Forum

Hjotetakstræ som parasol?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 28. november 2006 kl. 2.26

Jeg er blevet helt vil med hjortetakstræer /buske,(især hun- buskene)og kunne rigtig godt tænke mig at plante et på en stor græsplæne som "parasol". Har nu læst at de sætter vældig mange rodskud så er det for dumt?

I udkanten af ovennævnte i øvrigt fritliggende græsplaæne står 2 vældige birke.bliver konkurrencen om vand og næring for voldsom?

Venlig hilsen Sanne

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 28. november 2006 kl. 7.30

Et hjortetakketræ kan godt danne en form for "parasol".

Dens mange rodskud kan dog blive noget af et problem i en græsplæne, så her vil jeg ikke anbefale at plante den. Plant den hellere i et bed, evt. sammen med andre buske.

Der findes iøvrigt en sort der har mere indskårne blade, den hedder Rhus typhina "Laciniata", den skulle efter sigende danne lidt færre rodskud? og skulle også – efter sigende – få endnu stærkere høstkolorit.

Hilsen Peter.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus Vestergaard, 29. november 2006 kl. 11.30

Hej Sanne.

Jeg mener ikke at rodskud i græsplænen, bliver et problem. De fjernes eller bliver i hvert fald holdt nede, ved græsslåningen.

Jeg har selv et hjortetakstræ (dog ikke så stort endnu) og jeg har ingen problemer.

Vh. Claus.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 30. november 2006 kl. 8.36

Hjortetakstræer sætter flest rodskud, hvis deres overlige rødder beskadies ved renholdning i et bed, hvor man hakker og kultiverer.

I græsplænen, hvor de lades i fred, sætter de ikke så mange skud og de er nemme at holde i ave med plæneklipperen.

Prøv at udse dig en plante med en lige stamme, så du kan forme den til parasol.

Den kan desuden dyrkes i en stor balje i mange år, og så er placeringen jo valgfri.

Anne Marie

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 4. december 2006 kl. 16.57

Til Sanne.

Nu har du fået et par bud på, om et hjortetakketræ sætter vildskud eller ej. Men det gør det altså! også i græsplæner.

Her vil jeg dog lige nævne en helt anden ting om det ønskede hjortetakketræ:
Passer det egentlig godt sammen med birketræer?

Det syntes jeg så ikke at det gør (smag og behag) men det fine hjortetakketræ har jo sådan lidt "sydlandsk stemning" over sig, i modsætning til de nordiske birketræer.

Du holder af sådan et hjortetakketræ – og det kan jeg egentlig godt forstå at du gør – flot er det jo, men prøv, om du kan finde sådan en solo-plads til det og måske ikke i nærheden af dine birketræer, her syntes jeg du skulle vælge andre passende planter som f.esk. bærmispel og paradisæble.

Jeg har selv haft sådan et flot hjortetakketræ engang i en lille cirkel i en græsplæne, pu-ha – sikke mange rodskud, også selv om jeg slog græsset, de kom bare frem hele tiden, disse rodskud, det var så grelt til sidst, at jeg valgte at fælde det smukke træ.

Hilsen
Helle.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 8. december 2006 kl. 9.58

Tak for tilbagemeldingerne.Det er fint med forskellige meninger,så får man jo tænkt lidt over det fra forskellige sider og det var det der var meningen.

Til Helle :Det skulle bestemt ikke plantes op og ned af birkene-det ville se fjoget ud.Men det er meget store birke så det var mere rodnettenes størrelse og tørst jeg sigtede til.

Venlig hilsen Sanne

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 22. august 2010 kl. 10.47

Jeg har læst at man kan grave et PVC-brøndrør ned omkring træets rod så det netop når jordoverfladen. Røret skulle have en diameter på min. 40cm og en dybde på ca. 70cm - det skulle forhindre spredningen af rodskud.

Er der nogen der har erfaringer med dette?

Nyt svar til emnet »Hjotetakstræ som parasol?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hjotetakstræ som parasol?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider