Skrevet af: Marianne Øllegaard, 15. oktober 2005 kl. 9.59
Min søn har samlet en masse kastanie og kunne godt tænke sig at et kastanietræ. Hvordan gør vi?
Skrevet af: Boi Jensen, 16. oktober 2005 kl. 11.15
Hej Marianne
Det er så nemt at det næsten skulle være løgn.
Læg kastanierne i en række med 510 cm mellem hver i en rille i noget jord, hvor der ikke er græsukrudt, drys ca. 45 cm sand over det letter lugning af ukrudt og holder kastanjerne fugtige.
De vil starte spiringen i efteråret og gå i gang til foråret med at gro.
De vil også spire hvis man smider dem i en dynge med gamle blade, bare de ikke bliver taget af mus eller egern.
Husk at et kastanjetræ er ikke særlig velegnet til en parcelhushave, for når træet bliver i en størrelse, hvor det begynder at ligne et træ, er det for stort til haven og bør fældes. Måske kender I et sted hvor det kan gøre gavn i et læhegn eller hvor der er mere plads.
De første 510 år giver det ingen problemer, men skal træet flyttes, et det vigtigt at grave det op, når det er 12 år gammelt og få skåret pæleroden over, så den højst er 2 cm lang. Et træ med lang pælerod og ingen siderødder er uhyre vanskeligt at flytte og denne rodskæring kan også ske i løbet af første vækstsæson ved at snitte roden med en spade eller skovl, der midt på sommeren stikkes skråt ind under planterne, så snittet bliver ca. 15 cm under hvor de små træer rører jorden.
God held med træerne!
Skrevet af: Thomas Petersen, 16. april 2007 kl. 15.18
Hvor kan man købe et kastanietræ som er godt på vej.
Skrevet af: Lizzi Nielsen, 23. november 2007 kl. 11.49
Jeg har fået en kastanje til at spire nu her midt i november (i en urtepotte). Træet har en lang lysegrøn spire / stamme på ca 18 cm.med et dobbelt sæt fine blade i toppen.
Det var nærmest for sjov, men nu vil jeg så gerne bevare det.
Kan det tåle at komme udenfor på nuværende tidspunkt eller skal jeg bare lade det stå i vindueskarmen.
Skrevet af: Mathias Bo Kristensen, 5. april 2008 kl. 11.01
Du skal lade det stå i vindueskarmen ellers dør det af kulde
:)
Skrevet af: Lone Brems, 6. april 2008 kl. 9.57
Hej Lizzi
Nu i april er det ved at være tiden, hvor din kastanjeplante skal vænnes til de mere barske udendørs forhold.
Den skal hærdes ved at blive sat udenfor på milde dage (lidt regn er ok tør blæst og stærk sol er ikke ok) og komme med indenfor i et køligt rum i nattetimerne.
Når risikoen for nattefrost et overstået kan du tænke over en god, blivende placering til kastanjen.
Det er et smukt træ som voksent men også et mægtig stort!
Kronen vil på gamle kastanjer (og der er først om 5070 år) næsten nå jorden og diameteren her nemt nå 15 meter men det er et under, når kastajen "tænder sine lys"...
Der er "fjender" kastanjeminermøllet er i disse år den værste. Men som med elmesygen (insektbåret virussygdom) var der elme, som klarede skærene og nu vokser spredt i læhegn, langs stengærder og i krat.
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Frank Banke Milé, 30. maj 2008 kl. 15.43
Hej
Hvor gammelt skal et kastanietræ være, før det begynder at blomstre. Mit træ er ca. 10 år gammelt.
Venlig Hilsen
Frank
Skrevet af: Ninna + Tut + Aiam, 13. juni 2008 kl. 10.13
Hej Alle!
Jeg elsker kastainer og har om den i skolen Fx. i dag
Knuz
Skrevet af: Henrik Ahlmann, 14. juni 2008 kl. 8.05
Hej Nina, tut og Aiam:
Prøv at låne bogen "På træjagt i naturen" af Stefan Casta på skole- eller folkebiblioteket. Den er ret god, hvad angår træer.
Skrevet af: Julie Og Malou!, 16. september 2008 kl. 12.40
Vi har også om kastanietræer! ;D
Skrevet af: Bent, 9. oktober 2008 kl. 9.37
Jeg elsker også kastanier. Det er sjovt at putte en op i numsen og så skide den ud igen. Og servere den til sine gæster... det er bare så sjovt. PRØV DET.
LOVE ALL YOU TREE FRAKS
Skrevet af: Ann, 27. april 2009 kl. 10.30
Hvornår falder der kastanjer ned fra et kastanjetræ?
Ann
Skrevet af: Svend Høst, 27. april 2009 kl. 14.41
Til efteråret.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Jens Michelsen, 23. maj 2009 kl. 21.24
Jeg er bare så nysgerrig. Jeg kører taxi og ser lige nu masser af blomstrende kastanier. Hvorfor har nogle hvide blomster, mens andre nærmest må betegnes som rosafarvede? Hvad er forskellen?
Skrevet af: Dragen, 31. maj 2009 kl. 19.46
Jeg har et meget stort kastanie træ mit i min have det er fredet så jeg må ikke fælde det men må godt beskære det det tager alt lys i hele min have så jeg ikke kan have andet men hvordan gør man og hvornår?
knus
Skrevet af: Mogens; E., 31. maj 2009 kl. 22.18
Der er sikkert nogle forordninger i fredningsbestemmelserne, om hvor meget du må fjerne af træet. For beskæring er et vit begreb. Det bør lige undersøges først, inden du finder motorsaven frem.
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 1. juni 2009 kl. 8.08
Til Jens Michelsen
Der er tale om forskellige arter/sorter af hestekastanjer. Den almindelige hestekastanje har hvide blomster medens x carnea har lyserøde blomster. Sorten x carnea ''Briotii'' bliver mindre end alm. hestekastanie og plantes ofte i haver og mindre anlæg og i flere byer langs veje på grund af den mere beskedne størrelse.
Skrevet af: Julie Eggert Jensen, 24. marts 2010 kl. 9.14
For lige at genoptage det oprindelige spørgsmål vil jeg gerne spørge til såning af kanstanjer i en indendørs potte. Jeg har nemlig for nylig været så heldig at finde et par store kastanjer, som jeg nu har lagt i en potte for at spire. Mit spørgsmål går derfor på, om disse kastanjer overhovedet kan spire på denne årstid (forår), når de tilsyneladende har ligget på jorden hele vinteren? Kan vinter, vejr og kulde have ødelagt dem, eller skal jeg bare være tålmodig?
Mvh
Skrevet af: Søren S Duun, 24. marts 2010 kl. 9.37
Du skal bare være tålmodig . Mange af vores træer, der kan så sig selv, skal helst have en periode med kulde, for at spire på den måde sker der noget kemisk sted i planten (og du må ikke spørge mig om hvad der sker). Så du skal bare væbne dig med tålmodighed . Du kan også finde dem som selvsået hist og her og dette sker i foråret, at de titter frem .
Hvis du har dem indefor at de godt blive noget ranglet . Det bedste vil være at sætte potten ude i haven og ellers holde dem med vand og en smule gødning.
Skrevet af: Lise D, 24. marts 2010 kl. 19.17
Kastanje er et fantastisk træ! Her i foråret er det to år siden min far gav mig en lille spirende kastanje hjemme fra hans nye have.. Det var en selvsåer - plnen uden det kæmpe store træ vrimlede med små spire..
Jeg har passet det efter alle kunstens regler og det står nu i en fin potte ude på teressen.
Det er ikke så højt - nok 20 cm men er ved at udvikle en fin lille stamme og flere sæt blade..
På sigt skal det plantes i haven - det er jo "Fars kastanje" ;-)
Skrevet af: Eivin Knidsen, 25. marts 2010 kl. 14.39
Kastanjen er da et godt traditionelt dansk træ, som jo da tilmed er taknemmeligt! Til svar på dit spørgsmål, må svaret jo da dermed også være, at man blot lægger kastanjen cirka ti centimeter ned i jorden - og så skal du bare se løjer og lagkage.
Ja, jeg kan da i denne specifikke forbindelse også lige nævne en sjov ligge anekdote fra mine unge dage, hvor vores nabo på gården, ja han hed forresten Albert, han ønskede at plante en række træer som læghegn på grund af den kraftige blæst, der kom ind fra marken. Albert prøvede at plante en række forskellige træer, og der hører det altså med til historien, da kastanjetræerne var dem der klarede sig allerbedst. Og så står de jo stadigvæk og må vel efterhånden være omkring tres år gamle.
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Julie Eggert Jensen, 25. marts 2010 kl. 18.23
Tusind tak for jeres dejlige svar :) Det lyder rigtigt godt, så jeg holder modet oppe og håber videre. Men hvor lang tid kan jeg regne med at vente på at se en spire?
Skrevet af: Brian Jensen, 27. marts 2010 kl. 17.53
hejsa hvis nogle mangler nogle små træer har jeg nogle stykker jeg har gravet op og pottet op
jeg er også nogle kastanje som er godt i gang med at spire som er klar til at plante
Skrevet af: Søren S Duun, 28. marts 2010 kl. 1.32
Jeg tror at du vil kunne se en spirer på dem om en måned . Men lad endeligt hver med at rode for meget i potterne , da du kan risikere at spiren knækker .
Skrevet af: Brian Jensen, 28. marts 2010 kl. 9.09
søren mange af dem har en god spire nu så jeg lægger dem i nået løst jord og så potter dem op igen om nået tid
Skrevet af: Søren S Duun, 28. marts 2010 kl. 13.38
Ok, du kunne så heller ikke lade være at pille ;-)
Vidste i forresten at kastanietræet er det træ, der er bedst til at lukke lyset ude? . Det skulle være det træ , som udnytte lyset bedst.................
Skrevet af: Brian Jensen, 28. marts 2010 kl. 15.23
jeg samlet dem op i går og fik dem sat i en potte med det samme
Skrevet af: Lene Rasmussen, 14. maj 2023 kl. 18.42
Mit kastanietræ som er sået af mit barnebarn er nu 1,10m højt og ret flot. Jeg bliver dog nervøs ved at læse dit indlæg: skal jeg skynde mig at flytte det nu i sommer eller kan jeg vente ?
Vh Lene Rasmussen
Skrevet af: Lene Rasmussen, 14. maj 2023 kl. 18.42
Mit kastanietræ som er sået af mit barnebarn er nu 1,10m højt og ret flot. Jeg bliver dog nervøs ved at læse dit indlæg: skal jeg skynde mig at flytte det nu i sommer eller kan jeg vente ?
Vh Lene Rasmussen
Skrevet af: Svend Høst, 15. maj 2023 kl. 11.15
Fyt det til efteråret når bladene er faldet af , klip det noget tilbage (ikke toppen) så topppen passer til roden , held og lykke med det -
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.