Forum

Ups – for meget plænegødning

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: CW, 29. juli 2006 kl. 14.51

Hej,

jeg opdagede lige en tand for sent at jeg har givet plænen på 130m2 hvad der svarer til små 400 m2 gødning – af Trims Plænegødning. Dvs. ca. det tredobbelte.

Tja, jeg må indstille sprederen bedre næste gang – men hvad kan jeg forvente sker nu?

Går den ud? – eller skal jeg vande MEGET og håbe på at en flittig græsslåning de næste 2–3 måneder gør det fint nok?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian, 29. juli 2006 kl. 15.55

Græsset bliver blå og hvis du er uheldig så død den af det

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 29. juli 2006 kl. 16.07

Hej CW.

Du skriver ikke hvor stor mængden er i kg. Men du kan prøve at regne lidt på det. Trim gødningen er sansynligvis en N.P.K. 15–2–17. Hvis du har givet op til 20g. rent kvælstof pr m2, går det ikke ud, men vil gro som bare pokker. Der skal rigtig meget til før græs går ud. I parantes kan nævnes at gødningsnormen til hvede er 18g. rent kvælstof pr m2, så du kan sikkert slå dig ud af problemet.

God arbejdslyst Hans

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: CW, 29. juli 2006 kl. 17.01

Det er rigtignok den der hedder 15–2–17 jeg har brugt...og der er 10kg i en pose...til 130m2...

Hvad vil det svare til i ren kvælstof pr. m2? Hvad betyder tallet 15–2–17 egentligt?

Tak

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 29. juli 2006 kl. 17.46

Hej CW.

N.P.K. 16–2–17 = 16% kvælstof (N), 2% fosfor (P) og 17% kalium (K).

Du har brugt 10kg. gødning, hvilket indeholder ialt 1600g. kvælstof. På 130m2 bliver det 12,3g. pr. m2. Fosfor og kaliumindholdet har ikke den store betydning om græsset overlever eller går ud.

Jævnfør det jeg skrev om Plantedirektoratets normer, tror jeg kun, der sker det, at du får en meget flot grøn plæne, og så en masse klippearbejde.

Jeg går ud fra, du har fordelt det jævnt.

Mvh. Hans

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 29. juli 2006 kl. 17.55

Hej CW.

Rettelse: Det skulle selvfølgelig være 15–2–17 og ikke 16–2–17, som jeg brugte i regnestykket. Men det kan du nok selv rette til.

Mvh. Hans

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: CW, 29. juli 2006 kl. 17.58

Godt, så er jeg rolig igen. Jeg har heldigvis fordelt det rigtigt med en vogn...

...så må regnen gerne komme :-))

Tak for svarene...

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen, 13. august 2007 kl. 7.55

Hej

Er der nogle som ved hvordan man får TRIM Jervitrol plænegødning af sine havefliser, der er kommet en massee gule pletter på?

Mvh. Stoney

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen, 29. august 2007 kl. 11.45

Hej

Er der nogle som ved hvordan man får TRIM Jervitrol plænegødning af sine havefliser, der er kommet en massee gule pletter på?

Mvh. Stoney

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming, 22. april 2009 kl. 11.41

Køb noget sten mel på genbrugen og drys det ud og tvær det rundt med skoene eller andet med vægt på så er der rene fliser

Nyt svar til emnet »Ups – for meget plænegødning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Ups – for meget plænegødning

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider