Skrevet af: Kirsten Sørensen, 3. august 2006 kl. 9.03
Hej alle :-)
Det er endelig lykkedes mig at få fat i en hørpalme: Chamaerops excelsa, jeg har flere steder set, at den også går under navnet Trachycarpus fortunei.
Det er jo blevet meget moderne her i DK at have palmer i haverne, enten direkte udplantet eller i krukker. Denne palme bliver op til 3 m høj – det tilrådes dog at holde den i krukke de første år. Den kan klare ned til ca. 15 graders frost – dog ikke så længe, den står i krukke. Under alle omstændigheder tilrådes det nok, at beskytte den i én eller anden grad.
Mit spørgsmål er nu: Den fine stamme på palmen, hvor man ser alle trådene "stritte" ud (og som vist er årsagen til, at vi kalder den hørpalme), fremkommer den af sig selv? Eller skal man altid fjerne de nederste blade, så stammen fremkommer på dén måde?
Skrevet af: John Pedersen, 31. august 2006 kl. 21.32
Hej Kirsten
Trachycarpus findes i fortunie-takil-wagnerius
Disse kan alle stå ude.
Jeg Bor i silkeborg hvor jeg i min have har mange trachycarpus og yucca ude hele året
Bladene på palmen fjerner du når de er brune, således bliver den støre. Fjerner du dem ikke vil den alligevel blive støre, men det ser ikke bestemt pændt ud med alle de brune blade som vil komme til at hænge ned af stammen gennem årene
Hvis du/i vil se min have kan i prøve dette link, hvor i også er velkommen til at maile mig
Mvh John z 7b Dk
www.sitecenter.dk/silkeborgpalmer/
Skrevet af: Kirsten Sørensen, 1. september 2006 kl. 13.02
Hej John :-)
Mange tak for svar. Jeg har nu fået købt en palme mere, så jeg har to af slagsen.
Jeg har tænkt mig at holde dem i krukker lang tid endnu og har således fornøjelse af dem på vores terrasse – men om 2–3 år er det meningen, jeg skal bruge dem i mit udeanlæg for græske landskildpadder, som du har mulighed for at se under menuen "Sommerboligen" på www.123hjemmeside.dk/landskildpadder
Mange venlige hilsner
Kirsten Sørensen
Skrevet af: John Pedersen, 7. september 2006 kl. 11.53
Hej Kirsten
Trachy skal helst have en stamme på 5 cm før du planter dem ud. jo støre de er des mere hårføre er de
Kirsten der er flere slags palmer som kan stå ude. yucca er der også nogle feks. yucca gloriosa, den klare – 25 grader. Den skal stå i sandet jord og veldrænet ellers rådner den. Bananer findes også til dansk klima
Mvh John
Skrevet af: Martin Tversted – Northern Nursery, 27. januar 2007 kl. 14.30
Chamaerops excelsa har intet at gøre med Trachycarpus arterne. Den er blandt langt mindre kuldetolerant.
Af Yucca er der rigtigt mange arter til friland. Jeg har ca 20 arter udplantet. Du kan se enkelte yngre planter på min hjemmeside: www.northern-nursery.dk/januar_snefald.htm
Skrevet af: John Pedersen, 27. januar 2007 kl. 22.04
Martin er du sikker på at du ikke tænker på chamarops humlis.
Prøv at slå linket op neden under så kan du se at chamarops excelsa er samme art som trachycarpus fortunie
John
www.ley-baumschule.de/aktuelles/Pflanzen/Trachycarpos%20fortunei.html
Skrevet af: Martin Tversted – Northern Nursery, 28. januar 2007 kl. 9.29
Hej John
jo, det var lige præcis humilis jeg tænkte på. Sådan går det når det går for stærkt.
Skrevet af: Aksel Brinck, 16. marts 2007 kl. 15.33
Kære alle i denne streng
Lidt terminologien: den mest hårdføre palme til danske forhold – og som kan nå op over lårhøjde – er trachycarpus fortunei. Også kaldet japansk hørpalme. Man møder også det fejlagtige navn chamaerops excelsa engang imellem.
I botanisk have i København står et 4 meter højt eksemplar på friland.
Mvh
Aksel Brinck
Skrevet af: Lonnie, 4. maj 2007 kl. 14.30
Hvordan deler jeg mine plante frø op? De er opvokset i samme potte. Der er i alt tre planter, men jeg er i tvivl om jeg kan dele dem, eller om jeg skal klippe de to svageste ned.
Skrevet af: Per Olsen, 3. juni 2007 kl. 11.55
Ja hvordan deler man palmen når derer sideskud.
Hilsen.
Per
Skrevet af: Lene Madsen, 10. oktober 2008 kl. 15.28
Hej
jeg har en palme i haven, den står i en god stor pott, palmen er ca 75 cm høj. hvad gør jeg til vinter.
skal den pakkes ind, sættes ind(under halvtag) skal den beskæres osv.?
håber nogen kan hjælpe mig,da den var en bryllupsgave.
hilsen bruden
Skrevet af: John Pedersen, 10. oktober 2008 kl. 19.42
Hejsa Lene madsen
Nu ved jeg ikke lige hvilken palme du har.
Så indtil du fortæller mig hvilken type det er kan jeg ikke hjælpe.
Sender lige et link med til min webside af min have, hvor du kan se billeder af palmer som måske giver en ide af hvilken palme du har. Derpå kan du også maile mig direkte. evt sende billed Mvh John
www.sitecenter.dk/silkeborgpalmer
Skrevet af: Henrik Pedersen, 15. december 2008 kl. 13.32
Hej alle.
I kan også finde information og købe danskproducerede palmer og bananplanter fra min hjemmeside. I er også velkommen til at kontakte mig om spørgsmål vedrørende palmer og bananplanter på friland i Danmark.
Mvh. Henrik
www.frilandspalmer.dk
Skrevet af: Søren S Duun, 20. december 2008 kl. 17.43
Hej Henrik
Hvor stor bliver den Europæiske viftepalme i Danmark?
Nogle nævner 2–3 meter, andre 4–5 meter.
hvad er dit bud/erfaring
Skrevet af: Henrik Pedersen, 21. december 2008 kl. 19.27
Hej Søren.
Der findes ikke store frit udplantede eksemplarer i Danmark, der har klaret sig gennem mange år, så vidt jeg ved. Men den vil helt sikkert kunne blive over 5 meter på en lokalitet som i botanisk have i København. I udlandet findes over 8 meter høje eksemplarer, og derfor er det nok mere et spørgsmål om den beskyttes ved ekstremt kolde vejrbegivenheder der afgør om den bliver meget høj i Danmark. Til dette kræves flere årtier. Den er ikke helt så hårdfør som Trachycarpus.
Mvh. Henrik
Skrevet af: Søren S Duun, 21. december 2008 kl. 23.11
Det er meget forskellige oplysninger man finder rundt omkring.
Jeg har siddet og googlet efter oplysninger på, hvad gennemsnit temperaturen den er om vinteren i Danmark. Grunden hertil er at jeg har bestilt en del Eucalyptus, som jeg skal så til foråret. Men jeg har svært ved at finde oplysninger på hvor meget at man skal regne med at den kommer ned. Jeg kan få oplysninger, der fortæller at den er ca 4 grader. Jeg ved godt at de varme vintrer vil trække tallet en smule op. Jeg vil ville gerne have haft oplysninger omkring hvor mange år, der går i mellem de såkaldte isvintre og hvor kolde de var. Jeg kan se at mange af mine planter og heribland palmerne vil lide en grum skæbne, hvis vi får en hård vinter.
Jeg ved godt at man kan gøre meget for at redde sine planter
Skrevet af: Henrik Pedersen, 22. december 2008 kl. 9.55
Hej Søren
Der findes en del bøger om vejret i Danmark. Der står alle de oplysninger du søger. Jeg kan oplyse at under sidste isvinter i 1996 kom temperaturen ned på ca. -13 grader i Botanisk have i København og den store palme så noget medtaget ud men overlevede. Det var den "varmeste" isvinter vi har haft og nu er der gået 12 år siden. Jeg har mistet mange importerede palmer ved ca. 15 graders frost. Bor du ved kysten har du mange fordele i forhold til inde i landet hvor beskyttelse af både palmer og eucalyptus må påregnes. Mht. Eucalyptus så kan du kontakte Frank www.eucalyptushaven.dk
mvh. Henrik
Skrevet af: Svend Høst, 22. december 2008 kl. 10.14
Prøv DMI og klik på klimanormaler.
Der er ingen regler om hvornår vi får isvinter, vi havde 3 i træk i 1940–41–42 og nu er der gået mange år siden den sidste i 1995–96. Vi har haft 15 isvintere i de sidste 100 år. Vi står faktisk på tur til at få en rigtigt fimbulvinter, men klimaet har ændret sig i den milde retning.
Mvh. og god Jul Svend Høst
Skrevet af: Søren S Duun, 22. december 2008 kl. 11.15
Tak skal i have for jeres respons. Jeg fryder mig over alle de planter jeg har fået fat i, men græder og bander, hvis jeg mister dem.
Jeg sad også og googlede på enmet isvintrer (og frygter at den vil dukke op igen) men heldigvis er den udblevet. Det var i 95 og 96, at vi havde den sidst (som Svend skriver).
Men vejret er bestem lunefuld...
Fordelen ved mine planter er, at de er små og derfor nemmere at pakke ind
Skrevet af: Gert Vinding, 9. februar 2009 kl. 15.47
Til Aksel Brinck
Hvis du leder i internettet finder du nedenstaaende, som betegner trachycarpus og chamerops excelsa som vaerende samme plante.
Trachycarpus excelsus (Thunb.) H.Wendl., Bull. Soc. Bot. France 8: 429 (1861).
This name is a synonym.
Accepted Name: Rhapis excelsa (Thunb.) Henry, J. Arnold Arbor. 11: 153 (1930).
Family: Arecaceae
Homotypic Synonyms:
* Chamaerops excelsa Thunb. in J.A.Murray, Syst. Veg. ed. 14: 984 (1784).
* Rhapis flabelliformis L'Hér. ex Aiton, Hort. Kew. 3: 473 (1789), nom. illeg.
Rhapis excelsa (Thunb.) Henry, J. Arnold Arbor. 11: 153 (1930).
* Basionym/Replaced Synonym
Skrevet af: Jens Østergaard Nielsen, 10. april 2009 kl. 11.46
Jen ønsker at vide noget mere om chamaerops excelsa – på forhånd tak
Skrevet af: Jens Aaberg, Palmeriet, 11. april 2009 kl. 0.52
Hej Jens Østergaard Nielsen
Trachycarpus excelsa er et gammelt og nu forældet navn for den almindelige hørpalme, som nu hedder Trachycarpus fortunei. Det er langt den mest hårdføre palme – ovenikøbet med en flot stamme, der kan blive op til 10 meter høj.
I Palmeriet har vi hørpalmer i alle størrelser – og iøvrigt også alle de andre, hårdføre palmer, yuccaer, bananer, osv. i mange forskellige størrelser. Du kan finde os online på www.palmeriet.dk og også i vores drivhus, hvor vi har åbent for salg lørdage og søndage fra 10–15.00. Det ligger i Ledøje udenfor Ballerup, se mere på hjemmesiden.
Mvh. Jens Aaberg, Palmeriet
Skrevet af: Knud Midtgaard, 20. april 2009 kl. 21.06
Jeg har 3 blå palmer der står i en stor murerspand.de er ca 100 cm høje.mit spørsmål er om de kan deles,og hvis de kan hvordan
Skrevet af: Knud Midtgaard, 20. april 2009 kl. 21.07
Jeg har 3 blå palmer der står i en stor murerspand.de er ca 100 cm høje.mit spørsmål er om de kan deles,og hvis de kan hvordan?
Skrevet af: Henrik Pedersen, 21. april 2009 kl. 8.48
Hej Alle
Der er god gang i plantningen af palmer i denne tid rundt omkring i landet. På Frilandspalmers hjemmeside kan i læse om en produktion her i landet. Siden er ikke helt færdig, men der er allerede en del information som vi har samlet sammen omkring de mange pasningserfaringer vi får. Du kan også købe små palmer og bananplanter som vi også har en del af.
Mvh. Henrik Pedersen
www.frilandspalmer.dk
Skrevet af: Eivin Knidsen, 21. april 2009 kl. 14.41
Der findes endog palmer, der kan vokse på friland her i danmark. Fra danmark er de nu ikke oprindeligt, i stedet er det vist nok noget kinesisk viftepalme. Det er da sjovt at de sådan kan vokse i jorden her hos os.
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Jens Aaberg, Palmeriet, 21. april 2009 kl. 20.21
Hej Knud Midtgaard,
er der tale om en blåpalme, Brahea armata, eller er det en anden palmeart med blå blade? Mail os et billede på mail@palmeriet, og vi skal bestemme den for dig – og samtidigt vurdere, om du kan dele den.
Vi skal nok også lægge svaret ud på havenyt.dk, så andre kan få glæde af svaret.
Mvh. Jens Aaberg, Palmeriet
Skrevet af: Karna Maj, 30. april 2009 kl. 10.52
Ovennævnte spørgsmål fra Knud Midtgaard med deling af en palme, kan man se besvaret inde under Spørg Eksperterne i spørgsmålet
Kan man dele en palme (http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/buske_og_traeer/formering/12121.html)
Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør
Skrevet af: John Brødegaard, 2. juni 2009 kl. 11.50
Hej
En af mine hørpalmer har fået en lidt hård medfart i vinter grundet frost.
Hjerteskuddet er faktisk rådnet væk, men de omkringsiddende blade og skud ser ud til at have klaret vinteren.
Hvad gør jeg, er den færdig?
Med venlig hilsen
John Brødegaard
Skrevet af: Henrik Pedersen, 2. juni 2009 kl. 11.59
Hej John
Hold den tør så det ikke regner ned i topskuddet. Hvor stor er palmen? Jeg har en del palmer som jeg i disse dage opdager er i live selv ved total nedvisning af topskuddet. Men jeg vil sige at du på dette sene tidspunkt bør kunne se lidt grønt i bunden af topskuddet, ellers er det desværre sandsynligt at den er død.
Med venlig hilsen
Henrik Pedersen
www.frilandspalmer.dk
Skrevet af: John Brødegaard, 2. juni 2009 kl. 15.06
Hej Henrik
Tak for dit svar
Stammen er ca 10cm i diameter og ca 22 cm høj.
MVH John
Skrevet af: Pernille Lind, 9. juli 2009 kl. 14.54
Hej.
Jeg købte sidste sommer en hør palme som har stået tildækket i vinteri en krukke. Her i foråret begyndte bladene at visne og blive brune og nu er de alle fuldstændig visnet.
Selve blad grenene er stadig grønne.
Er der nogen der ved hvornår man med sikkerhed kan sige at palmen er død.? Jeg synes at selve stammen er fugtig stadig når jeg klipper et blad af.?
Jeg ærgre mig jo rigtig meget da jeg gav ret mange penge for den.
venlig hilsen Pernille
Skrevet af: Erik Laugesen, 9. juli 2009 kl. 19.26
Der er nok svamp den har fået det er sikkert en sygdom da palmer ikke kan li at være tildækket med ståendne luft og fugt...det bedste er at sætte den i et koldt værelse eller i en stald og nul vand ved ca 5+ eller i potten på overdækket terrasse hvor kun potten isoleres eller udplantet i haven hvis det da er en af den slags der kan tåle frost...de er med sikkerhed død når hjertebladet slipper...prøv at løfte palmen i hjertebladet står du med det i hånden ja...det var så den palme...du kan søge på...palme sygdomme...eller palm diseasis på google der skal nok være noget der du kan bruge.
Skrevet af: Mogens; E., 9. juli 2009 kl. 20.20
Erik.
Jeg har lige investeret hele 40,– for en Musa basjoo i Føtex. Den står i næsten ren savsmuld, det kan den nok ikke overleve i. Jeg vil blande 50% grus + 25% muld + 25% spagnum. Er den blanding god nok, eller bruger du et andet mix.
Skrevet af: Erik Laugesen, 9. juli 2009 kl. 21.46
Jeg mixer ikke...jeg går lige til sagen og kører til vores planteskole og køber plantesække her koster 150l 60kr du skulle ha nævnt at du gerne ville ha fat i en basjoo så kunne jeg da ha hjulpet dig...jeg er nu kommet af med dem til samsø...har godt set at basjoo nu forhandles i dk supermarkeder min stammer fra italien og har nu haft den i 6 år...eller basjoo i haven i 6 år ca 10 stk fordelt på 5 planter i 2 grupper og de blir altså mere end der står på skildtet i højden de nøjes ik kun med 2m nej nej de blir mellem 3–5 m...men plant den om til større potte og vent med at plante ud til næste år efter frost.
Skrevet af: Mogens; E., 9. juli 2009 kl. 22.31
Hejsa Erik.
Tak for svaret. Jeg har det med at købe nye planter selv om der ikke er mere plads i "parken", så må der jo rokeres et par gange, og 40,– for en Musa det kunne jeg ikke stå for, og så står der at den giver frugt på hele 5 cm. og kan klare ned til – 15 gr. dækket til.
Forøvrigt er der nu drøn på mine appelsin og citronplanter efter salmiak kuren som du anbefalede mig.
Med alle de Basjoos du har, er man så ikke plantageejer. (ren misundelse)
Skrevet af: Pernille Lind, 10. juli 2009 kl. 14.42
Hej Erik.
Mange tak for hjælpen og jeg stod med palmebladet i hånden. Desværre har ellers fulgt alle retningslinier jeg fik på planteskolen.
Sådan er det jo desværre
venlig hilsen Pernille
Skrevet af: Anonym bruger, 10. juli 2009 kl. 16.12
Slettet af administrator 20. november 2019 kl. 14.10.
Skrevet af: Erik Laugesen, 10. juli 2009 kl. 19.03
Jo du kan godt kalde mig plantageejer...jeg står op til en have med tropisk look der er ikk mange af de planter som forhandles normal her i dk...jo nogle af de tropisk/temp er så småt ved at dukke op på planteskolerne så jeg blir tit spurgt om hvordan planterne skal ha det af de planteskoler her omkring da jeg har haft planterne udplantet i de sidste 5–6 år.jeg sår mange planter selv og de træer jeg har er alle hjemmelavet men de kan nu også købes min have består af 5 palme arter–5 banan arter–alocasia–colocasia–4 newzelandsk hør arter–4 brugmansia farver–2 plumeria–4 klatreroser–5 storblomstret roser–passionsblomst–campsis radicans–hårdføre calla crowbrough–mange arisaema–nogle dagliljer–alm liljer–5 have hibiscus farver–ja og meget mere fra crinum over en del andre løg planter og rhododendron 4 stk 3 azalea og det hele på 70 kvadrat m...så puh ha der er nok at vande og se til og jo drivhus som er igang hele året.
Skrevet af: Mogens; E., 10. juli 2009 kl. 23.00
Hej Erik.
Så mange planter på så lidt plads, respekt.
Efter salmiak kuren er de nye blade på citronenplanten blevet 3 x større end de gamle blade, og mine Magnolia har aldrig været så flotte før.
Skrevet af: John Brødegaard, 23. juli 2009 kl. 13.16
Hej Henrik med flere
For ca 14 dage siden kunne jeg ane et nyt topskud i min hørpalme, som jeg havde betragtet som værende død efter en hård vinter.
Jeg kan nu klart se to nye blade og og et par sideskud så jeg er naturligvis meget glad, så det kostede heldigvis kun en enkelt palme.
Toldmodighed og lidt held betaler sig,
Skrevet af: Jens Aaberg, Palmeriet, 23. juli 2009 kl. 13.46
Hej John,
det er godt nyt men også meget normalt, at hørpalmen kan komme igen. Derfor skal man altid lade dem stå, selvom det måtte se ud som om, de er visne. Så til lykke.
Vh. Jens, Palmeriet.
Skrevet af: Henrik Pedersen, 24. juli 2009 kl. 13.32
Hej John
Det er godt at høre!
Ja som Jens Skriver så sker det at palmerne kommer igen, selv om de kan se helt håbløse ud. I år har jeg måttet frasortere ialt ca. 15% palmer som døde. De står nu i et område som frasorterede. Det glædelige er dog at jeg i blandt dem, stadig finder palmer som aligevel kommer efter at være totalt nedvisnet. Så sent som i dag den 24. juli fandt jeg yderligere 5 som var i live. Så et råd må være at vente helt til august før man opgiver. Godt du ventede.
Vh. Henrik / Frilandspalmer.
Skrevet af: Erik Laugesen, 24. juli 2009 kl. 17.31
De palmer som har været ved at gå til som i skriver men så viste at de stadig var i live...vil vel også blive svage da de jo ikke har haft den gro periode og bladmasse som jo skal til for lfor at gro optimal og for at modne af inden vinteren...så de bedre kan modstå kulde...et spørgsmål.
Skrevet af: Henrik Pedersen, 24. juli 2009 kl. 18.13
Hej Erik
Det er rigtig som du skriver. Jo større bladmasse (som resultat af god etablering) des bedre hårdførhed. Jeg har erfaret, at palmer som er visnet helt ned en vinter er mindre hårdføre i den næste vinter, så derfor skal man være ekstra opmærksom året efter. Palmer overlever sjældent total nedvisning 2 år i træk, er min erfaring.
De bedste af mine provenienser står uden nogen skader i år, og har den længste vækstsæson. De næstbedste har varierende grad af skader. På tredjepladsen ligger så de palmer der visner helt men overlever. Og de helt uegnede er jo så dem der ikke overlever. Jeg vil dog sige at hårdførhed er et meget komplekst spørgsmål med rigtig mange betydende parametre. Og pottedyrkning af små palmer er ikke den mest hårdføre periode i palmens liv, men det er den mest optimale udvælgelsesstrategi af gode provenienser med optimal vækstrytme.
Vh. Henrik / Frilandspalmer
Skrevet af: John Brødegaard, 27. juli 2009 kl. 14.53
Hej
Jeg har været heldig og fået et antal palmefrø til at spire. Det er blevet til 11 kimplanter, der nu er fra 10 til 15 cm høje. Der er tre forskellige arter bl.a. Hørpalmer.
Er der nogen der har erfaring med det videre forløb – udplantning mv.
MVH John
Skrevet af: Erik Laugesen, 27. juli 2009 kl. 17.30
De eneste palmer jeg har sået er Acoelorrhaphe...copernicia alba...alm daddel og græsk daddel...mine er blevet plantet om når blad nr 2 var på vej.i dybe potter dem som man køber clematis i og der bliver de de næste 3–4 år og blir passet med vand og gødning...har selv 2 takil de er nu 3 år og er nu ved at få de rigtige vifteblade...de får endnu 2 år i potte før de bliver plantet ud...de palmer øverst oppe skal ikke udplantes men er kun som krukke palmer men de kan godt tåle en smule frost...forresten er der nogle her på siden som skulle ha en Bungalow palme i overskud ja så har jeg interresse.
Skrevet af: John Brødegaard, 28. september 2009 kl. 10.38
Hej
Da vækstsæsonen så småt er ved at være slut for mine palmer er status så for den tidligere nævnte Hørpalme, som jeg troede var gået til af frosten sidste vinter.
Den har fået 9 små blade på størrelse med en hånd og 3 nye skud, som foreløbig ser ud til at være af normal størrelse, så tålmodighed og lidt pleje gav altså en palme der lever videre.
Ps Er der forslag til specielle afdækningsmåtter til vinter?
Skrevet af: Erik Laugesen, 28. september 2009 kl. 14.03
Du skriver om hørpalme med skud...er det ikke en europæisk dværgpalme da de er klump former og det er hørpalme ikke...jo har set det men det er ikke alm...hvis den du har har torne på bladstilkene så er det en humilis da hørpalme ikke har torne...vintermåtter laver jeg selv ved at købe sorte affaldsposer...gemmer alle reklamer fra nu af...krøller dem sammen...kommer dem i affaldsposen...trykker luften så der dannes varkum...lukker posen stramt med snor og vupti har man en vintermåtte på ca 10–15 cm tykkelse...bruger aldrig andet og de kan gemmes fra år til år.
Skrevet af: Svend Høst, 28. september 2009 kl. 15.16
Jeg bruger sorte sække fyldt op med 100mm rockwool.
Desuden lægger jeg en fatning med en 40/ 60 watt glødelampe på jorden ved siden af palmen, som bliver dækket med vintermåtterne.
I meget kolde perioder tænder jeg for lampen, og den varme som lampen afgiver er nok til at hørpalmen overlever selv hård kulde.
Mvh, Svend Høst
Skrevet af: John Brødegaard, 28. september 2009 kl. 15.51
Hej Erik
Det er hjerteskud, der ser helt normale ud, men den har altså fået disse små nye blade først.
Tak for tippet med isolering også fra Svend.
mvh John
Skrevet af: Lars P., 11. december 2010 kl. 16.23
Hej - jeg har haft en palme stående indendørs i lejlighed i snart 15-20 år. Den blev indført som lille frø fra Grækenland, men jeg er lidt tvivl om arten. Det er en eller anden slags phoenix, men om det er canariensis eller en anden, kan jeg ikke afgøre. Den ligner mest canariensis.
Nu vil jeg spørge, hvad jeg kan gøre ved den, når jeg flytter ud i et rækkehus med have. Kan den plantes udenfor og overvintre?
Eller skal den stå inde på den lukkede terrasse hele året? Der bliver næppe under frysepunktet her, da det nærmest er en slags vinterhave. Til gengæld er der ikke helt så meget lys.
Hvordan med jord og vanding? I middelhavsområdet har man den her rødlige jord - kan man skaffe den slags i DK? Og hvor meget vand og gødning skal den have - og hvornår?
Mvh. Lars P
Skrevet af: Mogens; E., 11. december 2010 kl. 21.13
Hej Lars.
Det er ikke nemt for hverken mennesker, dyr og planter at flytte til nye omgivelser, så lad din palme venne sig til nye lys og varmeforhold inden du begynder med en ny type jord. Hvorfor bruge en anden type jord når den har haft det godt i 15 - 20 år. Hvis det er en Phoenix Canariensis kan den tåle meget kortvarig frost, men ikke vores vinter, så plant den ikke ud i haven.
Du kan måske finde din palme på www.palmeriet.dk
Skrevet af: Lars P., 11. december 2010 kl. 23.36
Tak skal du have :)
Skrevet af: Martin Sonn, 15. april 2011 kl. 11.32
Hej John Pedersen.
man kan ik åbne dit link !
hvilken Yucca,er har du i din have er de opstammet ?
Skrevet af: Martin Sonn, 15. april 2011 kl. 11.32
Hej John Pedersen.
man kan ik åbne dit link !
hvilken Yucca,er har du i din have er de opstammet ?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.