Forum

Hvilken klatreplante op af stakit?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Didde Nielsen, 24. januar 2006 kl. 11.20

Min kæreste og jeg har lige overtaget et hus uden særlig meget have, men det skal vi til at gøre noget ved. Der er et stakit hele vejen rundt om haven og der vil jeg gerne plante noget der skærmer haven mere af, jeg vil gerne have noget med blomster, rimelig hurtigvoksende og gerne noget med bær eller andet til fuglene. Jeg har selv tænkt på klatrehortensia, men jeg vil gerne høre om der er nogle der har nogle bedre eller andre ideer. Jeg har også tænkt på om man kan blande flere forskellige klatreplanter.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trolle, 24. januar 2006 kl. 19.12

Der findes mange f.ske. vin der har utrolige flotte efterårs farver foreksempel rådhusvin der bliver knaldrød i efteråret.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 24. januar 2006 kl. 23.24

Til Didde.

Et svar til dig (fra Trolle) er vin. Men du efterlyser jo klatreplanter med blomster og bær!

Klatrehortensia kunne være et godt valg.

Der er også utrolig mange sorter af Klematis samt af Kaprifolier. Også slyng / klatreroser er egnet.

Jeg mener godt, at du kan plante flere slags sammen, dog således, at væksten skal passe til hinanden, så ingen art tager over.

Især syntes jeg, at en del rosensorter og Klematis sorter passer fint til hinanden.

m.v.h.

E.L.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mie, 9. april 2006 kl. 1.12

Hvad med ærteblomster? (lathyrus)

Det foreslog min havekyndige veninde til vores plankeværk. De er ved at spire, så jeg kan desværre ikke fortælle om det var en succes før til efteråret.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britta Randa, 12. juni 2006 kl. 8.47

Jeg har en blåregn, der giver kaskader af blomster op af mit hegn. En art med 30 cm. lange klaser af blomster, blomstrer mere end den anden jeg har med 15–18 cm. Den dufter desuden dejligt.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 12. juni 2006 kl. 10.16

Inden du planter, så undersøg om ''frugten'' er giftig. Hvis I har børn eller planlægger at få det, skal I tænke over om de kan forveksles med spiselige ærtebælge eller om der kommer røde bær som fanger børnenes blik. Var det mig, ville jeg også holde mig til clematis og/eller roser og så fodre fuglene på et foderbræt til vinter.

Med venlig hilsen
Winnie

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Nielsen, 2. september 2006 kl. 14.29

Hej hvad med humle de vokser meget hurtig,og står fint hele efteråret.hilsen lene

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 2. september 2006 kl. 21.59

Jeg plantede tornløs brombær sidste år. Den har det du søger, men tal med planteskolen om det. håp

Nyt svar til emnet »Hvilken klatreplante op af stakit?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvilken klatreplante op af stakit?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider