Forum

Havedam støbt i cement eller beton

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Elin N., 24. april 2006 kl. 7.35

Vi vil gerne lave et firkantet 30 cm dybt ''spejl'' bassin, ca 3 x 3 meter. Det skal gerne støbes i cement/beton og kun indeholde vand og store sten med lille pumpe til rislende vand fra stenene. Hvordan gøres det, hvilken type beton/cement? Er der nogen, som har erfaringer med dette?

1 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 24. april 2006 kl. 21.41

Hej Elin.

Prøv at gå ind og kig på fri debat. Her er et emne fra 11.april, der hedder vand i haven, som også drejer sig om støbte vandbassiner.

Det er noget, jeg har arbejdet en del med, og har I yderligere spørgsmål efter at have læst forklaringerne der, så hold jer ikke tilbage.

venlig hilsen, Knud

2 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janet Friang, 6. august 2009 kl. 9.40

Hej Knud,

Jeg har ledt efter det emne du nævner, og finder det dog desværre ikke. Kan du hjælpe? Min mand vil gerne støbe et havebassin og ved ikke meget om det, og søger derfor efter hjælp. Kan du hjælpe med hvor jeg finder det nævnte input omkring at støbe havebassin? Tusind tak på forhånd og hav en dejlig dag.

3 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 7. august 2009 kl. 7.30

Hej Janet

Tak for din interesse. Jeg kan desværre heller ikke selv finde det omtalte indlæg, jeg må have taget fejl af datoen. Men i stedet for at begynde en lang forklaring på, hvordan jeg har gjort, vil jeg foreslå dig, at kigge på HAVELYST, hvor jeg har et emne om vand i haven – hvis du vil give mig din e-mail adresse?

HAVELYST er for medlemmer af Praktisk Økologi. Her kan man invitere gæster ind på et kig ved at sende deres e-mail adresse til foreningen, hvorefter den sender en kode, man man skal bruge, for at komme ind. Det lyder måske lidt indviklet, men hvis du har lyst, kan du samtidig se en del billeder af, hvordan jeg har lavet forskellige vandbassiner i min have.

Min e-mail adresse er: knud@halskov.org

Håber at høre fra dig.

Venlig hilsen, Knud

4 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Surland, 20. marts 2011 kl. 22.05

Hej Knud Halskov

Jeg er også interesseret i hvordan man støber et vandspejl.

Venlig hilsen
Hanne Surland

5 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 21. marts 2011 kl. 10.39

- til et beton havebassin bruge blandingsforholdet 1 del cement til 4 dele grus - det skal støbes uden ophold ellers bliver det ikke tæt er du i tvivl så ring 23447163 -
M.M.

6 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Surland, 21. marts 2011 kl. 12.21

Hej Mogens

Tak for dit svar. Jeg forestiller mig et lille retangulær vandspejl med helsesten til at træde på med bare tæer og en natursten med et lille springvand i toppen. Det skal ikke være særlig dybt, måske 20 - 30 cm? Lige til at soppe i. Skal der være afløb? som du kan høre er der mange spørgsmål!

Hilsen Hanne

7 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 21. marts 2011 kl. 14.03

Hej Hanne
Der er faktisk en del flere forhold, end blandingen, man skal være opmærksom på, hvis man vil sikre sig at bassinet forbliver vandtæt og ikke ødelægges af frost. Når det drejer sig om et i den størrelse, du beskriver , behøves armering sikkert ikke, men der skal graves ud, så der er plads til et mindst 20 cm. gruslag under og omkring bassinet. Desuden skal betonen 'smøres' med et tyndt svummelag i en blanding cement og sand =1:1 .Det kan gøres med en svamp umiddelbart efter støbningen. Sørg for at din betonblanding ikke bliver for våd. Den skal kun være godt 'jordfugtig'.
HilsenKknud

8 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Surland, 22. marts 2011 kl. 12.42

Hej Knud

Tak for dine gode råd. Nu har jeg fået min mand med på ideen, men han har lige nogle fliser som skal lægges først. Men derfor kan jeg jo godt være opsøgende og få andres gode erfarringer med. Har du et link eller lign. hvor jeg kan se en fremgangmåde til at "bygge" et bassin?

Hilsen Hanne

9 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elin N., 22. marts 2011 kl. 13.09

Hej Hanne,

Knud gav også mig nogle gode råd med på vejen da jeg for flere år siden lavede mit første spejl bassin. Jeg fik en murer til at lave det færdigt. Han brugte en speciel blanding til at pudse bunden færdig med. En blanding der indeholdt et helt kilo sort pigment. Da bunden var sort, så det fuldstændig ud som om bassinet var bundløst, da det blev fyldt med vand :-) Meget flot spejlende effekt - derfor hed mit bassin: 'Himlens Spejl'
(Bassinet var kun ca 35 cm dybt) der var en bundprop med afløb ligesom i et badekar, så jeg kunne gøre det rent en gang hver måned cirka.

Se bassinet her:
thelandscapegarden.blogspot.com/

10 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Surland, 23. marts 2011 kl. 13.18

Hej Elin

Det er et fantastisk dejligt sted du bor. Jeg blev helt rørt da jeg så billederne, som på mange måder ligner det jeg drømmer om!
Et "himmelspejl" , det er smukt, her er helt sikkert noget at arbejde viderer på! Vi har de samme store fliser på terrassen, men vores have skråner lidt op i forhold til havedøren, så måske kunne vi ligefrem lave noget med et lille "vandfald", hvis ikke det bliver for svært.

Hilsen Hanne

11 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 23. marts 2011 kl. 20.42

Hej Hanne
Hvis du er interesseret i at kigge på min Havelyst-side, et afsnit om vand i haven, hvor jeg har beskrevet , hvordan jeg har lavet mine vandbassiner, må du give mig din e-mail adresse. Den vil jeg videregive til foreningen, som så vil sende dig en kode, du skal benytte for at komme ind og se det.
Min e-mail er: knud@halskov.org
Venlig hilsen Knud

Ps. Jeg er enig, Elins billeder af spejlbassinet og udsigten er helt vidunderlige. Mine bassiner er noget ganske andet, men forhåbentlig kan de give dig et indtryk af forskellige muligheder med vand i haven.

12 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Dorthe Bak, 24. marts 2011 kl. 13.26

Hej Elin
I Claus Dalbys bog "Jeg ved, hvor der findes en have", er der en fin beskrivelse af, hvordan man støber et bassin til haven. Det er desuden en fantastisk bog i det hele taget.
Venlig hilsen
Anne-Dorthe

13 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Surland, 28. marts 2011 kl. 14.53

Hej Knud

Ja, du har ret der er mange smukke måder at lave vand i haven.
Jeg sender min e-mail adresse til dig! Tak for hjælpen!

Hilsen Hanne

14 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Surland, 5. april 2011 kl. 13.42

Hej Knud

Jeg har ikke modtaget kode fra Havelyst endnu - kender du årsagen?
Men jeg er heller ikke gået igang med at "støbe" endnu!

Hilsen Hanne

15 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Surland, 11. april 2011 kl. 21.05

Hej igen Knud

Tak fordi jeg måtte se ind i din have. Den er jo også helt fantastisk! Det er jo et helt livsværk med sådan et sted.

Efter nærmere omtanke; er mit vandspejl blevet reduceret til det jeg oprindeligt ville, nemlig bare have en vandsten med plaskende/rislende vand.

Hilsen Hanne

16 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Bols, 6. maj 2015 kl. 15.59

Kunne jeg være heldig at få et kig på din side med dit vand, da jeg er ved at skulle finde en løsning til en gave - kan ikke så godt afsløre så meget mere, hvis modtager kigger med :-)

17 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elin N., 6. maj 2015 kl. 16.14

thelndscapegarden.blogspot.dk

18 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elin N., 6. maj 2015 kl. 16.16

thelandscapegarden.blogspot.dk

19 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 6. maj 2015 kl. 17.26

man skal sørge for at bassinet bli´r skålformet så frosten kan løfte ens

20 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 7. maj 2015 kl. 19.40

Hvis man skal "armere" havebassinet, så kan hønsetråd bruges. Husk bare: Aldrig bruge de bare næver- brug handsker! Skidtet ætser.

Hvis du har lånt en betonblander- så gør den ren med en skovl sten + vand. Og spilder du noget, skal det skylles væk med det samme.

Mvh
Tine- fhv jord og betoner

21 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 7. maj 2015 kl. 19.45

Jeg har længe gerne ville have en "paddedam"- men da jeg sidste år fik kvast i en tudse i døren (uheld!)- og jeg er fobisk med kræ- er det nok et lovlig overoptimistisk projekt!

Dyr vil åbenbart bo hos mig! Også tudser... BVADR

Mvh
Tine- i hvis hus selv naboens fritte ville bo...

Nyt svar til emnet »Havedam støbt i cement eller beton«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Havedam støbt i cement eller beton

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider