Forum

Pralbønner

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jette Bjærge, 5. september 2006 kl. 17.14

I dag spiste jeg nogle pralbønnefrø eller rettere ærterne i bælgen. Det første lag pillede jeg af, det var gummiagtig, men selve "ærten" smagte rigtig godt.

men var det nu dumt gjort?

Er de giftige? jeg har spist 6 -8 stykker

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 6. september 2006 kl. 14.56

Du skal aldrig spise rå bønner. Men ellers er pralbønner da absolut spiselige, jeg tager dem mens de uden "ærter", så er de gode nok. Jeg damper dem i lidt smør og river parmesan over, det får vi som forret med lækkert brød.

Carina

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 6. september 2006 kl. 20.33

Bønners giftighed har tidligere været berørt i et andet emne i dette forum. Se evt. her: www.havenyt.dk/forum/kommentarer/331.html#e6126

Med venlig hilsen
Brian

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 7. september 2006 kl. 2.03

Bønner som er blevet for store til at spise som grønne bælge, kan man lade udvikle frø og spise disse. De mest lækre er Borlottobønner, som man fortrinsvis dyrker fot at kunne høste de umodne store frø. Jeg høster nu de første bælge og bruger dem som snitbønner. De fås både som lave og stangbønner. Men også andre bønners umodne frø smager godt. Men som ovenfor nævnt skal de tilberedes, inden de spises.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Bjærge, 7. september 2006 kl. 11.28

Mange tak for alle svar og gode råd. Ps. jeg blev dog ikke syg, men tænker mig om en ekstra gang, inden jeg ekspermenterer.

Nyt svar til emnet »Pralbønner«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Pralbønner

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider