Forum

Mine dahlier storblomstrer, men frosten er her…

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Liv, 2. november 2008 kl. 14.25

Jeg ved, at jeg bør grave mine dahlier op inden nattefrosten falder, hvilket allerede er ved at være for sent. Mit problem er, at de begge storblomstrer og der er så mange knopper på begge planter.

Mit spørgsmål er, om jeg virkelig skal klippe dem begge ned, så jeg kan få dem op og i sikkerhed fra mere frost?

Eller vil en smule frost få dem til at trække kraften tilbage til knolden, så de afblomstrer, men stadig kan blomstre næste sæson?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Larsen, 2. november 2008 kl. 17.11

Hej Liv

Jeg har klippet alt af helt ind til roden...Det gør jeg hvert år, og så skal de ligge og tørre inden de skal ligges frostfrit...Gerne i en kasse med let fugtig sand.

Det er lykkedes fint hvert år...

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Liv, 2. november 2008 kl. 17.19

Uh... et svar der skærer ind i hjertet, men så må jeg jo hellere bare mande mig op og sige farvel til alle knopperne... Tak!

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna Nørgård, 2. november 2008 kl. 17.44

Jeg venter gerne med at grave mine dahlia op til de har fået nattefrost. Så er alt det pæne forsvunden og det gør ikke ondt at grave dem op.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 2. november 2008 kl. 19.34

Til Liv.

Du skal først grave knoldene op når frosten har ødelagt det overjordiske. Knoldene behøver du ikke at placere i hverken sand eller sphagnum, bare de ligger tørt og frostfrit vinteren over.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Liv, 3. november 2008 kl. 15.17

Til Mogens og Anna

Tak skal I have :-)
Så vælger jeg at lade dem stå til de er afblomstrede. Næste år må jeg bare få dem ud lidt tidligere, så blomstrer de nok også lidt før...

Tak for hjælpen til jer alle tre :-)

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: C, 29. marts 2009 kl. 15.23

Hov hov. jeg har altid blomster indtil november-decmeber. fordi: de første nætter med nattefrost i okt-nov. dæller jeg med aviser, et lagen, lidt fiberdug eller andet forhåndenværende. Knoldene tager ingen skade, frosten skal være længerevarende for at nå så langt ned i jorden.

Nyt svar til emnet »Mine dahlier storblomstrer, men frosten er her…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Mine dahlier storblomstrer, men frosten er her…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider