Forum

Såning af Stedmoder…

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Janne, 17. februar 2006 kl. 10.27

Jeg såede sidst på sommeren et hold Stedmoder. De kom fint op, og blomstrede lystigt. Jeg nippede dog disse blomster af. Men om efteråret begyndte planterne at rådne. Er der nogle der ved, om det er normalt? Jeg ved godt de ikke kan tåle frosten osv. Men at de rådner før frosten...mmm...Mon de kommer frem som nye planter igen til foråret?

1 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peder, 19. februar 2006 kl. 23.55

Hej, det lyder mærkeligt.

Jeg har de sidste par år haft stedmoder planter til at stå det samme sted uden problemer, jeg kniber blomsterne af hele sommeren, så planterne bliver ved med at blomstre, når jeg så ikke gider det længere, smider planterne deres frø og der mylder en masse nye planter op, som blomster året efter. Det har faktisk været så stor en succes, at de er ved at brede sig langt ud over bedet, så jeg bliver nok nød til at flytte nogle af dem et andet sted hen.

Skal jeg være ærlig, tror jeg ikke dine planter kommer igen, men lad os se hvad de andre siger.

www.havenyt.dk/aaret_rundt/115.html

M.V.H. Peder.

2 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian, 20. februar 2006 kl. 15.57

Der er nok gådet nådet sygdom i dem for jeg har haft samme problem og de kom ikke igen så jeg var nød til at nye planter året efter hvor de kom fint til der blev frost

3 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe, 14. marts 2006 kl. 8.29

Jeg samlede sidste sommer frø fra mine stedmorblomster. Er der nogen der ved om de skal sås nu – ude eller inde...

4 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 14. marts 2006 kl. 12.02

Det er altså for sent at så Stedmoder planter nu. De skal såes i juli måned og stå ude hele vinteren, så har du nye planter her til foråret.

hilsen
Helle, www.helleshave.dk

5 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nadia, 5. maj 2006 kl. 9.52

Hejsa Peder

Har ledt lidt efter et sted jeg kune stille mit spørgsmål i stedet for at oprette et nyt emne. Så her kommer det. Jeg såede stedmoder (to-årig) sidste sommer og plantede dem ud og de blomstrer så nu. Den er jeg med på, og jeg er med på at de spreder frø også. Men for at sikre blomstring næste forår skal jeg så ikke så igen i år?

Og hvad med de stedmoder jeg har købt til mine tidlige krukker i haven? Vil de sætte brugbare frø hvis jeg ikke nipper dem mere? Eller er de bare en engansfornøjelse? Jeg mener jo at jeg ligeså godt kan få glæde af deres frø også hvis de bliver til noget. Og hvad er det så for en plante? Er den også to-årig?

Håber du/I kan hitte rede i den lange smøre jeg fik skrevet ned her.

6 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janne, 5. maj 2006 kl. 21.44

Jeg vil lige følge op på min egen tråd.

Jeg fik ikke meget ud af mine stedmoder, men til gengæld er der rigtig mange der har sået sig selv rundt om i haven, så jeg næsten har kunne samle til mit behov.

Men i princippet kan man vel plante alle stedmoderne samme sted (hvis man har pladsen) og der lade dem afblomstre og smide frø...?

Jeg skifter somregel mine kummer ud, som har været fyldt med stedmoder, og planter sommerblomster.

Vh
Janne

7 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 6. maj 2006 kl. 11.05

Kære Nadia

Stedmoder er toårig. Det vil sige at de sår sig selv i juni–juli, når deres frø falder ned på jorden. Planterne overvintrer og blomstrer næste forår, hvorefter glansen går af dem, efterhånden som de er afblomstret og sætter frø.

Så ja, du skal så i juni, evt. i juli, så snart der er modent frø, for at få planter til udplantning næste forår.

Hilsen Karna Maj

8 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 6. maj 2006 kl. 11.12

Kære Nadia

Jeg glemte lige at skrive, at du jo kan tage planterne op af krukken, når de ikke er pæne mere og bare skal sætte frø. Du kan placere planterne det sted, hvor de gerne må selvså til udplantning. Du kan tynde ud her eller bruge planterne til udprikling. Det er den dovne metode.

Sidste år lod jeg mine sorte hornvioler (dem, der ligner små stedmoder) stå i krukken og herfra kunne jeg sidst på sommeren plante masser af planter over i en kasse. Den var i vinter anbragt i drivhuset med en enkelt stedsegrøn gren over som lidt beskyttelse for især den tidlige forårssol. Det gav tidlige og gode planter. Og sørme om ikke sorten var frøfast – alle planterne har den fine blåsorte farve. Så i år har jeg fire krukker med dem – helt gratis.

Hilsen Karna Maj

9 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nadia, 6. maj 2006 kl. 11.15

Tusind tak for infoen... Så vil jeg lade mine stedmoder i krukkerne sprede frø i haven i stedet for at kassere dem. Fortsat god forår til jer alle.

KH Nadia

10 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: KHM, 5. april 2008 kl. 16.28

Ang stedmoderblomster! Jeg køber blomster hvert år. jeg har ikke set nye planter i mit bed, så jeg forstår ikke det med at de sår sig selv. Må jeg få noget mere info. vedr. dette af den som gider. Venter spændt på svar! Mvh

11 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: KHM, 5. april 2008 kl. 16.28

Ang stedmoderblomster! Jeg køber blomster hvert år. jeg har ikke set nye planter i mit bed, så jeg forstår ikke det med at de sår sig selv. Må jeg få noget mere info. vedr. dette af den som gider. Venter spændt på svar! Mvh

12 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 5. april 2008 kl. 16.43

Jo da de sår sig selv lystigt. Men hvis du kultiverer jorden kommer de nok ikke op. Kan det være problemet?

lone

13 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: KHM, 5. april 2008 kl. 16.45

Sikkert, men hvad gør du så ved jorden, altså?

14 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 6. april 2008 kl. 11.13

Jeg håndluger og det er selvfølgelig lidt besværligt. Men de står ved et lille bed der er overskueligt. Man skal jo så også vide hvordan de små spirende planter ser ud.

Lone

15 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: KHM, 6. april 2008 kl. 12.53

Hej Lone
Jeg er forventningsfuld til det kommende forår.

Tak for svaret

16 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. Møller, 13. juli 2008 kl. 14.52

Til Kaj Madsen: Du kasserer muligvis stedmoderplanterne for tidligt, lige så snart de er afblomstret? Frøkapslerne dannes først senere, juni/juli, så du skal give planterne mulighed for at nå at sætte frø.

Hvis ikke det er tilfældet, så kan du hjælpe frøene på vej, ved at knække kapslerne, og drysse frøene ud på jorden, der hvor du gerne vil have dem.

17 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: KHM, 13. juli 2008 kl. 16.40

Kære J. Christian Møller
Tak for svaret, du har ret.

Jeg har såsnart at de ikke var særligt pæne at se på, hevet dem op og smidt dem væk. Men nu vil jeg så prøve dette råd du kommmer med. Tak for det

18 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. Møller, 27. juli 2008 kl. 20.22

Jeg har fornyligt lavet en 1,5 m høj søjle af trådhegn, som jeg har fyldt op med mul. Denne søjle vil jeg plante til med alle de nye stedmoderplanter jeg har stående til spiring.

Den skulle gerne stå i fuldt flor til næste forår.

Det håber jeg da i hvert tilfælde.

19 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise Sørensen, 5. august 2009 kl. 8.30

Hvordan undgår man at stedmoderplanterne der er sået her sidsti juli måned bliver alt for ranglede?

20 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 5. august 2009 kl. 9.07

Hej Lise Sørensen

Lige i overkanten med kvælstof, mangel på alsidig næring i mulden, for sur jord (f. eks sphagnum) og lige i underkanten med lys – det plejer at være hovedårsagerne til ranglede planter.

Så forslag: Plant stedmoderplanterne i en ikke for næringsrig muldjord – gerne veldrænet (bland med sand / leca).

Sæt dem lyst og solrigt og gød sparsomt eller slet ikke før til foråret.

Med venlig hilsen fra
Lone

21 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A. Ebbesen, 29. august 2009 kl. 13.31

Hej

Jeg har samlet utrolig mange frø fra mine købte stedmorblomster i år, og har sået dem i en bakke i vindueskarmen.

Jeg har nu en hel masse små perfekte planter.

Jeg er så bare lidt i tvivl om, om de bare skal plantes ud her i september? Kan de klare sig vinteren over?

Hilsen Anja

22 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A. Ebbesen, 29. august 2009 kl. 13.31

Hej

Jeg har samlet utrolig mange frø fra mine købte stedmorblomster i år, og har sået dem i en bakke i vindueskarmen.

Jeg har nu en hel masse små perfekte planter.

Jeg er så bare lidt i tvivl om, om de bare skal plantes ud her i september? Kan de klare sig vinteren over?

Hilsen Anja

23 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Majbrit, 29. august 2009 kl. 14.38

Kære Anja
Dine stedmødre skal ud. F.eks i store krukker hvor du også lægger blomsterløg... taraaa... imponér naboerne til april

Nyt svar til emnet »Såning af Stedmoder…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Såning af Stedmoder…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider