Forum

Rodendendrom

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hanne Andersen, 6. juni 2007 kl. 6.23

Hej vi har købt en rodendendrom, og nu er der ikke flere blomster på, hvornår skal man beskære den. Den skyder godt i vejret. mvh. Hanne Andersen

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Andersen, 6. juni 2007 kl. 7.11

Hej, jeg har en hibiscus plante som er 2 m. høj. hvordan behandler jeg den? skal den skæres ned, det syntes jeg er synd da den har så mange nye skud. Og hvis man klipper ned, kan man så pode de afskårne?.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Andersen, 6. juni 2007 kl. 7.11

Hej, jeg har en hibiscus plante som er 2 m. høj. hvordan behandler jeg den? skal den skæres ned, det syntes jeg er synd da den har så mange nye skud. Og hvis man klipper ned, kan man så pode de afskårne?.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 7. juni 2007 kl. 6.35

RHODODENDRON Du kan beskære nu i juni, men undgå saksen efter 1. juli, da de nye skud så ikke når at afmodne. Det samme gælder ved tilførsel af gødning.

HIBISCUS Her gælder almindeligvis lidt samme, at ikke fuldt hårdføre arter skal nå at afmodne. Normalt er en forårsbeskæring derfor at anbefale. På grund af det varme vejr er det nu næppe det et problem. Men bemærk at beskæring nu vil reducere blomstringen i år.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen Jakobsen, 9. juni 2007 kl. 13.38

Hej
Jeg vil meget gerne vide hvornår man gøder en rhodrodendron og med hvad. Jeg har svovlsur Ammoniak, men er det nok, ligesom dosseringen hvor meget?

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Lise Wollesen, 30. maj 2008 kl. 16.41

Hvornår kan man flytte Rododendrum og have azalier?

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove Pedersen, 3. september 2008 kl. 14.53

Hvordan skal jeg gøde min 10 Rododendrum planter og med hvad?

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 3. september 2008 kl. 22.07

Det er ikke tilrådeligt at gøde Rhododendron mere i år, da de nye skud ikke når at afmodne inden vinteren. Der gødes normalt i april og evt. lidt i august med en speciel Rhododendron gødning fra planteskolen. Du drysser gødningen ud, som salt på en fedtemad, altså ikke for meget.

P.S. Netto har også til tider en udmærket Rh. gødning.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 4. september 2008 kl. 8.33

Hej Tove
Enig med Mogens i at det er slut for i år, sidste gang er 1. august.

Du kan bruge en hvilken som helst gødning, bare der ikke er for meget kvælstof i det.

Du kigger efter tallene – som altid står på gødning, fordelt efter NPK – N står for kvælstof, P for fosfor og K for kali. Træerne har mest brug for kali til at danne træstoffet med.

Men specialgødninger er normalt kun godt for dem, der sælger det.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Toxvig, 29. juni 2009 kl. 18.43

Hej. Kan nogen give mig et godt råd? Jeg har også en rododendrum. jeg har fået nogle brune pletter på cr. en femtedel af de blade der er tilvokset i år. Det er inde på selve bladet de brune pletter opstår, og vender jeg bladet er den brune plet gået helt igennem, bladet ser helt tyndt på området. Hvad kan det være? på forhånd tak. Med venlig hilsen Birthe Toxvig

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 29. juni 2009 kl. 22.12

Hej Birthe.

Bladpletsvampe. Der findes mindst en halv snes forskellige svampe, der kan lave skader på rhododendronblade, oftest som større eller mindre, brune pletter, til tider med koncentriske ringe. Indeklemte, dårligt ernærede planter i dyb skygge er særligt modtagelige. Bedste forebyggelse er rigtig gødskning, rigtige jordbundsforhold samt lys og luft omkring planten. Forsøg evt. med de nu tilladte svampemidler, f.eks. ''Euparen''

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 29. juni 2009 kl. 22.23

Til orientering så er euparen ikke længere godkendt. Restlagre må dog anvendes.

Mvh.

Hans

Nyt svar til emnet »Rodendendrom«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Rodendendrom

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider