Skrevet af: Kurt Maul, 6. januar 2006 kl. 12.28
Jeg har lavet jordvolde rund om ridebane og kunne tænke mig at plante trædebregner,nogle der ved noget om det?og hvor kan jeg købe dem?jeg skal bruge mange,på forhånd tak
Skrevet af: Boi Jensen, 8. januar 2006 kl. 16.40
Hej Kurt
Trædebregner er udmærkede til at dække jorden, når du har et område hvor jorden er meget ren, for ellers kan det knibe med at holde dem i live. De er mest velegnede som fugeplante mellem sten og vil klare sig bedst i halvskygge. Jeg er ikke sikker på du kan byde planterne de bedste betingelser på en vold om en ridebane! Der fås mange sorter, men normalt ses 4 sorter i handlen og de er i højder fra en cm til 10 cm.
Rigtigt du skal bruge eventyrligt mange planter og det kan skaffes.
Et godt alternativ var storbladet vedbend, som meget bedre vil kunne klare sig på en vold og den vil blive over 20 cm høj i løbet af årene og her kan du "nøjes" med at plante 35 planter pr. m2 og planteprisen er den samme som for trædebregner. Vedbend er stedsegrøn og efter første vækstsæson vil der ikke være megen lugning tilbage.
Skrevet af: Ulla, 15. januar 2006 kl. 14.50
Hej kurt
jeg har ogå trædebregner i min baghave på en slags vold og min erfaring er, at de holder sig bedst i halvskygge. Da jeg startede med trædebregner købte jeg 3 stk. som jeg satte i mit drivhus. Jeg kunne næste få 9 nye planter pr. uge, så det går faktisk stærkt, ellers er det dyrt at plante så meget.
Skrevet af: Ulla, 15. januar 2006 kl. 14.51
Hej kurt
jeg har ogå trædebregner i min baghave på en slags vold og min erfaring er, at de holder sig bedst i halvskygge. Da jeg startede med trædebregner købte jeg 3 stk. som jeg satte i mit drivhus. Jeg kunne næste få 9 nye planter pr. uge, så det går faktisk stærkt, ellers er det dyrt at plante så meget.
Skrevet af: Pia, 30. juli 2007 kl. 21.47
Hej Ulla
Hvordan bærer du dig ad med at formere dem? Jeg skal også bruge en del og ville da gerne undgå at skulle købe mere end nogle få startplanter.
Skrevet af: Susanne, 21. marts 2008 kl. 1.53
Vi købte en enkelt trædebregne for ca. 67 år siden og satte den i kanten af græsplænen. I dag har den bredt sig, så over halvdelen ca. 150 m2 "græsplæne" nu er fuldstændigt dækket. Jeg snupper aflæggere konstant hele sommeren for at få en trædebregneplæne og jeg tror det lykkes...men det er rigtigt, den skal helst stå i lidt halvskygge.
Aflæggere tages ved simpelthen, at grave en lille bid af en plante og sætte den et nyt sted hullet lukker sig meget hurtigt og det er sjældent den nye plante går til.
Den jeg har bliver ikke mere end ca. 34 cm. høj...ideelt!
Skrevet af: Bruno Andersen, 15. oktober 2008 kl. 16.24
Jeg ser også på trædebregner, Jeg skal sætte ca. 5060 kvm omkringnogle stauder og op til en hæk.
Jeg har bestilt via en planteskole til ca. 1000 kr, jeg skal bruge ca. 1012 pr. kvm og de er på størrelse med en knytnæve med rod.
Jeg kunne msåke starte med et par stykker men så ville jeg skulle luge i de næste par 4 år før jeg får det dække jeg vil have. Jeg kan ikke lide at luge.
Jeg vil imellem planterne sætte nogle trædesten af mindre granitstykker.
Skrevet af: Søren S Duun, 15. oktober 2008 kl. 21.51
Hej Bruno
Det er meget vigtigt at du planter dem på en ren jord eller kan du godt få nogle kedelige problemer. Desværre har fuglene også det med at kaste deres kærlighed på dem og elsker at sidde og hakke insekter i dem.
Men ellers vil jeg foreslå dig at plante et sted i mellem 4 til 5 planter pr. kvm. Det lyder måske af lidt men de har det med at brede sig i løbet af de første år. Søg også for at holde jorden løst omkring dem så de nye udløber får fat
Skrevet af: Linette, 20. april 2009 kl. 20.38
Hej. Sidste år satte jeg en masse trædebregner ud mod vores fortov, da det er meget besværligt at slå græs på stykket. Der er tale om ca. 20 kvm. De kom rigtig fint over hele sommeren og så også fine ud i efteråret, til trods for at de står mod syd. Men hen over vinteren er der sket et eller andet. Stor set alle planter er visne o.lign i midten. Nogle er kun grønne på et lille stykke. Jeg er meget udsikker på om de overhovedet kommer igen. Kan det virkelig være rigtigt at de er visnet når de nu har stået så fint inden? Eller kan der have gået dyr i dem? Er der nogen der oplevet noget lignende eller har ideer til hvordan jeg får dem i "live" igen (hvis det overhovedet kan lade sig gøre)
Skrevet af: Mogens; E., 20. april 2009 kl. 21.06
Hej Linette.
Er der smidt vejsalt på fortovet i vinter.
Skrevet af: Linette, 20. april 2009 kl. 21.10
Tja... det er der måske. Der er ihvertfald på vejen og det kan vel nemt have været kastet helt derind :-(
Skrevet af: Anette Harmsen, 23. april 2009 kl. 21.27
Hej Linette
Det du beskriver er også sket for vores trædebregner. Sidste år blev de plantet på et par jordvolde i vores, nyanlagte have, og hen over sommeren fik de rigtig godt fat, og var næsten udstyrlige. Men så var det som om at de visnede hen over vinteren og da der kom regn og sne blev det visne næsten rådent og lagde sig som et tæppe over midten. Nu går vi hver dag og ser meget spændt til om det vil lykkedes for dem at blive grønne igen. Det hvor de ikke har været så fodige og høje er de fint på vej igen. Jeg ville gerne vide om vi skulle have klippet i dem inden vinteren for at undgå at de visnde og rådnede.
Anette
Skrevet af: Anette Harmsen, 23. april 2009 kl. 21.27
Hej Linette
Det du beskriver er også sket for vores trædebregner. Sidste år blev de plantet på et par jordvolde i vores, nyanlagte have, og hen over sommeren fik de rigtig godt fat, og var næsten udstyrlige. Men så var det som om at de visnede hen over vinteren og da der kom regn og sne blev det visne næsten rådent og lagde sig som et tæppe over midten. Nu går vi hver dag og ser meget spændt til om det vil lykkedes for dem at blive grønne igen. Det hvor de ikke har været så fodige og høje er de fint på vej igen. Jeg ville gerne vide om vi skulle have klippet i dem inden vinteren for at undgå at de visnde og rådnede.
Anette
Skrevet af: Jørgen H. Christiansen, 24. april 2009 kl. 13.17
Hej alle med trædebregneproblemer
Jeg genkender desværre beskrivelsen fra Linette og Anette.
Jeg plantede mine første trædebregner i halvdelen af et bed for 2 år siden.
I løbet af det første år dækkede de. Jeg brugte så et tomt plastikrør fra noget fugemasse til at udtage propper og lave huller til propperne. Det er meget nemt at formere trædebregner på denne måde.
I løbet af sidste sommer voksede den sidste del af bedet så til med de nye og de bredte sig lige så flot som dem fra året før.
De først plantede voksede dog helt uhæmmet, så jeg efterhånden havde et 20 cm! tykt tæppe af trædebregner, der for øvrigt kvalte næsten alt andet i bedet.
I december visnede den første halvdel så væk som beskrevet af Linette og Anette. Der er dog enkelte skud rundt omkring på de 2030 cm lange ranker, som bregnerne nu havde udviklet sig til. De der blev plantet sidste år er generelt stadig pæne og lave.
I aftes blev jeg træt af at se på de visne (og af at høre på naboernes kommentarer :-)
Jeg rev derfor det væk, som ikke selv kunne hænge fast og det var ikke så lidt. Derefter brugte jeg en græstrimmer til barbere det hele ned til en højde på ca. 23 cm, for til slut at vande det hele grundigt.
Nu få det 14 dage og hvis det ikke kommer til at se pænt ud, bliver det hele gravet op.
Skrevet af: Vibeke Bendtsen, 25. juni 2009 kl. 22.26
Hej.!
Jeg har netop købt en "kasse" trædebregner og regnede med at sætte dem i et bed, hvor der i forvejen står roser og om foråret mange løgplanter, men har nu fået det negative råd, at det skal man ikke, da bregnerne vil kvæle løgplanterne, er der nogen der har erfaring om dette problem?
Skrevet af: Linette, 25. juni 2009 kl. 22.45
Hej jørgen. Er interesseret i at høre hvordan det er gået dine trædebregner (dit indlæg af 26/409). Har du fået liv i dem igen? Mine gror ganske lidt men absolut ikke i midten. Her er det stadig visnet:-(
Mvh. Linette
Skrevet af: Jørgen H. Christiansen, 26. juni 2009 kl. 11.12
Status for mine trædebregner her i slutningen af juni.
Planterne der visnede sidste år, er nu på det nærmeste væk; men det hjalp meget på bedets udseende, at jeg rev alt det døde væk.
Nu breder anden halvdel sig så ind over det bare område, så det bliver pænere dag for dag.
Jeg er dog overbevist om, at jeg i min uvidenhed har fået plantet den variant af planten, der kan blive op til 2030 cm høj.
Der findes en lavere variant, som slet ikke opfører sig på denne måde. Den bliver ved med at være lav og visner ikke væk efter 2 år.
Jeg forudser nu, at det jeg kalder min 2. plantning også vil overgå en grum skæbne vildt voksende her sidst på sommeren og derefter visnen til vinter men så har jeg jo de, der har plantet sig selv i det område, der døde sidste år... :-)
På et eller andet tidspunkt skifter jeg måske til den lave art eller til noget helt andet?
Bortset fra, at det visner, er det heller ikke så vedligeholdelsesfrit, som jeg havde håbet. Alle mulige ukrudstfrø, der falder på området vokser op mellem trædebregnerne.
Til Vibeke
Hvis du har fået den højtvoksende variant, skal du nu heller ikke være sikker på, at dine roser kan overleve.
Venlig hilsen
JørgenC:-)
Skrevet af: Michael Løve, 6. juli 2009 kl. 8.34
Vi har trædrbregner på 2 små høje og jo der er nogle områder som visner hen om vinteren. På den anden side kommer de flot igen når der er varme og regn i en fornuftig blanding.
Er nok enig i at løgplanter har det ikke let sammen med trædebregner. Men alt andet fra gimserod til liljer, husløg og anemoner går fint.
Vi har dog et stort arbejde med at beskære vores høje da trædebregnerne former sig helt vildt i kanten hvor der ligger fliser.
Højene får stort set direkte sol hele dagen og det går fint for trædrbregnerne.
Vi har ud over de almindelig korte trædrbregner og nogle brune (kobbertrædebregner) og de trives bedst i skygge.
Vh.
Michael
Skrevet af: Lisbeth, 10. august 2009 kl. 13.00
Jeg påtænker at plante trædebregner imellem en flisebelagt parkeringsplads og en græsplæne. Græsplænen ligger ca. 40 lavere end parkeringspladsen med en skråning, det er på denne skråning jeg vil plante trædebregnerne, da græsplænen er lidt svær at holde lige der. Skråningen ligger mod syd og får derfor ret megen sol. Det skal tilføjes, at der bliver gået på denne skråning.
Nu bliver jeg imidlertid i tvivl, efter at have læst indlæggene på denne side, og efterlyser erfaring/kommentarer/gode råd.
Skrevet af: Linette, 10. august 2009 kl. 21.27
Hej. Jeg har haft en masse trædebregner mod syd. De kom fint det første år men visnede hen over vinteren. Enkelte er kommet igen. Men jeg har flyttet dem der dur om på den anden side af huset nordsiden og de vokser gevaldigt deromme. Jeg tror de fik for meget sol mod syd.
mvh. Linette
Skrevet af: Michael Løve, 11. august 2009 kl. 6.45
Som jeg skrev oppe i tråden så har vi trædebregner på 2 små høje. Her får de sol hele dagen og de trives fint. skal bare have regnvand.
De har også tilbøjlighed til at visne hen om vinteren, navnlig hvis der ligger visne blade fra andre træer/buske ovenpå.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.