men ingen bestingelse)
Er der nogen her på havebænken, der kan råde mig til at vælge en god sort / art – den skal helst ikke blive mere end højst 2 meter. Jeg kan oplyse, at det påtænkte voksested er ved vores siddeplads, hvor der er sol og delvis læ. Og bunden på vores kommende lille ahorn påtænkes med lyng og juleroser i bedet, har i mon andre løsninger?

Vi har sådan en slags lille gårdhave / siddeplads, med et lille bed, hvor ovennævnte kunne være vores ønske / tanke om lidt beplantning. Rådighedsbedet er ca. 5 X 3 meter.

Håber meget at nogle af jer her på "bænken" kan komme med et par gode forslag.

m.v.h. Sine

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 30. januar 2009 kl. 17.30

Til Sine.

Et rigtig godt valg med sådan en Japansk Ahorn, jeg har faktisk selv en rødbladet en af slagsen – en Acer ''Bloodgood'', som jeg varmt kan anbefale, min er kun 1 meter – altså efter 5 år, men jeg har læst mig til, at den kan blive 3–4 meter? Mine "selskabsplanter er faktisk også lyngplanter, som du ønsker, men jeg har også våradonis og treblad i bunden. Og inden ret længe både vintergæk og erantis.

Håber du kan bruge lidt af dette?

hilsen Bjarne.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 31. januar 2009 kl. 21.47

Hej. her er nogle sorter du kan studere. de bliver alle ikke mere end ca 3 meter over en rum tid og er ret hårdføre.

''Shaina'' -rødbladet,
''Seigen'' -har et stort farveskift gennem sæsonen.

''Shin deshojo'' eller ''Deshojo'' -har et stort farveskift og en flot rød nyvækst.

''Seiryü'' -en af de få oprette dissectum sorter. -har derfor meget fligede blade. farveskift og meget flotte høstfarver.

''Beni maiko'' -har et flot mix af røde og grønrøde blade,-flot i udsprig og flot i høst.

Lyng, dværgrhododendron/azalea og små stauder til lidt surbund vil da være flot. Men der er jo rigtig mange muligheder. -god fornøjelse.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 1. februar 2009 kl. 10.48

Tak for svarene.

Jeg har noteret sortsnavnene og vil prøve at finde en af dem til foråret.

m.v.h. Sine.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sten Porse, 4. februar 2009 kl. 22.37

Må jeg føje dette til de gode råd, som Bjarne, Kristian og Sine har givet:
Husk, at selv om de japanske løn kan tåle at gro i surbund (her i landet ofte = sphagnum), så kræver de et godt dræn under deres rødder for at trives godt.

Den enkleste løsning er at grave hullet til potteklumpen dobbelt så dybt, som klumpen kræver i sig selv, – og så fylde den nederste haldel op med sten, murbrokker, grus og andet groft. Dæk drænet med et stykke jordtekstil, og plant så træet ovenpå, ganske som man normalt ville gøre.

Nyt svar til emnet »Japansk dværgahorn, Acer Palmatum«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Japansk dværgahorn, Acer Palmatum

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider