Forum

Beskære RødEl

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henrik Dal, 14. april 2006 kl. 7.12

Hejsa. jeg plantede i efteråret 2005 nogle rødel, hvor det er min plan at de skal blive til hæk,, men kan jeg allerede nu beskære den til ca 30 cm over jorden og så få den til at skyde fra "stubben" lige nu er de ca 2 cm i diameter og ca 2,5 m høje.

/Henrik

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 14. april 2006 kl. 8.28

Hej Henrik.

Du kan stort set gøre ved Rødel hvad du har lyst til. Det er en meget robust træart, der altid vil skyde fra stødet igen.

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 14. april 2006 kl. 21.49

Hej Henrik
Jeg vil lige blande mig i beskæringen, og hvorfor skære i 30 cm højde – så får du en kraftig forgrening eller buskagtig vækst fra den højde – hvorfor ikke gå helt ned i 5 cm – og få forgreningen helt nede fra bunden, så det bliver tæt næsten til jorden.

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Dal, 15. april 2006 kl. 10.27

Tak for hjælpen... jeg vil ud og igang. og ja de bliver "nappet" næsten ved jorden!,,

/Henrik

4 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. april 2007 kl. 18.01

Slettet af administrator i går kl. 10.01.

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 23. april 2007 kl. 21.15

Hej Jim
Du kan fint beskære rødel nu. De er meget robuste.

Anne Marie

6 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. april 2007 kl. 21.24

Slettet af administrator i går kl. 10.01.

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Paul Groesmeyer, 14. april 2025 kl. 22.43

Kan jeg beskære nyplantede rødel til 50-60 cm og forvente at de bliver som hæk, også forneden - hvor meget vil de skyde første år, jorden består af sandmuld og er et sommerhusområde! - har læst forslagene om hhv 5 cm og 30 cm - Mvh Paul

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Kan jeg beskære nyplantede rødel til 50-60 cm og forvente at de bliver som hæk, også forneden - hvor meget vil de skyde første år, jorden består af sandmuld og er et sommerhusområde! - har læst forslagene om hhv 5 cm og 30 cm - Mvh Paul

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, i går kl. 21.16

Hej Poul

Jeg kan se at lønbæk planteskole har den 23 april har skrevet om at man sagtens kan beskærer rødel på nuværende tidspunkt og jeg vil mene ( ud fra den erfaring jeg har) at du sagtens kan skærer dem ned til de 50-60 cm som du ønsker , uden problemer.

Jeg vil påstå at rødel er lige så taknemmelig som Elm. Hvis man har fået selvsået elmetræer i sin hæk ved man hvor svært de kan være at slippe af med og de bliver ofte klippet sammen med resten af hækken .

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Paul Groesmeyer, i går kl. 22.06

Hej Søren - tak for hurtigt svar, det glæder mig at høre 🤗 - vi blev anbefalet i efteråret 2024, at plante Rødel, efter at det først havde kostet os et par 14-15 år gamle bjergfyr, væk med dem, plantede forrige efterår 4 flotte Weigelaer som i forbindelse med en voldsom regnvejrs periode på Lolland og samtidig manglende vedligeholdelse af vejdræn, også døde - nu håber vi på at skabe en pæn hæk via Rødel'en - så nu kommer beskæresaksen frem - God Påske 😎 Mvh Paul

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Paul Groesmeyer, i går kl. 22.09

Hov! - Der kom nogle tal til sidst - en løsagtig tommelfinger 😂

Nyt svar til emnet »Beskære RødEl«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Beskære RødEl

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider