Skrevet af: Jacob Jensen, 29. september 2007 kl. 15.10
Da jeg for et år siden overtog huset som jeg bor i, havde jeg ikke det store forhold til hække. Det har ændret sig siden :-) Sagen er den, at min tjørnehæk er ca. 3 meter høj, og over en meter bred! Det er jo til at beskære sig ud af. Problemet er, at der gror alt muligt andet i hækken lidt bøg, lidt guldregn, alle mulige slyngplanter, ja endda hyldebær... Specielt bøgen har flere steder fået overtaget i hækken, og efterlader dermed nogle ret store huller når jeg skærer den væk. Skal jeg tage "grovfilen" frem, og få udryddet alt det andet, og så beskære tjørnen lidt, og så bare vente på den får overtaget igen? Eller er det bare med at få skåret helt ind på det hele, og så vente på tjørnen dukker op igen i løbet af et par somre?!
Skrevet af: Lone Brems, 30. september 2007 kl. 10.08
Hej Jacob
Der er bestemt flere muligheder men den du nævner med, at tjørnen etablerer sig igen og "lukker hullerne" er ikke så realistisk.
Selv om du skærer tjørn ned næsten til jordoverfladen, vil de fleste nye skud komme frem lige inde omkring den gamle stamme, og selv om de breder sig lidt ud efter lyset, er det ikke en effektiv måde at få lukket hullerne på.
Måske har du allerede tænkt på det hvis ikke, så overvej, at det måske er godt og nødvendigt at få talt med naboen om, hvad hun / han nu synes om det, du tænker på at sætte i værk...
Jeg har selv været overrasket over den interesse (og indsatsvilje!), som pludselig kommer til syne, når man fortæller sin nabo, at man tænker på at ændre på hegn og hække.
Metoden med at beskære / fælde kan bruges, hvis det uønskede ikke er for stort: Det skal være spinkle stammer på op til 36 cm i diameter af hyld, bøg, guldregn, elm osv, som man så efterfølgende gennem flere sæsoner sørger for at fjerne alle nye skud fra.
Hyld, bøg, elm og slyngplanter sætter selv efter hyppigt fjernelse nye skud i op til 3 år, så man skal være rigtig opmærksom!
Det kan når hækken er renset første gang lade sig gøre at indplante (i dit tilfælde tjørn) hvor der er opstået huller i hækken. Plantehullerne kan være vanskelig at få gravet, så vælg små planter (4060 cm) med ikke alt for omfattende rødder til eventuel indplantning. De nye planter skal plejes godt med kompost, måske vand og især fjernelse af ukrudt et par sæsoner. På den måde lukkes hullerne langsomt, men sikkert.
HVIS de uønskede buske / træer er blevet for store med egentlig stammer / bundter af stammer er problemstillingen egentlig mere enkel: Kan du / I leve med en spinkel ny hæk i de få år, det tager at etablere en helt ny?
Hvis man starter med hækplanter i størrelsen 80100 cm er det ikke vildt dyrt. Den tredje sommer efter plantningen kan man sidde bag hækken, uden at nogen kan se, om man nyder sin søndagsavis eller om man giver sin kæreste et morgenkys efter 5 år har man igen privatliv i sin have.
Det skal også gennemtænkes, om der overhovedet er plads til den arbejdsproces hvad af det, som gror langs hækken kan få skader og hvilke skader er acceptable? Kan nogle planter flyttes for en tid? Her er tidspunktet for arbejdets gennemførelse vigtigt der sker færrest skader og det er lettest at arbejde, når der ikke er løv på planterne så november vil være et godt bud.
Hvis svaret på overvejelserne er, at der må en helt ny hæk til, så kan det blive en arbejdsproces, som familien og naboen husker i mange år (men man kan jo også aftale, at lade en anlægsgartner gøre arbejdet...!)
Hvis du selv vil igang, så er der tre nødvendigheder:
Mange hænder, det rigtige værktøj (motorsav, flishugger, rodfræser / bobcat = lille gravemaskine, gammel økse, spade og greb) OG en god aftale med én som sørger for mad, kaffe og tørre handsker til de, der arbejder.
Når "hækmonstret" er fjernet, skåret til brænde / hugget til flis og rødderne enten er gravet op eller fræset i stumper og stykker, så er det tid at plante nyt (og her er november stadig et godt bud). Efterfølgende kan man (med en lille plejeindsats) nyde den nye hæk gro op.
Måske har man så sammen med sin nabo også en god, lille brændestak og en bunke flis til staudebedet... og måske må der en trailer eller to afsted til genbrugsstationen med rødder?
Jeg ønsker dig god arbejdslyst!
Venlig hilsen Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.