Skrevet af: Jutta Sørensen, 8. juli 2008 kl. 18.08
Vi har en trekant for enden af vores indkørsel vi skal have plantet til imellem indkørslen og en grus gang. Der er åbent mod øst, så der kan blive godt koldt om vinteren, men vi ville gerne have noget stedsegrønt, så det er pænt at se på hele året og så trekanten er tydelig som trekant hele året.
Hvad kan plantes som evt kan klippes ligesom bøgepur men helst som nævnt stedsegrønt.
Vi har også nogle plantesten af de ikke så kønne, men særdeles praktiske betonsten der omkranser vores nye terrasse og holder på fliserne på terrassen og samtidig holder hhv jord, flis og skærver ude fra terrassen. Her vil vi også gerne have noget stedsegrønt, som gerne må vokse lidt udover stenene, men samtidig skal være til at styre. På den ene langside af terrassen står der en hæk af Sargents æble, med flis nedenunder, så det må ikke være voldsomt og/eller klatrende, så det invaderer hækken.
På den ene korte side er der allerede plantet porcelænsblomster ind mod et bed med rose og dagliljer. Men vi kan ikke finde ud af hvad vi skal plante på de øvrige sider. På den anden kortside er der et bed med pæoner, liljer og violfrøstjerner, så det må godt passe til det.
Og på den sidste langside er det skille linje mellem en gangsti med granitskærver, så der må det godt "flyde" godt og bryde betonlinjerne. Men det skal alt sammen være noget lavt voksende.
Vores have er en nyanlagt, men gammeldags have på landet, så det skal vi også tage hensyn til. Det er ikke en almindelig parcelhushave.
Jeg håber nogle har nogle gode forslag til planter og gerne lidt beskrivende om hvor kraftigt voksende, evt blomstrende (ikke gult!) mm.
Skrevet af: Boi Jensen, 8. juli 2008 kl. 20.04
Hej Jutta
Det er altid svært at bestemme noget, når området ikke er set med egne øjne, men prøv at se på fotos af følgende planter, som jeg tror du kan bruge:
Euonymus fortunei Emerald Gaity
Euonymus fortunei Nyrans
Taxus baccata repandens
Langs din terasse vil en buxbom være fint, hvis du vil klippe.
Forholdsvis hurtigt voksende er Buxus Balder.
Andre kan være Buxus Faulkner eller Buxus sempevirens. Skal den være mørk, findes der en sort, langsomtvoksende, Buxus sempevirens Blauer Heinz.
Håber du får andre mulige indlæg, disse var hvad jeg umiddelbart kunne forestille mig kunne bruges.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Jutta Sørensen, 13. august 2008 kl. 10.08
Hej Boi Jensen.
Tak for forslaget og undskyld den sene reaktion men der har været travlt i haven! Vi valgte Emerald Gaiety og det ser virkelig godt ud. Jeg har senere set det et andet sted, hvor det havde stået et par år og det bliver fuldstændig som vi have håbet på. Så tak for det gode forslag.
Langs vores terrasse valgte vi at plante tyttebær på de 2 sider og porcelænsblomsten på de andre 2. Buxbom er vi ikke så vilde med det er "kirkegårdsplanter" for os, så dem kan vi tids nok få :-)
Vi skal dog have fundet noget andet end porcelænsblomsterne de er åbenbart ikke så glade for at være plantet i betonstenene og bløder heller ikke betonen så godt op.
Gaultheria er jo god, men der er meget sol på, så jeg er bange for de bliver svedne.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.