Skrevet af: Jacob, 31. august 2006 kl. 0.36
Hej jeg skulle høre fra en ven om der sker noget ved at spise mælkebøtter og om det giver mavepine ved at spise dem mener Almindelig mælkebøtter fra haven
Skrevet af: J. H., 31. august 2006 kl. 8.23
Hej.
For et stykke tid siden så jeg en udsendelse på DR2 om mælkebøtten, i et program der hed urt.
Der findes en hjemmeside om programmet hvor forskellige opskrifter kan hentes:
www.dr.dk/DR2/Urt/Rikkes+opskrifter/Mælkebøtte/20060614154759.htm
Venlig hilsen
Jeanet
Skrevet af: Marie, 4. oktober 2006 kl. 21.14
He he. Ja Jeanet jeg ville havde henvist til samme hjemmeside...
Skrevet af: Henrik Ahlmann, 5. oktober 2006 kl. 8.49
Der sker ikke noget ved lidt mælkebøtte i salat eller i andre opskrifter. Kun større mængder vil give maveproblemer og ændringer i hjerterytmen på grund af taraxin, der primært findes i stængel og rod. Det er dette stof, der giver planten dens karakteristiske bitre smag. Mælkebøtte er kun problematisk efter meget store indtag. I mindre mængder (læs normale) stimulerer mælkebøtte nyre- og leverfunktion, og dette har gjort den udbredt som urindrivende og mavestyrkende droge, der har positiv effekt på fordøjelsen. Den stimulerer desuden appetitten og er rig på kalium.
Skrevet af: Jacob, 5. oktober 2006 kl. 14.45
Okey tak det var en af mine venner som spiste mælkebøtter mener han spiste en 56 stykker kan ikke lige huske det helt men ville han ikke få ondt i maven af det
Skrevet af: Henrik Ahlmann, 6. oktober 2006 kl. 7.05
Nej det tror jeg ikke er noget problem. Ofte vil den bitre smag afholde en fra at spise så meget, at det bliver et problem.
Skrevet af: Marie, 9. oktober 2006 kl. 16.59
Man kan lave den lækreste mælkebøtte pesto:
Pesto af mælkebøtteblade er et lækkert supplement til maden, og så styrker den fordøjelsen og urinvejene.
Ingredienser
4 håndfulde mælkebøtteblade
1 fed knust hvidløg
10 valnødder
3050 gram pecorino eller parmesan
56 spiseskefuld jomfruolivenolie Fremgangsmåde
Blend alle ingredienserne undtagen olien i en blender
Tilsæt langsomt olie, til du får den konsistens, du ønsker
så mælkebøtteblade kan da umueligt være alt for skadelige...
Skrevet af: Jacob, 9. oktober 2006 kl. 21.40
Oki så ved jeg da det
Skrevet af: Susan, 25. april 2007 kl. 19.31
Hejsa,
er det kun bladene eller er stilken og blomsten også spiselig i mindre mængder?
Skrevet af: Marie, 25. april 2007 kl. 20.46
Mener bestemt også blomsten er spiselig i mindre mængder, men er usikke på hvorvidt man kan spise stilken er ikke helt eskpert.
Smil Marie.
Skrevet af: Helle-Sofie, 25. april 2007 kl. 21.48
He he...
ALT kan spises, det er virkningen der kan være problemer med.
undskyld, jeg kunne ikke lade være...
lister lige så stille ud igen
Skrevet af: Marie, 26. april 2007 kl. 16.01
Hehe ja, alt kan spises... det er jo bare om det måske er SÅ smart at prøve...
M.
Skrevet af: Susanne, 15. juni 2007 kl. 10.07
Er ved at lave et projekt om mælkebøtten. Alt på mælkebøtten kan spises eller drikkes og har gavnlig virkning. Roden kan der laves the og kaffe af. Bladene kan der laves salat og the af. Blomsterhovedet kan der laves småkager, saft og vin af. Der findes mange opskrifter her på nettet.
Mælkebøtten er dog let giftig, men så skal den spises i meget store mængder... Når mælkebøtterne er helt friske er de ikke så bitre og mere sprøde...
Bare lige et indput... :-)
Skrevet af: Georg Rasmussen, 13. juli 2007 kl. 1.13
Man kan lave salat af mælkebøtte ved at grave kraftige rødder op fjerne bladene så kun hjertet er tilbage, rødderne sættes i en spand med grus stilles mørkt (vigtigt for så undgår man den bitre smag) rødderne vil så danne skud som ligner små udgaver af julesalat og kan bruges som sådan.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.