Forum

Flytning af ældre taks

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ulla Gerner, 29. juli 2006 kl. 20.02

I forbindelse med overtagelsen af nyt (gammelt) hus skal jeg renovere en meget forsømt have.

Der er enkelte bevaringsværdige planter herunder 2 taks, mere kan jeg ikke sige, idet de er nærmest skamskåret, men virker villige til at skyde.

De står rigtig dårligt i f.t. min haveplan og jeg vil gerne flytte dem. De er nok 10–15 år gamle. Jeg har hyret prof. hjælp grundet dårlig ryg, så det er muligt at grave fri og grave nyt plantehul med maskiner. Kan det overhovedet lade sig gøre at flytte de to taks, som jeg mener at kunne redde fra en ellers grum skæbne? Og skal jeg flytte dem til en særlig placering (sol/skygge). Andre særlige hensyn? TAK!

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 30. juli 2006 kl. 12.03

Hej Ulla
Du kan sagtens flytte taksene – men vent gerne en måneds tid, så tåler de det bedre end nu.

Husk når I har maskiner til rådighed – få så stor en klump med op som muligt og sæt dem lige så dybt i det nye hul, som de har stået i det gamle.

Om du så skærer dem helt til jorden, vil de skyde igen og skæres der meget af rødderne ved flytningen, vil det være smart at fjerne lige så meget af toppen samtidig. Så er der symetri mellem rod og top og de dør ikke af "underernæring".

God held med flytningen.

Nyt svar til emnet »Flytning af ældre taks«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Flytning af ældre taks

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider