Forum

Griselinia littoralis

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Thyge Kristensen, 19. juli 2006 kl. 12.24

I Irland anvendes almindeligt en meget smuk lysegrøn hækplante ved navn "griselinia littoralis". Jeg har aldrig set denne anvendt i Danmark, og måske kan den slet ikke vokse her i vores mere barske klima.

Planten er ikke omtalt i mine planteleksikoner, og en søgning på internettet har heller ikke givet noget.

Er der nogen her på siden den kan fortælle noget, eller måske har erfaringer med planten.? Er der planteskoler der har den i sortimentet.?

Venlig hilsen
Thyge Kristensen

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 19. juli 2006 kl. 15.16

Hej Thyge
Lige hjemkommet fra Irland – har jeg også set denne hækplante, der endog findes brogetbladet. Den bruges som hækplante mest i Nordirland, men også i Irland, England og New Zealand – har søgt den på Google og fundet masser af planteskoler der anbefaler den til hæk disse steder.

Den minder utrolig meget om nogle af vore benved (Euonymus fortunei, hvor vores "Eve" nok er den, der er nærmest.

Kunne også forestille mig at de ikke trives her p.g.a. frost om vinteren – de er stedsegrønne ligesom de fleste benved.

Derfor tror jeg heller ikke du finder den i Danmark – har heller aldrig set den i kataloger fra Holland, Tyskland eller Belgien, som vi traditionelt kigger hen, når vi skal prøve noget af det, der ikke plejer at være "skuffevarer" i danske planteskoler.

Nyt svar til emnet »Griselinia littoralis«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Griselinia littoralis

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider