Forum

Jordvold/solterasse

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Io, 24. juni 2006 kl. 12.15

Jeg har en høj gammel jordvold om min solterasse bestående af lerjord, meget store sten, myreturer, græs, mange skvalderkål og diverse ukrudt – ikke lige nogen pryd for haven.

Hvordan får jeg ændret dette til noget smukt, som også er let at holde? Jeg ser for mig noget med stenbedsplanter, som hænger ned over siderne, men er det realistisk og hvordan gør jeg så det?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 25. juni 2006 kl. 8.59

Hej IO

Javist er det realistisk-hvis du vel at mærke orker arbejdet. Jorden SKAL renses for det flerårige ukrudt. Brug en greb til at løsne jorden og træk forsigtigt i skvalderkålen, så du får alle rødderne med op. Så skal du blande godt med grus i den tunge lerjord for at gøre den porøs. Det er meget afgørende, hvis stenbedsplanterne skal trives, og det vil også lette arbejdet med at holde bedet/volden ren for ukrudt. De meget store sten er en foræring, hvis du kan tumle dem.

Held og lykke med det!

Vh.Knud

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 25. juni 2006 kl. 22.07

Hej IO
Jeg vil foreslå at du dækker jorden med sort plastic, sådan noget som landmændene bruger til at dække kuler af med. Sørg for at få lagt en masse sten eller fliser ovenpå, så det ikke flyver over til naboen i den næste storm. Og sørg for at stykkerne lapper godt over hinanden, så der ikke slipper lys ind under.

Nogle vil sige at det ser grimt ud med plastic, men det er bestemt ikke værre end at se på noget, som man ikke kan overskue og som giver dårlig samvittighed hver gang man går ud i haven. Hvis du gør det snart, vil jeg tro du har kvalt ukrudtet til næste forår.

Når du planter, skal du sørge for at plante så tæt at det forholdsvis hurtigt dækker jorden. På planteskiltene kan man oftest læse hvor mange planter man skal sætte pr m2. Det kan godt blive en temmelig bekostelig affære hvis volden er stor, så alt efter størrelse af pengepung, kan du jo nøjes med at fjerne afdækning et stykke af gangen og kun tilplante noget af volden. Året efter kan du dele dine planter og så har du til næste stykke.

Et andet ''trick'' jeg bruger hver sommer er, at have hakkejernet stående på terrassen, istedet for at sætte den ''på plads'' hver gang jeg har brugt den. På den måde har jeg den altid lige i nærheden og kan tage den med, når jeg går en tur rundt i haven for at se hvad der nu er på vej op. Mine bede er plantet tæt til og pt bruger jeg max 10 minutter om ugen med hakkejernet. Det er lige til at holde til.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 25. juni 2006 kl. 23.03

Hej igen IO
Jeg har fundet nogle svar på spørgsmålet om skvalderkål som du måske kan bruge:
www.havenyt.dk/spoergsmaal/1112.html Se evt også de relaterede spørgsmål og svar og kommentarer omkring brug af plastic, hvis det vel at mærke er en metode du vil bruge.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Io, 26. juni 2006 kl. 17.43

Mange tak for svarene. Jeg satser på Winnies forslag, har netop købt 50 meter sort plast i 2 meters bredde hos Stark, som jeg vil pakke jordvolden ind i nu, og så til foråret afdækket et stykke svarende til, hvad jeg får råd til at beplante (nok ikke stort, til den tid er jeg nok på efterløn) og så være ivrig med at nippe hvad der måtte dukke op af skvalderkål til den tid.

Jeg har læst indlæggene i Winnies henvisning og er glad for, at eksisterende dyreliv kan fortsætte under plastikken. Har også noteret mig muligheden af til næste sæson at plante storvoksende græskar der hvor plastikken må ligge næste sommer med.

Nyt svar til emnet »Jordvold/solterasse«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Jordvold/solterasse

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider