Forum

Rosenbuske til fritvoksende hæk

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Line Mathiesen, 7. maj 2008 kl. 12.01

Jeg skal have plantet en fritvoksende hæk, og forstiller mig at det ville se dejligt ud med en rosenhæk. Helst nogle roser som blomstrer hele sæsonen, gerne med duft (men det er ikke et krav), og som blive max 1,50 m i højden.

Er der nogen som kan anbefale nogle gode buskroser, som kan op fylde mine ønsker?

Jeg har været inde og kigge på rosenposten, men det er godt nok et meget omfattende leksikon, når man ikke ved man man kigger efter ;-)

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 7. maj 2008 kl. 12.34

Hej Lena
Lån bogen "Havens nemme planter" af Rie Post. Udkommet på Gyldendal 2004
Afsnittet om busk-roser er kun på 2 sider – men efter din beskrivelse tror jeg, du kan finde hvad du behøver der.

I Havens nemme plante er der systematisk skrevet
om planternes krav til jordbund, lysforhold, afstand mm. Og så er der en liste over de arter / sorter, som er letdyrkelige og robuste i dansk klima.

Venlig hilsen
Lone

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Søgård, 8. maj 2008 kl. 21.42

Hej Lena

Jeg tør godt anbefale nogle af de podede hybenroser – altså sorter af Rosa rugosa. F.eks. ''Dagmar Hastrup''. Lyserøde enkle blomster med duft hele sommeren. Plus store fine hyben. Busken er sund, tæt til jorden og holder målet. Der er andre. Jeg vil anbefale at du kigger lidt i Lars Åke Gustavssons bog "Rosenleksikon".

God fornøjelse! Hilsen Hanne

Nyt svar til emnet »Rosenbuske til fritvoksende hæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Rosenbuske til fritvoksende hæk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider