Forum

Roser med stauder

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Charlotte, 26. marts 2008 kl. 21.15

Jeg er ved at anlægge et bed foran terrassen på 1,20 x 10 m. Jeg havde tænkt at plante roser med stauder. Er der nogen der har gode erfaringer med det. jeg havde evt. tænkt på storkenæb, fingerbøl, phlox, akeleje og evt Dahlia.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie-Louise Veber Paustian, 26. marts 2008 kl. 21.59

Hej Charlotte
De engelske roser er helt perfekte sammen med stauder. Der er et stort, stort udvalg i farver, størrelser, mere eller mindre fyldte og allerbedst: De dufter himmelsk og blomstrer for størstedelens vedkommende hele sommeren.

Prøv fx den hvide ''Winchester Cathedral'', der ikke får pletter i regnvejr – det gør alle andre lyse roser ellers.

På www.rosenposten.dk kan du se masser af billeder og beskrivelser, og her kan du også købe roserne barrodede. Det er altså det bedste.

Mht. stauder er det super med storkenæb – vælg gerne af Geranium x oxonianum-typerne. De er allerede på nuværende tidspunkt langt fremme med bladene (så de kommer hurtigt til at dække jorden – og ukrudt undgås) og de blomstrer hele sommeren.

Akelejer, rølliker, stjerneskærm, brudeslør (fx den lave ''Rosenschleier''), silkepæoner og trekantsblomst er også gode til roser. Og så må du endelig ikke gå uden om lavendler (Lavendula ''Munstead'' er bedst i dansk klima), salvie (Salvia nemorosa ''Ostfriesland'') og lodden løvefod (Alchemilla mollis). Fingerbøl og akelejefrøstjerne kan give et pift i højden, – det kan riddersporer i øvrigt også. Floks er super pga. det relativt sene blomstringstidspunkt, mens et par juleroser kan sørge for lidt vinterblomstring.

– Ja, så er du sikker på et engelsk-inspireret look, – så er det bare et spørgsmål om at vælge eller udvide bedet en smule!

Rigtig god fornøjelse fra Marie-Louise Veber Paustian
/ MP Havedesign (http://www.mphavedesign.dk)

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke Hyldgaard Poulsen, 22. februar 2015 kl. 9.32

hejsa.
Jeg har ellers læst at roser og lavendler ikke er det bedste match, da deres behov for næring er forskelligt. Hvad er din oplevelse?
Jeg har et rosenbed med lavendler, og oplever at lavendlerne trives bedst. Roserne bliver ikke så flotte.
Kan det skyldes ovenstående?

Venligst Rikke Hyldgaad

Nyt svar til emnet »Roser med stauder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Roser med stauder

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider