Forum

Kan man klippe bøgehæk nu?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anette, 30. september 2005 kl. 8.09

Er det for sent at studse sin bøgehæk i oktober, med henblik på at få den tættere til næste år?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 30. september 2005 kl. 12.11

Hej Anette
Både ja og nej. Der er en risiko i at klippe i hvileperioden, som du er meget tæt på. D.v.s. der kan gå svampesygdomme i de sår, en beskæring efterlader.

Den bedste løsning er at vente til april, hvor der så er kort tid til løvspring og dermed mindre tid for eventuelle angreb af svampesygdomme.

I praksis vil det nok vise sig, at der ikke sker noget ved en "vinterbeskæring", men frem for oktober – vil jeg nok vente til det er rigtig vinter i stedet.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kjeld Bitsch, 17. januar 2006 kl. 9.43

Hej

Forstår jeg det ret, at man kan uden for mange side-problemer, klippe sin bøgehæk om vinteren. Også når man skal halvere en gammel bøgehæk, i tykkelsen?

Hilsen Kjeld

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 20. januar 2006 kl. 21.12

Hej Kjeld Bitsch

Nej, hvis du kan vente til foråret, er det et bedre tidspunkt. Jo ældre hækken er des sværere sår får den, i hvert fald når det er en kraftig tilbageskæring, og de heles lettere/hurtigere, når planterne er i groning.

Venlig hilsen,Knud

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trolle, 24. januar 2006 kl. 19.08

Uden problemer så har du lidt bedre tid til andet til sommer

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Git, 27. juli 2006 kl. 11.08

Kan man klippe en bøgehæk kraftigt ind nu i slutningen af juli? Af praktiske årsager ville jeg gerne gøre det nu.

Hvis ikke – ejheller en topbeskæring?

Det har været tørke. jeg formoder, at jeg skal bundvande solidt i alle tilfælde efter et sådant "angreb"?

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 27. juli 2006 kl. 21.31

Med den viden og erfaring, jeg har, vil jeg foreslå følgende:

Beskær toppen nu. Men vent med at beskære siderne til hvileperioden, januar, februar. For kun ved at vente til hvileperioden, kan du vække de "sovende øjne", dvs. få hækken til at skyde i siderne også. Siderne beskæres da 15–20 cm fra hovedstammen.

Jeg har faktisk belæg for forslaget, for udenfor ejendommen her, hvor jeg har lejlighed, beskar en gartner bøgehækken sidste efterår før hvileperioden. Med det resultat, at den ene side af hækken er fuldkommen bar, der er ingen nye skud overhovedet!

Min gamle tjørnehæk i kolonihaven har jeg derimod skåret ind som nævnt ovenfor, og den har skudt fint i siderne også. Den sidte del af hækken, som jeg manlede at beskære, blev skåret ned i toppen midt i juli, og siderne står urørt, de skal skæres ind jan/febr.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 28. juli 2006 kl. 0.36

Kære Git

Du kan finde svar på dig spørgsmål i et svar, som allerede er givet:

www.havenyt.dk/spoergsmaal/2669.html

Med venlig hilsen
Karna Maj

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 28. juli 2006 kl. 20.35

Ja, jeg fik ikke skrevet i mit svar igår, at jeg også kun skærer den ene side den første vinter, den anden side skæres vinteren efter.

Jeg har før beskåret min bøgehæk sådan, at jeg skar top + den ene side den første vinter. Og den anden siden den anden vinter. Det gik fint, der er ingen bare pletter.

Jeg tror stadig, du kan beskære toppen nu, der er ingen "sovende øjne " at vække. Jeg har tidligere sommerbeskåret toppen af en tjørnehæk groft uden problemer. Og jeg vil tro, at den kommer sig, så den kan klare vinterbeskæring af den ene side til januar. Det får jeg selv at se, for det agter jeg at gøre med min tjørnehæk til januar.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Git, 31. juli 2006 kl. 23.01

Tusind tak for svarene,
Git

Nyt svar til emnet »Kan man klippe bøgehæk nu?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Kan man klippe bøgehæk nu?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider