Forum

Japansk kvæde og rosenskovmærke

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: S. Elkjær, 9. september 2006 kl. 19.15

Jeg var blevet træt af rosenskovmærke (Phuopsis stylosa) fordi den bliver kedelig og lidt vissen på et vist tidspunkt. Så jeg fjernede den – troede jeg – og satte et par hvidblomstrende japanske kvæder (Chaenomeles spec. ''Nivalis'') i stedet.

Men rosenskovmærken kom igen, og det har vist sig at de to er et fremragende makkerpar! Når kvæden er blomstret af, går der ikke lang tid før der kommer små velduftende rosa blomsterkugler der kigger op gennem kvæden. Og kvæden skjuler de lidt kedelige blade som skovmærken får.

Til gengæld udgør skovmærken et glimrende bunddække i den ret åbne kvæde, så der er meget lidt arbejde med at holde den ren.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Lydholm, 3. september 2007 kl. 17.54

Japanske kvæder er ganske smukke, både når de har hvide blomster og røde, min kvæde er med røde blomster, men den
har det med at vokse ud over den plads jeg har givet den. jeg ville gerne vide om frugterne kan syltes, for i så tilfælde for den lov at blive,

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Elkjær, 3. september 2007 kl. 20.16

Jeg har ikke selv prøvet at sylte dem, men jo det kan man, her
www.fuglebjerggaard.dk/C.opskr.%20til%20NB/060823%20NB%20syltetid.htm står noget om det.

Og så kan den jo besæres, jeg plejer at fjerne det, der er for meget et par gange om året.

Nyt svar til emnet »Japansk kvæde og rosenskovmærke«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Japansk kvæde og rosenskovmærke

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider