Skrevet af: Louise, 20. marts 2006 kl. 11.21
Jeg har lige været i Kvickly og købe 2 minidrivhuse – og blomsterfr: Morgenfrue, Brudeslør og blomsterkarse.
Kan jeg godt så dem i minidrivhusene? – det er ikke lige noget jeg har prøvet før.
Skrevet af: Gitte, 20. marts 2006 kl. 15.45
Hej Louise,
de fleste blomsterfrø har bedst af at blive sået i minidrivhus. De sker tit at frøene går tabt, hvis man sår dem direkte i jorden udendørs, enten fordi man får luget de små planter væk ved et uheld, eller fordi de bliver kvalt af ukrudt. Desuden kræver de fleste frø varme (stuetemperatur) for at spire. Mens planterne er helt små er de meget sårbare overfor udtørring, men minidrivhuset holder på fugten.
Min erfaring er at blomster til udplantning er bedst at så indendørs i april. Hvis man sår dem for tidligt for eksempel nu, så bliver de alt for lange og ranglede inden man kan plante dem ud i midten af maj. Planterne bliver ranglede, fordi der i vindueskarmen ofte er for meget varme og for lidt lys. Derfor er det bedst at vente til april med at så, hvor dagene er længere. Har du en vindueskarm i et køligt rum, så er det en god ide at stille minidrivhusene der, når først frøene er spiret og planterne har fået et par blade, så får du nogle stærkere og sundere planter.
held og lykke
Venlig hilsen Gitte
Skrevet af: Hans, 31. august 2007 kl. 18.16
Hej kan man godt få et minidrivhus man kan ha inden for, så det skal ikke fylde så meget, som har varmelegme i!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.