Forum

Hortensia

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Nina Buch, 25. marts 2006 kl. 18.41

Jeg har flere slags Hortensia. De gammeldags, rosa, blomstrer altid. De indkøbte blå og syren-hortensia blomstrer ikke – kun 1–2 blomster hvert år.

Jeg har prøvet at dække med granris sidste år, men det hjalp ikke. Findes der en forklaring på den udblevne blomstring.

Én af de ikke-blomstrende tog jeg en stikling af og satte i en stor krukke – den blomstrede lystigt – så de kan altså godt.

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: E. Møller, 26. marts 2006 kl. 13.35

Der har været nogle gode artikler om hortensia i ''Haven'' (Haveselskabets blad) sidste år. Klipper du dem? For der er noget med at knopperne til blomstringen er anlagt før vinteren, så de kan fryse bort eller blive klippet af ved et uheld.

Nogle arter er mere hårdføre end andre.

Eva

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 26. marts 2006 kl. 18.43

Hej Nina
Der findes nogle hortensia, der kun blomstrer når du køber dem, for de har levet hele deres liv i opvarmet drivhus – d.v.s. de har aldrig fået frost – for mange sorter mister blomstringen, når de får for meget frost. D.v.s. de skal opfattes mest som indendørs planter og det gælder for mange af de planter, der købes i blomst eller knop. I denne sæson kommer 2 nye sorter, som er genfundne i haver og afprøvet på forsøgsstationen på Årslev – sorterne hedder Alma og Bella – de har limegrønne blomster i udspring og efterhånden bliver de hvide for Almas vedkommende. Bella har en intens rød farve, som går over i rødbrune nuancer. Derudover findes enkelte sorter, som normalt blomstrer selvom de får frost – det er f.eks. Preziosa, Blue Ann, Blue Bird og Annabelle – den sidste er hvid.

I serien med genopfundne sorter kommer der senere 2 sorter med blå og lyserøde blomster.

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nancy R, 28. august 2006 kl. 11.10

Skal hortensier skæres ned, jeg har en i haven, der kun har givet ganske få blomster i år, fik den sidste år i krukke, og plantede den i haven, sidste efterår, hvad gør jeg.

knus Nancy R.

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 28. august 2006 kl. 20.45

Du lader den stå som den står med visne blomster, måske dække den lidt, hvis den står udsat for vejr og vind. Til foråret kan du fjerne det visne, men vent til den er færdig med at vise bladknopper. Hvis du klipper nu, tager du næste års blomstring.

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nina Buch, 7. september 2006 kl. 23.10

Tak for rådene.

Jeg klipper aldrig mere mine Hortensia for tidligt – ikke før de har fået store, grønne bladknopper.

Det virker – jeg har mange blomstrende Hortensia i år. Dejligt.

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Joan, 8. september 2006 kl. 10.48

Hej!

Jeg har i år, fået en opstammet hortensia, den står stadig i plastpotten. Hvad skal jeg gøre ved den. Jeg vil gerne have den stående i en krukke fremover, men her i vinter ved jeg ikke hvor jeg skal gøre af den. og er også meget i tvivl om hvordan sådan en opstammet skal beskæres

Venlig hilsen Joan

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Herluf Hansen, 18. oktober 2006 kl. 17.48

Kære HaveNyt

Hvornår på året skal hortensia gødskes og hvilken gødning anvendes hertil?

Jeg har iøvrigt også problemet med, at mine planter ikke blomstrer, vil det kunne hjælpe med en grundig vinterdække eller kommer der aldrig blomster alligevel.

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 18. oktober 2006 kl. 19.16

Hej Herluf

Jeg giver mine Hortensia gødning om foråret. Jeg bruger bare kompost fra min kompostbeholder, og de blomstre flot.

Du må ikke klippe dine Hortensiaer ned om vinteren, de skal stå med de visne blomster på, lige indtil der kommer nye skud til foråret, først der må du klippe det visne af, der kommer ingen blomster til sommer, hvis du klipper den ned nu.

Helle – www.helleshave.dk

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mia Ekholm, 9. juli 2007 kl. 10.18

Hej!

Blomstrer Hortensiane hele sommeren, hvis man ellers har fulgt opskriften med IKKE at klippe de visne blomsterhoveder af førend i foråret?

Hvor hurtig er de i vækst?

Har just ferieret i Holland og set de mest fantastiske store Hortensiaer.

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 10. juli 2007 kl. 11.58

Hej Mia
De blomster længe, men så skal de også have vand. Mine Hortensia er bare nogle alm. potteplanter jeg har plantent ud, og de gror ikke så hurtigt, men blomster flot. Det sjove er at de har forskellige farve alt efter hvor de står i haven, det er noget med jordens surhed at gøre. Skal du have de store flotte som du sikkert så i Holland, ja så skal du købe de rigtige havehortensia på en planteskole.

Helle – www.helleshave.dk

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 24. juli 2007 kl. 10.55

Hortensia Preziosa
Kender I den? Den er forholdsvis lille busk, bladene er røde ved udspring og efterår. Blomsten er rosa. Jeg har lavet et staudebed på ca. 100 kvm, hvor der er plantet en spiral af 30 Preziosa. Bedet fylder 2 år nu – og alle blomstrer... Jeg fyldte bedet med Champost (2 trailere) og i lommerne i spiralen har jeg forskellige stauder. Det er det mest vellykkede jeg har plantet. De fleste planter købte jeg hos Boi, og de var små og billige, men nu er de så smukke, at jeg taber næse og mund, hver gang jeg kigger. Derfor vil jeg anbefale Preziosa til alle, der ønsker en sikker og smuk Hortensia.

mvh Carina Juul

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nina Buch, 24. juli 2007 kl. 21.34

Det ville da være rart at kunne se det smukke bed med Preziosa og stauderne. Mon det er muligt at få fotos på denne her internetside?

Jeg har tidligere skrevet om min forkerte klipning af Hortensia og vil nu blot fortælle, at aldrig har der været SÅ mange blomster som i år.

Jeg har osse nogle Syren-hydrangea – men de blomstrer meget sparsomt. De var ellers flotte, da jeg købte dem for adskillige år siden.

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 25. juli 2007 kl. 1.41

Jeg kan ikke dy mig for at fortælle dig, at jeg også har en Syren-hortensia, den stod i flere år og var lille og trist. Så flyttede jeg den og plantede den i et mægtigt stort hul, jeg fyldte med bøgemuld blandet med nåle. Bare jeg kunne sende et foto, den er blevet et par meter høj og lige så bred, lige nu blomstrer den med over 100 kæmpeblomster, den stod mellem Azalier og Rodondendron, disse har jeg nu været nødt til at flytte, ellers var de blevet kvalt.

Jeg bor i skoven og har let adgang til de gode sager, bl.a. er bedet dækket med 20 cm. træflis, der nu et par år efter er faldet godt og formuldet sammen.

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Villadsen, 26. juli 2007 kl. 22.54

Kære Havenyt

Jeg har en hortensia som jeg købte for 3 år siden. Den gang var den blå og havde fyldte blomster. De sidste 2 år har den være lyserød. I år har jeg endda givet den "farv mig blå". Blomsterne springer også kun ud i kanten(randen af blomsten). Hvad gør jeg galt?

Hilsen Christina

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 31. juli 2007 kl. 18.24

Hej Christina
Du gør sikkert ikke noget galt. Der findes smukke Hortensia hvor blomsterne sidder i randen, jeg tror de som regel hedder noget med Serrata. Jeg har nogle meget fine eksemplarer, og de er måske endda meget charmerende end de meget fyldte.

At den bliver lyserød, ja det er nok fordi at din naturlige jordbund indeholder kalk. Jeg har en stor Blue Ann der er himmelblå på den ene side og pink på den anden, det er da både morsomt og smukt. Prøv at vænne dig til at kunne lide den rosa, det er besværligt og lidt underligt at skulle bruge midler for at ændre farven.

mvh Carina

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger, 25. maj 2008 kl. 20.28

Vi købte en smuk blå Hortensia med tre store blomster og een i knop.Vi plantede den om i en selvvandingskrukke og satte den på hovedtrappen som vender mod sydvest. Nu, ca 14 dage efter(25 maj 2008) er blomsterne begyndt at visne i kanten, men den blomst der var i knop er spunget ud med fine blå farver.

Men hvorfor begynder de andre blomster allerede at visne?

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 25. maj 2008 kl. 21.04

Det kunne lyde som om din hortensia er ved at drukne i vand. Kan vandet løbe ud i bunden af krukken. Drop underskålen, den holder på vandet.

Vi vander vores hortensiaer i krukker en gang om ugen, de kræver ikke meget vand. Du har forhåbentlig ikke omplantet i sort genbrugsmuld, det kan være stærke sager hvis det er friskt. Stil planten i skyggen en uges tid. Den skal omstille sig til sollys langsomt.

Nyt svar til emnet »Hortensia«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hortensia

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider