Forum

Stauder til afskårende blomster

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henrik Dal, 27. maj 2006 kl. 6.52

Hej til alle!

Jeg har planer om her til efteråret at oprette et staudebed,, men jeg kunne godt tænke mig at kunne bruge blomsterne (eller andet) fra stauden til at lave "friske" blomsterbuketter. Jeg ved godt at de første år er det begrænset hvor mange budketter jeg kan lave men på sigt kunne det være rart at kunne lave en eller to om ugen, her hen over sommeren / efteråret. Hvad siger Jeres erfaringer / ideer til hvile stauder jeg skal "gå efter"?

/henrik

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 27. maj 2006 kl. 21.33

Det er jo lidt en smagssag hvad du bryder dig om til dine buketter. Jeg er meget glad for mine hvide og røde løjtnanthjerter der blomstrer nu, silkepæoner fås i hvide og mange røde nuancer, dagliljer blomstrer fra juli til september også de er i mange farver. Margerit passer sammen med de fleste andre blomster, floks og solhat, og så kan jeg ikke komme i tanker om flere jeg har, udover lodden løvefod og astilbe der er gode at sætte i buketter som fyld. Håber du kan bruge ideerne.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Dal, 27. maj 2006 kl. 21.54

Ja tak. det kan jeg. jeg har selv løjtnantshjerter jeg synes dog ikke de er så store så de egner sig til buketter,! og liljer ja, hvorfor kune jeg ikke selv komme i tanke om dem :-)

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 28. maj 2006 kl. 12.22

Hej Henrik,
Øøh, ja hvis en ca 80 cm høj staude ikke er stor nok ;-) så skal du nok have fat i Kleopatras nål o.lign.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 28. maj 2006 kl. 13.15

Hej Henrik
Hvad med tulipaner?

Jeg har de sidste par år gået på jagt i Bilka og div byggemarkeder på denne tid, hvor priserne er ca 1/4 af det man skulle give for løg for bare en måned siden.

Jeg har gjort det, at jeg har købt dobbelt portioner af den samme sort tulipaner og sat dem alle i samme klynge (naturligvis med lidt indbyrdes afstand mellem løgene) MIDT inde i mit bed. På den måde kan jeg sagtens tage ca halvdelen af blomsterne med ind, uden at klyngen kommer til at se 'skaldet'ud og så dækker de næste stauder for de visne tulipanblade.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Egedal, 14. juni 2006 kl. 20.44

Hej Henrik

Skal man lave dejlige sommerbukker er man nødt til at eje en stjerneskærm. Fåes i flere farver. Jo mere du plukker jo mere blomster den. Brudeslør og græsser til det lette indtryk er også uundværlige.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Egedal, 14. juni 2006 kl. 20.45

...hov! mon ikke jeg mente sommerbuketter...

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Gade, 10. juli 2006 kl. 21.57

Hej Henrik
Jeg har efterhånden fået plantet min have til så jeg kan binde buketter fra sent forår til frosten bider sig fast.

Jeg bruger en blanding af stauder og sommerblomster.

Stauder jeg kan anbefale til buketter: Sporebaldrian (både hvid og rosa), lodden løvefod, krybende pileurt, staude lathyrus, hestemynte, bakkestjerne, merian, salvie, kæmpe stenbræk, sct. hansurt, vortemælk (ikke forårsvortemælk), alunrod, frøstjerner, storkenæb
forskellige allium, iris
sommerblomster som forspires i vindueskarm eller drivhus: kornblomst, lykkegræs, tobak, sommerasters (Isabella har en skøn blå), irlands grønne klokke, solsikker, kæmpev verbena, frøkenhat, rød grønkål, blade fra rødbeder, dild.

Ved hele tiden at tænke på at det jeg planter i haven enten skal kunne bruges til blomsterbuketter/dekorationer eller kunne spises kan der blive plads til meget selvom man ikke har en hel mark.

God fornøjelse.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette, 14. juli 2006 kl. 12.11

Hej henrik
ja, jeg må som helle anbefale løvefod, smuk i både bed og buket.

Jeg kan tilføje asters, som vel begynder at blomstre i august.

Opret kobjælde, en forårsblomst, har rigtig gode og dekorative blade til langt hen på sommeren og derfor uundværlig til buket og dekorationer.

Med hensyn til gyldenris, ved jeg ikke hor holdbar en blomsterstængel er... jeg har blot brugt de 10–15 cm lange "aks" som indslag i små buketter og dekorationer,og der er de gode.

Nyserøllike (mange kridhvide fyldte blomster på en stængel, den er rigtig god og holdbar både i bed og vase.

Mandstro... har lige nu smukke blå blomster. Kan senere tørres og sprayes me f.eks. guldspray til juledekorationer.

"Jomfru i det grønne" (sommerblomst)har dekorative frøstande og er nemme at så, og de sår sig selv.

Matrem er ligesom nyserøllike, med mange fyldte blomster på en stængel.blomstrer længe... specielt fordi planterne fra sidste år starter tidligt og så bliver afløst af nye selvsåede. Nemme at fjerne uønskede steder. Og hurtigt at få store mængder der fylder, mens mere langsommelige stauder vokser til.

Gul lærkespore... en eller to blomsterstængler i en lille vase + måske et par af dens blade, ja de holder ca. 10 dage.

Hosta har gode blade til kant om buketter og i dekorationer.

Inkalilje... meget holdbare blomster og får smukke frøstande som ogsa er gode i buketter. Kan ligeledes tørres og bruges som mandstro.

Lavendel, 7–8 blomsterstilke forskellige steder i buket og dekoration.

Storkonval smuk og holdbar i bed og buket. Smukke efterårsfarver.

Buske: ildtorn, hortensia. (småblomstret lille gul tagetes er rigtig god i en dekoration med ildtorn. Begge holder længe, skal selvfølgelig soigneres... men er virkelig arbejdet værd og en fornøjelse for øjet.

Ja, det var så lidt inspiration til dig.

God sommer og arbejdslyst med din staude/skærehave... mvh...jette

Nyt svar til emnet »Stauder til afskårende blomster«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Stauder til afskårende blomster

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider