Skrevet af: Lone Schneider, 25. november 2007 kl. 16.43
Jeg har et spørgsmål... Hvorfor smider bøgetræer sine blade om efteråret mens bøgehække først gør det om foråret når de nye blade kommer. Det er da den samme plante eller hvad? Kan nogen mon belyse dette?
Lone
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 25. november 2007 kl. 18.15
Bøgetræer og bøgehække er det samme, nok bortset fra størrelsen. Men der er (alm.) bøg og så Agnbøg. Agnbøg beholder, sine lidt mere krøllede blade om vinteren, den får nye, lysegrønne blade tidligere, hvilket kan bringe nogle mennesker helt ud fatning. Men så enkelt er det Lone. Så Avnbøg skjuler alstå dine venlige naboer, nærmest hele vinteren. håp
Skrevet af: Lone Schneider, 25. november 2007 kl. 19.03
Jeg er nu ellers sikker på at det er alm. bøg, idet den har glatte blade. så er du sikker på at det kun er agnbøg der beholder sine blade?...Lone
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 25. november 2007 kl. 20.00
Hej Lone
Avnbøg og alm.bøg beholder bladene på om vinteren som små op til ca to m. Derefter smider de bladene,men kan godt beholde dem på ''skørtet''. En klippet hæk beholder dem på, måske for at beskytte sig mod frosten som ung eller mod dyrebid i ''bidehøjde''. Andre planter væbner sig ligeledes mod bid ved at være tornet som ung.
Anne Marie
Skrevet af: Lone Schneider, 25. november 2007 kl. 21.07
Tak for svaret. Så blev jeg det klogere :-)
Hilsen Lone
Skrevet af: Skovmanden, 10. marts 2008 kl. 22.33
Det behøver ikke være så kompliceret :-)
Bøgetræerne i skoven mister de fleste blade p.gr.a. vindpåvirkningen i stor højde.
Lavere planter (og da især tætte hække) står betydeligt mere vindbeskyttet.
Derfor.
Skrevet af: Leif, 8. juli 2008 kl. 0.17
Vi er 24 huse,hvoraf de 23 har alm bøghæk.
Jeg har Avnbøg. Og min smider alle blade til vinter,får først blade på ca 5 Maj. Alm bøg har brune blade på hele vinteren. Sådan er det på Als
Skrevet af: Ib Vejlø, 15. juli 2008 kl. 18.59
Er det almindeligt, at et 2025 mtr.højt bøgetræ begynder at smide sine blade nu (16/708)?
Min nabo har et kæmpe bøgetræ ca.20 mtr.højt og lige stor stor krone-mange stammer op, dette smider i disse dage alle sine blade bladene er delvis visne er dette normalt?
Syntes dette plejer at være meget senere på året da bladene altid falder meget ind i vores have,er dette da til stor gene, er det sygt?
Skrevet af: Henrik Ahlmann, 16. juli 2008 kl. 8.04
Tidligt bladfald midt/sidst på sommeren ses af i løvtræer og til som en normal respons på tørke. Det er sandsynligt, at træet fortsat lider under forårets tørre periode, og at den faldne nedbør siden, ikke har nået tilstrækkeligt dybt til at kunne forsyne træet. Kraftige tordenskyl, giver tit overfladeafstrømning, uden at væde i dybden. Træet er antageligt ikke sygt, men skyde normalt næste år.
Skrevet af: Ib Vejlø, 16. juli 2008 kl. 10.02
Kære Henrik
Tak for dit svar som jeg har læst og forstået
M.V.H.
Skrevet af: Hanne & Jesper, 28. august 2008 kl. 11.48
Vi har hørt om en sygdom der angriber bøgetræer i fredericia. og da vi er de lykkelige ejere af en pragtfuld blod bøg i samme by, uha...Er der mon nogen der kan oplyse os om hvad det er for en sygdom?
Skrevet af: Jesper, 20. oktober 2008 kl. 14.04
Hej jeg har et spørgsmål som vi har diskuteret vildt.
jeg ville gerne høre hvor vidt en agnbøg har enten blomster! eller er bærbærende!
Skrevet af: Søren S Duun, 20. oktober 2008 kl. 16.06
Avnbøg blomstrer ved eller lige efter løvspring i maj. Han- og hunblomsterne sidder i hver sine rakler. Hunraklerne bliver senere til store bundter af tre-vingede frø. Frøene spirer meget villigt.
kilde : da.wikipedia.org/wiki/Almindelig_Avnb%C3%B8g
Skrevet af: Tom Pedersen, 3. maj 2009 kl. 19.06
Hej
jeg vil spørge om man skal /kan give sin bøgehæk nogle gødning og hvad for nogle gødning skal det være?
mvh Tom
Skrevet af: Lone Brems, 4. maj 2009 kl. 7.52
Hej Tom Pedersen
Hvis hækken er plantet indenfor de seneste tre år vil jeg da mene, at den kan have brug for lidt ekstra næring for at udvikle sig godt. Senere kan bøgehække fint klare sig og har det måske bedst? uden gødning.
Du kan bruge pilleret naturgødning, som frigiver næringsstoffer i takt med stigende temperatur. Tilfør én gang her i maj og lad bakterier, orme og smådyr om resten. Dosering læs på posen.
Du kan også anvende en halv skovlfuld næringsrig kompost pr plante men du skal være sikker på, at indholdet af kvælstof er højt nok til, at det gør en forskel.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Lise D, 4. maj 2009 kl. 7.56
Jeg gav min alm. gødning som jeg også gav plænen og buskene mv. i slut marts.
Skrevet af: Kaj Lunde Jensen., 16. maj 2009 kl. 9.22
Hvorfor smider vore blodbøgetræer en hel del brunlige tror vi frøkapsler det har vi ikke set før i så storre mængder træerne er 35 år gamle er der nogen forklarimg på det.
Skrevet af: Else M. Bonde, Kollerhus 216, 8600 Silkeborg, 26. juni 2009 kl. 14.09
Jeg har lige klippet min bøgehæk, som ikke er mere end tre år gammel. På nogle af bladene er der små toppe (knopper),som er lysgrønne,og så ser det ud,som om de modnes og bliver mørklilla (sorte). Synes ikke jeg før har set dette. Hvad er det for små " dutter "?
Skrevet af: Tine Olsen Ørsted Bygade 5, 4622 Havdrup, 16. august 2009 kl. 20.14
Vi har et stort bøgetræ omkring 100 år gammelt. Hidtil har det stået rigtig flot, men indenfor de sidste tre uger juli/august er mange af bladene visnet og faldet af. På nogle af grenene er er alle blade visnet, mens andre stadig er grønne.
Kan det skyldes tidligere tørke?
Skrevet af: Flemming, Møn, 17. august 2009 kl. 9.53
Bøgetræer taber blade nu og går ud!
For ca 15 år siden plantede jeg ca 25 bøgetræer, der siden er udtyndet. I år har 4 af disse pludselig tabt bladene og er tilsyneladende gået ud. Tæt på disse træer er der bøgebuske, som står friske uden problemer. Er der tale om en sygdom?
Træerne er plantet i tidligere "landbrugsjord.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.