Forum

Flytning af roser

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mimi Kjær, 15. februar 2006 kl. 10.14

Hej alle.

Skal til sommer til at anlægge ny terrasse og skal i den forbindelse prøve at redde mine roser som vokser omkring den gamle terrasse. Hvor længe kan roser klare sig ''oppe'' af jorden, inden man planter dem på ny og hvordan er det bedst at opbevare dem imens?

På forhånd tak.

Mimi

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 15. februar 2006 kl. 21.14

Hej Mimi.

Uden at jeg skal gøre mig til ekspert i roser, tror jeg du skal betragte dem, som små træer. De er svære eller umulige at grave op med klump – dvs. de skal plantes med det samme, eller i hvert fald slås i jorden. Plantningen på det nye sted vil jeg tro, du kan gøre så snart, du kan komme i jorden i foråret, og i hvert fald inden de sætter nye blade.

Venlig hilsen, Knud

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janne, 16. februar 2006 kl. 12.03

Mit råd vil være at sætte dem i en spand vand (ligesom man gør med barrods-roser) Eller som Knud skriver slå dem i jorden.

Men det allerbedste for roserne vil helt sikkert være at gøre den nye vokseplads klar, og derefter flytte dem over med det samme. Og så selvfølgelig løbende vande godt.

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 16. februar 2006 kl. 13.08

Hej igen.

Det med vandspanden, tror jeg man skal undlade. De jordpartikler, der hænger ved rødderne kan man risikere at skylle væk, og så gør man ondt værre.

Hilsen, Knud

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 6. april 2006 kl. 16.55

Jeg flyttede mine roser i efteråret fordi jeg skulle flytte og ville have dem med.

Den bedste måde at flytte dem på var at stille dem med jord i en spand vand. Prøvede også med en masse jord i en pose så godt som muligt omkring roden. Men her var problemet at de skulle flyttes længere væk ikke et nyt sted i nærheden.

Som også nævnt tidligere, så er det bedst at have forberedt det nye hul i jorden før man graver rosen op. Husk at klippe nogle grene af ved roden og plante rosen dybt ca. 10cm over podestedet. Klipningen fordi man vil komme til at ødelægge det fine rodnet og derfor også skal formindske planten.

hilsen Helle-Sofie

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carin T Christensen, 14. april 2006 kl. 16.17

Jeg læste i Achsehougs (?) havebog at man skulle sætte roser i lervælling indtil man fik dem plantet om hvis man ikke kunne plantedem direkte.

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margit Andersen, 12. august 2006 kl. 21.05

Hej.

Jeg har en murstensmor, der har været bevokset med efeu. Efter at vi fjernede planten, er muren fyldt med små rødder, der er vokset fast i muren. hvordan fjerner jeg dem uden at ødelægge muren.

Hilsen
Margit andersen

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Dueholm Rasmussen, 15. oktober 2006 kl. 8.37

Til

Havenyt dk

Hvornår er det bedst at flytte roser (gamle)
om efteråret eller om foråret.

Med venlig hilsen

Søren Dueholm Rasmussen

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 15. oktober 2006 kl. 9.53

Roserne kan fint flyttes nu om efteråret, så jorden når at sætte sig om roden i vinterens løb. Men det er vigtigt, at de ved nyplantning for "frisk" jord, altså hvor der ikke har stået roser tidligere. Ellers opstår der jordtræthed, og de vil ikke vokse ordenligt. Husk også, at plante så dybt, at okkaltionsstedet fortsat er ca. 5 cm under jordoverfladen. Det er det sted, rosenplanten er "sat på" roden. Når du flytter, så klip roserne et stykke tilbage, – der ødelægges altid mange fine rødder ved omplantning.

Det er en god idé at vinterdække planterne, evt med afklippede grene fra juletræet.

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibesen, 12. februar 2008 kl. 12.54

Hej vi skal flytte i rækkehus her i marts måned og indtil efteråret 09 hvor vores nye hus står færdigt. jeg har mange fine roser i haven som jeg gerne vil have med mig og havde tænkt mig at tage dem med i potter. dvs at grave dem op her i marts måned. kan man det? og hvordan gør jeg det bedst?

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian, 12. februar 2008 kl. 14.28

Hej vibesen jeg kan fortælle dig du snart skal til at grave dem op da de mulivis har mange nye skud der der godt i gang for ikke at den falder tilbage mvh brian jensen

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pernille Toni Sørensen, 27. september 2008 kl. 13.35

Hej... Vi står med det omvendte problem med indflytning i slut november. Jeg har en del roser jeg gerne vil have med. Kan jeg nu plante dem over i store potter nu og overdække dem med gran vinteren over for så at plante dem ud i foråret?...Er det overhoved al besværet værd? for det er jo en del måneder de skal være foruden "fast bopæl" ps. samme problem har jeg med en sommerfuglebusk som er min lille datters Hilsen Pernille

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 27. september 2008 kl. 19.41

Hej Pernille

Flyt dem bare, men søg for at få godt med rod med. Sæt evt potterne i læ så sker der som regel ikke noget. Det er hedigvis sjældent at vi får så hård en vinter. Det med grandækning er hellere ingen dum ide.

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: David, 23. maj 2009 kl. 9.50

Jeg skal til at flytte nogl gamle roser.

Har forsøgt at grave rødderne fri, men de er nærmest som pæle røder. To store røder. Det er lykkes mig at grave ca 50 cm rod fri og de er omkring 5–9 cm i diameter. Men der er ikke noget egentligt rodnet, men kun de her to store tykke rødder.

Kan ikke komme til det inderste af rødderne så er nødt til at klippe dem af ca 40 cm under hvor den går ned i jorden.

Kan jeg redde dem eller er det ikke muligt?

De bedste hilsner
David

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 23. maj 2009 kl. 21.42

David.

Prøv at spule kraftigt med vandslangen på de inderste rødder det vil løsne meget af jorden, også i bunden af hullet. Jeg har aldrig været heldig med flytning af så gamle roser. Men det er da et forsøg værd hvis man er glad for planten.

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: David, 24. maj 2009 kl. 1.49

Hej Mogens.

Det vil jeg prøve.

Tak for hjælpen
David

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Strøm, 13. juli 2009 kl. 13.04

Vil gerne flytte mine roser til et nyt sted i haven, når de er afblomstret, hvornår er det bedst på året?

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 13. juli 2009 kl. 16.45

Sidst i oktober, når de har tabt bladene.

Denne artikel handler om flytning af roser:
www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/roser/883.html

God fornøjelse.

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Strøm, 14. juli 2009 kl. 10.10

Hej Martin
Tak for hjælpen

Nyt svar til emnet »Flytning af roser«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Flytning af roser

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider