Skrevet af: Tove, 4. juli 2006 kl. 20.21
Kan nogen mon svare mig på hvor længe frugten skal sidde på min engletrompet før jeg kan så frøene? Og de "runde hatte" hvor blomsten har siddet, skal den nippes af?
Skrevet af: Helle Nørgaard, 5. juli 2006 kl. 16.15
Hej Tove
Det er altid bedst at samle frø fra planter i august/september. Hvis du gør det for tideligt så er det ikke sikkert de er modne, men du kan da altid prøve med nogle enkelte frø og se hvad der sker. Jeg kan ikke svare dig på om den skal nippes. Hvis du ellers er interesseret i at bytte frø så kig på min hjemmeside og se om jeg har noget du kan bruge.
Helle www.helleshave.dk
Skrevet af: Lise L, 20. juli 2006 kl. 3.31
Hej jeg har nu for 3. år forsøgt mig med engletrompet men uden held den vokser overhovedet ikke min svoger fik en samtidig med mig så vi kunne konkurrere men ingen af os har held med den hvad gør vi mon forkert vi vander begge giver lidt gødning og alligevel er de ikke større end da vi købte dem også én fra Holland lykkedes ikke.
Hvad gør I for at få dem til at vokse og blomstre
Venlig hilsen Annalise
Skrevet af: Lene Jensen, 1. august 2006 kl. 14.44
Jeg har hørt at engletrompet skulle være meget giftig.
Er det rigtigt og hvor farlig er den, noget jeg meget gerne vil vide da der færtes mange børn i min have.
Jeg har ikke gjort noget ved mine engletrompeter i flere år, de kommer igen og igen selv uden gødning, de står op af en sydvendt mur i direkt sol og sår sig selv.
Skrevet af: Lise, 1. august 2006 kl. 17.05
Hej jeg ved ikke om engletrompet er giftig men jeg ved at den for mig er en umulig plante jeg har nu prøvet for 4. år i træk. 1 år købte jeg én med blomster på men de forsvandt og ingen nye kom frem. De andre år er de blevet under 35 cm høje og ingen blomster. I år lavede jeg en konkurrence med min svoger om, hvem der fik den største og flotteste. min står uden blomster kun få blade min svogers næsten ligesådan de er også købt det samme sted.
Kan nogen fortælle mig hvorfor netop dene blomst teer sig sådan hvad gør jeg forke'rt?
Hilsen 1030 Annalise
Skrevet af: Janne Rubin, 2. august 2006 kl. 10.01
Jeg købte en lille engletrompet i netto sidste år til 20 kr. Den står i en krukke som kommer ind på værkstedet om vinteren. I år er den blevet en meter høj. Den skal stå i sol, et sted hvor der er læ.
Derudover har jeg læst, at der kan være problemer med at få den til at blomstre, men at man kan snyde den ved at undlade at vande den til den hænger med bladene og så samtidig bruse den over. Det skal må gøre 23 gange i træk, så skulle det sætte gang i blomstringen.
Skrevet af: Marianne Mignon, 16. august 2006 kl. 12.14
Engletrompeter kræver varme, plads, gødning og vand og MEGET af det hele. Plant den i en rigelig stor krukke og bland gerne både kompost og "kokompost" (kan købes i havecentre) i pottejorden. Gødes ved hver vanding i sæsonen den kan sagtens tåle dobbelt så megen gødning som andre planter i krukker. Så skal den nok vokse...
Engletrompeter (Brugmansia) skal indendørs/frostfrit om vinteren, da de ellers fryser væk.
Skrevet af: Lise Klysner, 5. september 2006 kl. 16.40
Jeg købte i foråret 2006 3 engletrompeter.
Den hvide og den gule har en masse blade, men ingen blomster eller knopper.
Den rosafarvede har løbende tabt alle bladene, undtagen i toppen. Til gengæld har den en masse knopper og flere blomster, som dog først er sprunget ud sidst i august, men bedre sent end aldrig.
Nu er mit spørgsmål så, om det er normalt at stammen er helt bar, når der kommer blomster, for det ser da ikke så fikst ud, men blomsterne er meget flotte og dufter også.
De har alle 3 fået masser af vand og gødning, så jeg tror ikke, det er problemet.
Håber der en nogen, der kan hjælpe mig.
Venlig hilsen
Skrevet af: Ruth Søborg, 16. september 2006 kl. 22.24
Jeg har to engle trompeter der er fra 2001, og først i år har jeg fået færten af at passe dem, for je læste i Haveselskabets blad hvordan de skulle passes og her er svaret : Store potter, god krukkejord, masser af vand flere gange dagligt og gødning mindst en gang ugentligt resultatet er 2 planter på næsten 2 meter i højden, og hver med over 25 blomster af gangen.
Jeg skærer dem ned inden vinteropvaring som foregår frostfrit i opvarmet drivhus sammen med mine fuchsia.
Skrevet af: Lise Klysner, 16. september 2006 kl. 23.17
Hej Ruth.
Hvor langt skærer du dem ned?
Hvad varmer du drivhuset op med, og er det ikke dyrt, at varme op hele vinteren?
Skrevet af: Ruth Søborg, 18. september 2006 kl. 10.26
Hej Lise
Jeg skærer dem ca. 1/3 af årets tilvækst, og jo det er dyrt at varme drivhuset op :-) Jeg sætter bobleplastik på hele vejen inden i drivhuset, og sætter el varme og gasvarmere som ekstra varme, hvis der er meget frost. Mit drivhus er på 120m2, så det koster en del.
Venligst
Ruth
Skrevet af: Anders Pedersen, 22. september 2006 kl. 22.16
Brugmansia/engletrompet og Datura/pigæble er begge meget giftige, de er dog ikke farlige ved alm. omgang med planterne.
Skrevet af: Mette Hansen, 15. oktober 2006 kl. 17.53
Jeg har en del engletrompeter, de gror godt og bliver store og stærke, de kommer ned i kælderen om vinteren, hvor de kun får ganske lidt vand.
Til foråret kommer de ud og jeg klipper dem godt ned, de afklippede grede klipper jeg ud i stykker på ca 25 cm, sætter dem i vand hvor de slår rødder, derefter kan de plantes på ny.
Moderplanterne skyder atter op.
De skal have store potter og meget vand, og meget gødning de lykkes hver gang.
Nogle er op til 2 meter høje, med op til 50 blomster.
Skrevet af: Henny, 21. juni 2007 kl. 15.49
Jeg har to engletrompeter de er ca. 1m høje og har masser af blomster. Nu er bladene begyndt at blive gule det er ikke bare et blad men mange.
Planterne får stadigvæk nye blade og blomster, men selve planten ser syg ud.
Er der nogen der har prøvet dette?
Skrevet af: Lone Christiansen, 1. august 2007 kl. 21.39
Jeg har også problemer med gule blade på min engletrompet.
Jeg kunne godt tænke mig at finde ud af hvad jeg gør forkert.
Jeg købte 2 i forskellige farver men den anden "fejler" ikke noget. Jeg har behandlet dem ens.
?
Skrevet af: Lise L, 2. august 2007 kl. 1.31
Jeg har igennem flere år forgæves forsøgt at få engletrompet til at blive stor og bare lige en enkelt blomst dette er ALDRIG lykkedes for mig i år købte jeg 2 den ene fik min svoger så var vi da 2 til at få det til at lykkes men begge vore planter får gule blade selv om de bliver vandet og får gødning. Hvad gør jeg/vi forkert jeg synes blomsten er meget smuk og det ærgrer mig usigeligt at jeg ikke kan få den til at blomstre. Jeg har prøvet at købe én med blomster den gik til i løbet af vinteren selv om jeg havde den i kælderen og den fik lidt til tørsten engang imellem. Har også prøvet at få én doræret som plejede at blomstre villigt den sagde også farvel og tak.
Skrevet af: B, 2. august 2007 kl. 10.02
Jeg har forsøgt i 5 år i år lykkedes det! Kan hilse at blomsterne ikke dufter men stinker ganske forfærdeligt, så tjek også duften før du udvælger en (lidt surt at det endlig lykkes og så stinker de af tung billig parfume) men smukke DET er blomsterne. I år har jeg brugt halvt ordinært jord, halvt bundstrø fra kaninburet, det har åbenbart givet succes, selvom bladene også er blevet gule angrebet af et eller andet lille dyr i millionvis
Skrevet af: Tom Tenvann, 2. august 2007 kl. 20.48
Hei vi har en engletrompet i drivhuset i Norge, planten er ca 2 m høy med masse blomster, men bladene begyner å bli gule, har fått et tips om magnesiumsulfat, men vet noen om blandingsforhold, eller om den skal ha det i jorden eller om det skal sprayes på bladene, har noen et tips?
mvh
Tom i Norge
Skrevet af: Vibe, 9. august 2007 kl. 10.56
Hej
Jeg ved ikke hvad du gør forkert... men du skal sørge for at få fat i nogle stærke stiklinger.
Prøv på www.brugmansia.dk
venlig hilsen Vibe
Skrevet af: Else, 14. oktober 2007 kl. 12.32
Vi købte i år 3 engletrompet en gul, hvid og orange den hvide blomstrer meget villigt men fik først blomster i september og blomstrer meget villigt endnu, dne gule har mange knopper som ikke er sprunget ud medens den orange slet ikke har fået blomster, vi har nu taget dem ind i stuen pga af nattefrosten sætter ind lokalt.De er alle 3 med mange blade endnu når de har afblomstret sætter vi dem ud i et viktualierum hvor der ikke er frost men heller ikke varmt, er det klogest at b'vente med at beskære dem til foråret hvor de atter skal ud eller skal de beskæres nu? vi kan ikke se der er kommet frø på nogle af dem er det nromalt?
hilsen Else
Skrevet af: Helle Nørgaard, 14. oktober 2007 kl. 19.25
Frøstanden kommer normalt der hvor der har siddet blomster. Det er sådan nogle runde stikkende nogle.
Hvis de er meget høje og ranglet, vil jeg nok beskære den lidt, men ellers hvis du har plads, så vent til foråret.
Helle www.helleshave.dk
Skrevet af: Inger Rabjerg Grøndal 9 6900 Skjern, 1. november 2007 kl. 11.16
Jeg tror man engang imellem forveksler,det man i daglig tale kalder engletrompet, med den såkaldte pigæble.Førstnævnte har hængende blomster,og har almindeligvis ikke frøstande, mens pigæblets blomster vender opad, og der dannes derefter en frøstand med en masse pigger på
Skrevet af: Else, 1. november 2007 kl. 11.37
Mine er engletrompeter og har ikke fået nogle frøstande så det er da meget muligt
Skrevet af: Anne Demant, 1. november 2007 kl. 13.24
Jeg skærer mine trompeter ned nu hvor der er ikke flere blade på. Det plejer jeg, og det går fint på den måde. Andre venter med beskæring til foråret, så det betyder nok ikke alverden.
Nej der er ikke meget frøstand på en trompet, i forhold til pigæble der har den stikkende runde har trompeten en lille aflang.
Skrevet af: Helle Nørgaard, 1. november 2007 kl. 18.53
Undskyld, det er mig der har dummet mig. Anne har ret, det er på Pigæble, der er de stikkende frøstande.
Helle www.helleshave.dk
Skrevet af: Jørgen Hartvig, 16. januar 2008 kl. 13.43
Beskær kun engletrompeter hvis de bliver uønsket meget høje. Planterne har en vækstfase inden stammen eller en sidgren deler sig i et y. I Y-et dannes der en blomst. Beskærer man under et y starter planten på en ny vækstfase. Opbevares frostfrit. Planten er løvfældende hos os. Store krukker, god muldjord gød tit (ugentligt i vækstsæsonen) med en blanding af træaske 1 del og 5 dele ren hønselort. Doser 35dl ovenpå jorden. Vand dagligt. Hvis man har flere forskellige sorter kan blomterne godt udvikle frøstande.
Tips: Bor store huller i potten og lad rødderne vokse ned i jorden. Afskæres når planten skal ind.
Skrevet af: Susanne, 21. marts 2008 kl. 1.44
Jeg har gul, lyserød chateau og hvid engletropet. De bliver skåret tilbage i februar altså lige inden vækstsæsonen og kommer storslået hvert år. Jeg vander dem jævnligt om sommeren, hvor de står på en lun terrasse, men gøder dem sjældent. Formering sker let ved at stikke afklippede smågrene i vand.
Jeg har desværre fået lus i dem nu og har fået det råd, at sprøjte en blanding af vand, lidt sprit og et par dråber opvaskemiddel på dem det virker umiddelbart, men lusene kommer hurtigt igen er der en som har et probat middel?
Jeg har også haft pigæble i haven de sår sig selv let og er næsten ikke til at få has på men smukke er de. Ofte "lyser" blomsterne hvidt i måneskin næsten selvlysende faktisk er den smukkest om natten...
Skrevet af: Svend Høst, 21. marts 2008 kl. 8.52
Prøv insektsæbe, det virker, 1del flydende brun sæbe, 1del sprit, 8 dele vand. Husk at omryste det godt før brug.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Susanne, 21. marts 2008 kl. 19.22
Tak...det minder nu lidt om det jeg i forvejen gør... men måske er brun sæbe bedre jeg prøver!
Mvh.
Susanne
Skrevet af: Svend Høst, 22. marts 2008 kl. 8.01
Insektsæbe virker på den måde at den brune sæbe sætter sig på lusen og derved kvæler den, det gør opvaskemiddel ikke.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Susanne, 22. marts 2008 kl. 22.08
Nå sådan! Tak skal du have...
Skrevet af: Karin Nielsen, 6. maj 2008 kl. 7.33
Hej
Jeg har en gammel engletrompet som har over
vintret i kælderen, nu har jeg sat den ud, og den skyder godt, men de blade den havde fået i kælderen bliver hvide og gennemsigtige er det kun de første blade der bliver sådan eller hvad gør jeg forkert
Karin
Skrevet af: Susanne, 6. maj 2008 kl. 10.31
Blade der ikke er vant til direkte sollys bliver hvide, og falder af, men der kommer nye frem den skal nok blive flot! Husk at vande og gøde godt.
Susanne
Skrevet af: Ruth Søborg, 6. maj 2008 kl. 11.55
Jeg starter altid med at sætte mine planter ud i en overskygget periode, er det ikke muligt så starter jeg med at sætte dem i forholdsvis skygge så planternes blade kan aklimisere sig ellers sættes planten jo tilbage idet den skal starte med nye bladpar og derved forsinkes blomstringen jo også.
Skrevet af: Skovmanden, 14. maj 2008 kl. 21.53
Hej, jeg har en enkelt, som klare sig fint på 3. år med:
En stor krukke
Jord fra plantesæk
Gødning og vand i rigelige mængder.
Den overvintre uden beskæring indendøre i let opvarmet gang med lysindfald.
Trompeten passes nogenlunde som tomat, d.v.s. ingen udtørring, gødning i lidt strøm. Og ja, den er giftig.
Skrevet af: Lise L, 20. maj 2008 kl. 0.05
Hej ja så lykkedes det at få min engletrompet til at vokse til ca. 1,5 m i højden og knap så bred. Den har kæmpestore blade men overhovedet ikke nogen tegn på den vil komme i blomst. Jeg gøder godt og vander godt men det er så første gang det er lykkedes for mig at få den stor. Den har overvintret i min stue foran terassedøren og det bekom den vel. I går kom den ud i det fri så nu er jeg spændt på om den overlever det. Jeg læste man skulle lade den hænge med bladene nogle gange og overbruse den samt give den vand nogle få gange men min har hængt med bladene når jeg er kommet hjem fra arbejde og det er sket flere gange i træk men er det så overbrusningen der gør den får blomster eller har det været en tilfældighed at den anden trompetblomst har blomsteret fordi den blev overbrust med vand?
Mange hilsner
Lise
Skrevet af: Jørgen Hartvig, 20. maj 2008 kl. 9.22
Svar til Lise.
Der er ingen grund til at lade din trompet hænge med bladene. Det får den ikke flere blomster af. Når grenene har afsluttet deres vækstfase deler de sig i Y-er, og i bunden af y-et dannes der en blomsterknop. Nu vil hver gren på et y dele sig i nye y-er og så vil det myldre med blomster resten af sommeren. Det er min erfaring med mine engletrompeter (især de hvide) at grenene vokser helt op til en meter inden de deler sig i y-er.
Skrevet af: Lene Frøsig, 21. maj 2008 kl. 11.18
Til alle trompet-nydere.
WWW.surrow-hansen.com Han har udgivet er e-bog om engletrompeter, den er helt fantastisk.
lene.
Skrevet af: Rita Jacobsen, 1. august 2008 kl. 8.57
Rita Jacobsen 1. aug. 2008
Min engletrompet er fuld af blomsterknopper, som udfolder sig lidt efter lidt. Er det normalt, at de udsprungne blomster kun står en 34 dage, før de falder af? Hvordan er det nu med frøformering kan det lade sig gøre, når man kun har en enkelt plante? Er planten enkønnet, eller kan der være blomster af begge køn på den samme plante? Når blomsten er afblomstret og falder af, hænger der tilbage på planten det lange hylster, den kom ud af (blosterbladet?) og ud af det stikker en lang tynd tråd. Er den til noget, eller skal man blot fjerne hele den afblomstrede blomsterstand? Jeg ville så gerne prøve at formere planten, både med frø og med stiklinger. Alle gode råd er velkomne.
Skrevet af: Erik Laugesen, 1. august 2008 kl. 18.25
Hej Rita...jeg laver selv frø på mine brugmansia.englebasun og du skal ha to planter.mine er nu igang med at sætte frø og de ligner bananer...og jo de smider blomsten efter 34 dage og efter hvordan vejret er...tænker på blæst og regn de blir flottest i sol og varme...
mvh erik esbjerg ø
Skrevet af: Rita Jacobsen, 2. august 2008 kl. 9.59
Hej Erik, tak for dit svar. Så kan jeg altså ikke lave frø i år. Hvis jeg nu tager stiklinger og laver et par nye planter, kan jeg så bruge dem til at bestøve hinanden næste år? eller bliver de automatisk samme køn som moderplanten?
venlig hilsen, Rita
Skrevet af: Erik Laugesen, 2. august 2008 kl. 11.06
Jeg vil tro at du skal ha en hel anden plante da de ellers er ens ved at du tar en stikling...jeg har 3 farver...gul...rosa...og en som er hvid med en grøn stribe...den hedder lemon dream...jeg har krydset lemon og gul...gul og rosa...rosa og lemon.så må vi se hvad det blir til engang...
mvh erik...esbjerg ø
Skrevet af: Susanne, 2. august 2008 kl. 12.47
Jeg har også 3 farver hvid, gul og rosa (chateau) jeg plejer at tage stiklinger, når jeg alligevel skal skære dem lidt tilbage i februar. Det er desværre ikke lykkedes mig med den gule er den særlig sart?
mvh.
Susanne
Skrevet af: Erik Laugesen, 2. august 2008 kl. 21.28
Hej susanne...den gule jeg har er ikke sart men derimod har jeg haft en orange den var sart og den gik også ud efter overvintring den var ellers flot og startede med at springe ud som gul for efter et par dage så at blive meget appelsin farvet...den købte jeg i kolding i geografisk haves plante salg...så nu leder jeg efter en dobbel hvid og vil så kun ha de 4 farver...
mvh erik...esbjerg ø
Skrevet af: Susanne, 2. august 2008 kl. 21.38
Min er dobbelthvid :-)
Susanne
Skrevet af: Erik Laugesen, 2. august 2008 kl. 23.06
Nej hvor heldig...kunne man sætte sig på en stikling engang...jeg har sikkert også noget at bytte med hvis det var noget...jeg gør det kun i tropisk/temp planter nogle planter blir i haven og er vinterhårdfør og andre er som krukke planter og skal ind og stå ved kold overvintring ved o +...så som alocasia-colocasia-musella-ensete banan-har også udplantet banan i haven og har haft det nu i 4 år med vinterdækning...
mvh erik
Skrevet af: Susanne, 2. august 2008 kl. 23.26
Hej Erik... Ja, en stikling kan godt lade sig gøre. Problemet er nok forsendelsen. Jeg bor i omegnen af Sorø. Jeg har faktisk sat en hvid stikling i jorden i år. Vi ser hvad den bliver til...
Lad mig høre om du har en løsning på det :-)
Bytte det skal jeg lige tænke over!
Mvh.
Susanne
Skrevet af: Jørgen Hartvig, 3. august 2008 kl. 10.01
Jeg har ikke mindre end 21 trompeter.Hvide, gule, lyserøde og en der lidt mere rød, fyldte hvide og fyldte gule og så et par stykker fra brasilien. Blomsten er gul i bunden og bliver orange ud mod kronen. Duftløs men meget flot.
Hvis nogen er interesserede i at bytte stiklinger, så kunne vi da nok finde ud af det.
mvh Jørgen Hartvig Bor i horsens
Skrevet af: Erik Laugesen, 3. august 2008 kl. 11.00
Hej Jørgen...
Det jeg har at bytte med har du nok i forvejen men en dobbel gul+hvid også den med lidt mere rød kunne jeg godt tænke mig...jeg ved så ikke om vi kan finde ud af at bytte med andet...som er vinterhårdfør og ikk skal ind...musa basjoo-begonia evansiana grandis-musa sikkimensis red tiger-fakkel lilje(en der hører til ingefær familien) calla crowbrough og mere...
mvh erik esbjerg ø
Skrevet af: Lise Klysner, 3. august 2008 kl. 11.26
Hej Lene.
Du skriver den 21. maj at:
www.surrow-hansen.com har udgivet en e-bog om engletrompeter, der er helt fantastisk.
Kan du fortælle mig, hvordan jeg får fat i den, da jeg har ledt overalt på nettet, og sendt diverse mails afsted med spørgsmålet, uden at blive klogere?
Nu håber jeg, at du kan hjælpe mig, da du jo i hvert fald har set den.
På forhånd tak
Lise
Skrevet af: Jørgen Hartvig, 3. august 2008 kl. 11.30
Til Erik
Her er en mailadresse: joergen.hartvig.hansen@skolekom.dk
mvh jørgen
Skrevet af: Erik Laugesen, 3. august 2008 kl. 20.54
Til Jørgen...
Her er min mailadresse:
erik-laugesen@ofir.dk så kan vi jo skrive...og jeg kan sende dig en plante liste så du kan se hvad du måske har interesse i af planter...
mvh erik esbjerg
Skrevet af: Susanne, 3. august 2008 kl. 21.58
Hej Erik!
Det ser ud til at Jørgen har det hele og han bor betydeligt nærmere på jeg gør ikke mere ud af det.
Mvh.
Susanne
Skrevet af: Erik Laugesen, 4. august 2008 kl. 12.01
Hej susanne...
jo det har du ret i og Horsens er jo ikke så langt væk.det gør jo tingene nemmere...
mvh erik esbjerg ø
Skrevet af: Lise L, 26. august 2008 kl. 2.21
Hej med jer jeg jubler, for for første gang har min engletrompet (som jeg købte billigt ved restsalg for 2 år siden) 4 store gule trompeter og 5 på vej og ikke nok med det den dufter himmelsk man kan næsten blive forfalden til at sidde på en stol ved siden af så længe det varer. Jeg har forsøgt med jeg ved ikke hvor mange også købt store flotte med trompeter de døde alle i løbet af vinteren og dem der ikke havde blomster ja, de fik heller ingen. Nu har denne overvintret foran min havedør i fuld lys den har fået vand den er ikke blevet klippet ned og så stod den her i foråret med kæmpestore blade jeg var stolt men ak, de gulnede og faldt af da jeg satte den ud men frem kom der nogle nye inde fra stilken nå, ingen blomsterknopper så nappede jeg topskuddet af den ene ranke der delte sig i 2 den fik blade og i bladhjørnerne som jeg havde læst mig til kom sandelig pludselige små grønne agurker det lignede de i hvert fald men den skal jo på et tidspunkt skæres ned hvor langt? -skal man at nappe topsskuddene af så den bliver mere busket? når jeg nu endelig er kommet så langt, vil jeg jo gerne gøre det rigtigt og hvad der næsten er allerbedst der har ingen dræbersnegle været på besøg i den måske fordi den står i en glat underskål og glat krukke hvem ved men tiden er åbenbart inde til sneglejagt igen sidste år troede jeg faktisk jeg kunne nøjes med mosegrisene dem bekæmper jeg nu med held men der er mange og sneglene jeg har fundet i aften var ret så store dog var der kun 9 jeg plejer at kunne fylde en 2½ l. spand hver aften. Nå det var uden for emnet men familien skal inviteres på trompetblomstersyn og dufteaften. Ha ha min svogers er gået ud jeg gav ham den ene af de 2 jeg købte for at se hvem der kunne få den flotteste.
Mange smil
fra Lise
Skrevet af: Erik Laugesen, 26. august 2008 kl. 8.38
Jeg kan se at mine brugmansia er med frø i år både den gule og lyserøde+den hvide med grøn stribe...de har 2 hver.de har før haft frø men det er ikke hvert år...så til foråret skal der sås...
erik esb ø
Skrevet af: Jørgen Hartvig, 26. august 2008 kl. 10.40
Til Lise
Jeg ville ikke nappe noget af topskudende af. De skal nok dele sig i y-er, og er de først begyndt fortsætter de bare hele tiden. Jeg har en med måske 40 trompeter i lige nu. De hænger som kaskader rundt om hele træet og endnu flere er på vej. Synd, at de kun holder en 45 dage.
Nogle af mine har efterhånden nået en højde på over tre meter. Dem vil jeg beskære til efteråret og lave stiklinger af afklippet: Af med blomsterknopperne stik 10cm i god pottemuld, vand godt og sæt en klar plastpose over så den også dækker potten. Vupti- 34 uger efter har du en ny plante, og den kommer med stor sandsynlighed i blomst næste sommer. Ved frøsåning kan der godt gå et par år, men spændende er det jo.
mange hilsner
jørgen
Skrevet af: Lise Klysner, 26. august 2008 kl. 11.30
Er der nogle af Jer "trompetkendere", der kan forklare mig hvorfor det kun er den ene af mine 3 trompeter, der vil blomstre.
Jeg købte 3 stk. for 3 år siden, og den ene har blomstret alle 3 år, men de 2 andre vil ikke.
Især den ene af de 2 der ikke blomstrer, er meget frodig og grøn og med store blade den måler efterhånden over 1 meter, men blomstrer gør den ikke, hvorfor mon?
Jørgen du skriver, at man ved stiklinger skal stikke 10 cm i jord. Er det hele stiklingen, der skal være 10 cm, eller skal man stikke den 10 cm ned i jorden?
Hilsen Lise Klysner
Skrevet af: Jørgen Hartvig, 26. august 2008 kl. 12.55
Hej igen lise.
Det er min erfaring, at nye skud vokser mellem en halv og en hel meter i længden inden skuddet begynder at dele sig i y-er og dermed sætte knopper.
Et nyt skud over et y, deler sig i yer meget hurtigere. Såe hav tålmodighed. Du kan hverken gøre fra eller til. stiklingen skal være 1520cm lang og stikkes 10 cm i jorden. Lad kun en 34 små blade sidde tilbage i toppen. resten fjernes
god fornøjelse.
jørgen
Skrevet af: Lise L, 26. august 2008 kl. 19.06
Tak til dig Jørgen for dine råd. Jeg skal da prøve at stikke stiklinger i jorden og se om jeg har heldet med mig. Når man klipper selve den store plante ned hvor langt skal den så klippes ned det ved jeg ikke og derfor lod jeg være sidste efterår. Det vil nok fremme delingen lidt tidligere i y form. Det er jo kun den ene jeg har nappet skuddet af, der har delt sig, så muligheden er der jo for deling i Y'er, der hvor man klipper ned til.
På forhånd tak for hjælpen/rådet.
Jeg har lige været en tur ude og snuse til min flotte Trompet men tænke sig at have en hel plante fyldt med op mod 40 blomster jamen det må være et drømmesyn.
Mange glade hilsner
Lise L.
Skrevet af: Jørgen Hartvig, 27. august 2008 kl. 23.41
Lise du kan gå tilbage tll indslag nr. 50 og give et svar på min e-mail. Så skal jeg gerne sende dig billeder af forskellige trompeter og deres udviklingsstadie. Måske bliver du så klogere på, at trompeter beskærer vi ikke, omend kun meget nødigt.
mvh jørgen
Skrevet af: Inger Rabjerg Grøndal 9 6900 Skjern, 20. september 2008 kl. 19.57
Nu har jeg siddet og læst alle jeres indlæg, og det undrer mig, at slet ingen skriver om utøj i engletrompeter, på nær een, med lus.Jeg har flere" trompeter"og på dem alle er bladene mere eller mindre gennemhullet. Et eller andet angriber de små blade i hjerteskuddene, og efterhånden som bladene vokser, kommer de til at ligne Tønderkniblinger. På trods af ihærdig søgning, i både lys og mørke, er det ikke lykkedes at finde synderen.
Skrevet af: Susanne, 20. september 2008 kl. 22.05
Inger... Mine ser ud på samme måde! Jeg har også undret mig, for jeg kan heller intet se.
Håber der er en der har en forklaring...
Mvh.
Susanne
Skrevet af: Erik Laugesen, 20. september 2008 kl. 22.48
Prøv og gå ud og kik rigtig godt efter...der sidder sikkert et grønt insekt med en lille sort plet på bagkroppen den er ca 1 cm og er en bladtæge den suger bladcellerne for saft og derved kommer der huller...har dem selv i mine englebasun...brugmansia...
mvh erikesb ø
Skrevet af: Jørgen Hartvig, 15. oktober 2008 kl. 10.34
Så er mine engletrompeter kørt ind for vinteren. Nogle har jeg beskåret hårdt, så der er mange fine stiklinger af røde, gule og hvide hvis nogle skulle være interesserede. 40 54 80 82.
Mvh. Jørgen
Skrevet af: Dorte Bahl, 4. maj 2009 kl. 19.58
Jeg har også store problemer med mine "engle" Jeg købte dem sidste år, har haft dem i pleje vinteren over og har nu fået to store smukke planter retur. Men, men allerede nu er der huller jeg tror jeg prøvede alt sidste år (undtagen regulær gift). og jeg fandt aldrig synderne.Jeg ledte på alle tider af døgnet og i al slags vejr men uden resultat. Jeg dækkede endda jorden hvis gnaveren sad dernede. Så et rigtigt godt råd søges.
Dorte
Skrevet af: Jacob Jensen, 6. august 2009 kl. 15.37
Har samme problem mine engletrækbassuner vil heller ikke rigtigt. Den smider alle bladene, og ser virkeligt syg og gul ud. På alle bladene kommer der nogle mørke mærker og de bliver gule og visner af. Den skyder det bedste den har lært, men det bliver aldrig til noget. De mørke mærker starter på bladstænglen og breder sig så ud til bladet der så bliver dårligt.
Er der nogen der har nogle ideer?
Skrevet af: Jørgen Hartvig, 12. august 2009 kl. 23.12
Til Jacob:
pH- værdien i din jord er garanteret alt, alt for lav. Hvis du er økolog så giv dem rigeligt med træaske, ellers prøv med jordsbrugskalk. hvis pH-værdien bliver for lav(vandet med regnvand i lang tid) kan du tilføre nok så meget gødning. planten kan simpelthen ikke udnytte kvælstof hvis ikke jorden er let alkalisk. Giv dem kalk. Topskudene vil altid dræne resten af planten for nyttige næringsstoffer. Regn med 14- dages virkningdtids.
Ørentviste og øresnudebiller er hårde ved nye friske topskud. Blade bliver hullede og blomsterne bliver hullede og forhutlede. Jeg er ked af det, men malathion er en virksom løsning. Direkte ned i hjerteskuddet- desværre.
mmvh jørgen
Skrevet af: Kitt Walther Lund Larsen, 4. september 2009 kl. 15.33
Sprøgsmål til Ruth Søgaard. hvor meget ned beskærer du dem, Har selv lige købt en lille engletrompet, som er mørkelilla udenpå og hvid og mørkelilla inden i, og den vil jeg godt have flot og stor. Samtidigt hvornår i sep er det bedst at tage frøfrugten fra, og lave frø der af.
Skrevet af: Svend Høst, 5. september 2009 kl. 9.29
Det er ikke en engletrompet du har, men en pigæble, som er enårig.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Ruth Søborg, 7. september 2009 kl. 8.45
Hej.
Nu ved jeg ikke lige om Ruth Søgård er lig mig : Ruth Søborg. Men for at du ikke skal sidde og vente :-) Indlæg 69 er helt korrekt.
Venlig hilsen
Ruth Søborg
Skrevet af: Kitt Walther Lund Larsen, 7. september 2009 kl. 12.31
Det var til ruth søgård,bare mig der fik skrevet forkert, et pigæble er det ihvertfald ikke, med de trompet blomster den har, det ligner en paddehat den har, og pigæbler får da ikke trompet blomster.
Mvh Kitt ss
Skrevet af: Kitt Walther Lund Larsen, 7. september 2009 kl. 12.34
Nu blev dit efternavn forkert igen ss, søborg, undskyld ss
Skrevet af: Ruth Søborg, 7. september 2009 kl. 12.47
Hej igen
Jeg har endnu ikke set en Trompetblomst (Brugmansia) i den farve du skriver, men jeg har jo heldigvis heller ikke set alt :-)
Blomstrer din plante opad udad eller nedad?
VH Ruth Søborg
NB : Det med navnet tager jeg ikke så tungt!
Skrevet af: Erik Laugesen, 7. september 2009 kl. 14.04
Op eller nedad ja det er det der gør forskellen...Brugmansia blomstre nedad mens Datura blomstre opad...brugmansia frøkapsler ligner bananer mens datura frøkapsler ligner pindsvin...
Skrevet af: Ruth Søborg, 7. september 2009 kl. 14.25
Korrekt, Erik :-)
Skrevet af: Lise L, 9. september 2009 kl. 3.02
Hej med jer
Ja i år bliver jeg vist snydt for blomster i min trompet. Den måtte ud da den nåede loftet og har smidt nogle blade men ingen tegn på knopper selv om den skyder igen. Sidste år var den utrolig flot og blomstrede hele sommeren. Den er blevet passet på samme måde blot står der nu roser i nærheden af den men de skulle vel nok kunne enes. Jeg har også en plante med hvid/lilla blomster den kom op af jorden da jeg fik fældet nogle meget gamle hasselbuske dens stamme er meget tyk men jeg synes jeg har set sådan én før blot ikke så kraftig men set er sikkert en pigæble som vokser livligt i min fede lerjord med en masse bladmuld ovenpå. Hvis den viser mig nogle pigge ryger den på lossepladsen med det samme den er ikke så god at have sammen med mine små børnebørn. De forbistrede røde ingefær er ikke til at slippe af med de har bredt sig uhyggeligt og de er jo også giftige jeg syntes ellers jeg havde fået mange op men der er kommet mange flere så jeg kan ikke følge med. Jeg kan ikke lade være med at fortælle at jeg har 2 små pindsvinebørn der gnasker rundt i min have de er meget nysgerrige har fået taget foto fra 20 cm afstand. De er ikke større end en tennisbold men mor og far er også i haven hvor de gemmer sig mellem alle mine kurvebregner.
Nå men jeg tror jeg skærer min trompet ned i år for sidste år havde jeg taget topskuddene af og det gav blomster men i år hvor den ikke blev nappet af men var så høj at den begyndte at kravle hen ad loftet det gav i hvert fald ikke blomster i min trompet.
Manhe hilsner Annalise 1033
Skrevet af: Lone Bjørn, 26. august 2015 kl. 15.16
Hej.- Nu har jeg for 2. år i træk selv sået Engletrompeter fra frugten på den gamle, aller er blevet til noget og gør stor lykke til dem der får en foræret. Jeg syntes der er flere der har beskrevet problemer med af få frø til at spire, jeg har slet ingen, starter dem i plastkrus med alm. så-priklejord, så snart de er vokset lidt potter jeg dem om, de vokser flotte og store med masser af frøkapsler, som samles til nye planter.
Skrevet af: Svend Høst, 26. august 2015 kl. 17.58
Det er nok ikke engletrompet /brugmansia , du har da de kun kan danne frø ved fremmedbestøvning , men pigæble/datura som villigt sår sig selv.................
Skrevet af: Lone Bjørn, 26. august 2015 kl. 19.05
Tak for svar Svend, det kan jo godt være svært at holde styr på blomster/planter . Men den er jo flot alligevel.
Skrevet af: Randi Sarka, 17. juni 2016 kl. 6.50
Mine blade på engletrompeten.bliver spist og ser gullige ud.Jeg leder efter dyr hverdag.men kan ik se nogen.er der nogen som kan give mig et godt råd
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.