Skrevet af: Bjarne Højlund, 15. juli 2007 kl. 15.27
Hej!
Jeg har fået fat i frø af denne meget smukke blomst, men er der nogen der ved hvordan de skal sås og passes?
Frøene er helt friske kan de sås i år, eller skal de tørres og sås næste år?
Skrevet af: Boi Jensen, 15. juli 2007 kl. 21.14
Hej Bjarne
Følg denne vejledning så skulle det være muligt:
Bærrene fjernes fra planten så snart de er blevet røde og modne, hvorefter de moses, så frøene kan høstes. Kødet om bærrene kan hæmme spiringen. Derfor vaskes frøene omhyggeligt og spredes ud, så de kan tørre på køkkenrullepapir i 24 timer et sted, hvor der er varmt og luftigt. Frøene sås straks i kasser eller potter. Spiringen er under alle omstændigheder langsomog sporadisk og det kan betale sig at gemme alle såede frø i op til 4 år før de kasseres. Frøplanterne vil tage op til 35 år før de blomstrer. Vær opmærksom på at holde evt. frøplanter frostfrit de første år og normalt kan disse planter overvintre hvis de plantes dybt, d.v.s. 20 cm under jordoverfladen, men de skal lige have lidt størrelse før det kan lade sig gøre.
Alle oplysninger kopieret fra "Politikens bog om Planteformering" udgivet år 2000 som er god at låne på biblioteket, eller ønske sig til gave, hvis du også er "plantenørd".
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Bjarne Højlund, 15. juli 2007 kl. 21.30
Hej Boi!
Mange tak for svaret det vil jeg prøve :o)
Lidt plantenørd er man vel altid jeg elsker især at prøve mere specielle ting.
Skulle du få lyst til at se hvad jeg roder med er du da meget velkommen til at kigge forbi jeg bor også i Holstebro :O)
PS: så tror jeg faktisk nok at min mor har haft din datter i dagpleje *SS*
Hilsen
Bjarne
www.barney.dk
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.