Forum

Ligusterhæk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 25. juli 2006 kl. 11.54

I min nye have har jeg en ligusterhæk der omkrandser hele haven. Den er ikke blevet passet i mange år så den er vokset så høj at den er væltet.

Jeg er klar over at den skal klippes, men er lidt usikker på hvorlangt ned jeg skal beskære den?

Skal jeg skære den helt ned til 20cm, eller kan jeg nøjes med at klippe den ned til en ca. meter?

Mvh Helle-Sofie

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 25. juli 2006 kl. 20.04

Hej Helle Sofie
Din liguster tåler begge former for nedskæring. Jeg har for 10 år siden beskåret en ligusterhæk der var blevet 2½ meter bred og 3 meter høj så den var 15 cm bred ved jorden og en meter høj. Har lige set den igen og den er så flot, at den kunne udstilles.

Det betyder at vil du have lidt hæk tilbage, bør du lade nogle få lodrette stå tilbage – og kan du acceptere ingen hæk i et års tid – kan du skære helt ned i 5 cm over jorden.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 26. juli 2006 kl. 16.53

Hej Boi

Først tak for dit svar. Det lyder godt at jeg ikke behøver at klippe den helt ned.

På et stykke har jeg klippet den helt ind til stammen nogle, men bevaret den del af toppen der er væltet. Fordi jeg ikke var helt sikker på at jeg kunne nøjes med at klippe den ned til en meter. Tror du det går at klippe den i højden når der nu ikke er blade på den?

Andre må selvfølgelig også gerne svare.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 26. juli 2006 kl. 21.32

Hej Helle-Sofie
Du kan bare klippe, den vil skyde fra det, der er tilbage.

Dernæst skal du huske at når den så skyder igen, vil det først ske langsomt, senere meget kraftigt – og på det tidspunkt skal du være klar med hæksaksen igen. Du får en effekt der svarer til at hver gang du klipper et skud – vil du få 2 eller 3 nye kortere skud på tværs af skuddet, der klippes af. På den måde kan hækken bliver meget tæt.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 27. juli 2006 kl. 0.31

Helle Sofie.

I dit tilfælde ville jeg tale med naboen, hvis denne er? Hvilken nok ikke er tilfældet – formodentlig, på grund af udlægningen på dit problem. Eller også er der, igen en nabo, som ikke er "havemand" eller "ligeglad" – eller nok aldrig glad?

Hækken skal bare klippes helt ind, nær/tæt på stammen – på begge sider – og i den højde du ønsker, Nu.

Bliver den kun klippet på een side vælter den nok, grundet uligevægten, om ikke før så når der er tøsne til "hjælp".

Nu, da har den et rigtig godt rodnet, vokser den lynhurtig til med nye skud/grene omgående, og bliver tæt.

Kip den pyramideformet, smal for oven og bred forneden, så de nederste blade får den fornødende lys.

Fuglene vil nok forbande dig langt væk idet du ødelægger et helt Paradis for dem, men I bliver hurtig gode venner igen.

Verden kan også være såre enkelt

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 27. juli 2006 kl. 10.01

Hej Hans Åge

Du giver svaret på mine drømme...smiler

Enkelt og godt!

Du har ret ingen naboer. Og ja jeg tror fuglene vil forbande mig...griner. Heldigvis har de alle de andre træer og buske. Kan fortælle at de pipper hele dagen, hele sommeren, så mange er der...

Gode hilsner og varme sommertanker fra
Helle-Sofie

Nyt svar til emnet »Ligusterhæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Ligusterhæk

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider